Monster energidrikk

Camilla89

Andre møte med forumet
Hei dere. Jeg har vært stor forbruker av monster, men kuttet det ut så fort jeg så at jeg var gravid. Har drukket en halv boks 3-4 ganger ( jeg er 10+1) drikker dere andre med god samvittighet ? Er det trygt?

Jeg drikker ikke energidrikk når jeg går gravid. Men jeg drikker 1-2 kopper kaffe hvis jeg orker.
Det smaker ikke like godt lenger :P

Men skal man tro helsenorge.no så er du innafor.

Koffeinholdige drikker​

Kaffe, te og cola og såkalte energidrikker inneholder koffein. Koffein i store mengder under graviditeten kan øke risikoen for spontanabort. Maksimal anbefalt mengde under graviditeten er 100-200 mg daglig.

Koffeininnhold i ulike typer kaffedrikker er (per dl drikke):​

• Koke- og filterkaffe: 50-60 mg.
  • Pulverkaffe: 40 mg.
  • Espresso: 120 mg.
  • Te: 26 mg.
  • Coca Cola: 13 mg.
  • Energidrikk: 12-32 mg (avhengig av produkt)
Sjekk koffeininnholdet i det du drikker ved å lese på flasken/emballasjen dersom du er usikker. Koffeininnholdet kan variere mellom ulike typer drikkevarer.

Kilde:
Helsenorge.no

Du kan fint drikke litt energidrikk ja, jeg tar noen slurker fra mannen hvis jeg føler for det, jeg drakk sjeldent hele bokser uansett.
Er jo noen studier som har funnet at koffein ikke trenger å være skadelig (SA, lav fødselsvekt, osv.) likevel, eller ikke før enda større mengder.
Jeg drikker en del cola, men når jeg ikke drikker nok til å komme opp i den anbefalte koffeingrensen gidder jeg ikke stresse med det :joyful:

Drikker i ny og ne, men bare de små boksene sånn at jeg er innenfor grensen :)

Pga ekstrem hyperemesis også forrige svangerskap drakk eg 4-7 boksa i veka, altså nesten ein kvar dag. Den lilla (finst ikkje her lenger) var nemleg så syrlig at den hjalp meg litt gjennom! Dette var i samråd med jordmor, og gikk heilt fint. Fortsatt meir koffein i kaffi enn i Monster :)

Når jeg er hjemme drikker jeg koffeinfri kaffe og cola, men på kontoret eller andre steder blir det fort noen kopper med kaffe.

En ny norsk studie er heller ikke like bastant:

Jeg drikker en liten redbull ca. 2 ganger i uken når jeg har dagvakter (jobber turnus). Drakk en stor redbull før men det blir for mye koffein nå da jeg drikker en kopp kaffe til morgenen også :) Holder meg til under 200 mg pr dag som er anbefalingen, og prøver å unngå cola og Pepsi.

Hei dere. Jeg har vært stor forbruker av monster, men kuttet det ut så fort jeg så at jeg var gravid. Har drukket en halv boks 3-4 ganger ( jeg er 10+1) drikker dere andre med god samvittighet ? Er det trygt?
Det står på boksen at man ikke skal drikke som gravid. Kanskje det er tilfeldig, men ei bekjent av meg endte med SA, og hun drakk energidrikk :sorry: det er også andre stoffer i energidrikk, ikke bare koffein.

Det står på boksen at man ikke skal drikke som gravid. Kanskje det er tilfeldig, men ei bekjent av meg endte med SA, og hun drakk energidrikk :sorry: det er også andre stoffer i energidrikk, ikke bare koffein.
Det står anbefalt. Ikke at man ikke skal drikke. Husk at produsenten er fra statene- og de er kjent for å helgardere seg. Alle stoffene i monster, e stoffer etc, finner man i mange matvarer og snop også.
Holder man seg innen for «grensa» på koffein spiller det absolutt ingen rolle om det er fra kaffe, cola/Pepsi, monster, redbull, Nocco etc.

Jeg drikker energidrikk som gravid. Prøver å holde meg til maksimalt en boks i uka, og da drikker jeg ikke noe annet koffein de dagene. Sånn jeg har forstått det skal det være innenfor retningslinjene :)

Jeg kuttet ut all koffein da jeg ble gravid. Greit nok at det ikke nødvendigvis er like skadelig som tidligere antatt, men bare se effekt av sukker på babyen, så kan du tenke deg hva store mengder koffein gjør og- så jeg ville holdt meg innenfor anbefalte grenser:signs003

Last edited:
Ja ikke sant? Er ikke så bekymret for koffein, men kanskje det andre? Hmm

Jeg drikker ikke energidrikker, hverken som gravid eller til vanlig. Kaffe har jeg drukket en kopp om dagen frem til at jeg fikk avsmak.
Det står på helsenorge at energidrikk er ok bare man passer på koffeinmengde. Taurin og sukker burde man også passe seg for. Men du kan ta det opp med lege eller JM for å være helt sikker. :)

Ja ikke sant? Er ikke så bekymret for koffein, men kanskje det andre? Hmm
Skal ikke være for påståelig, men ville ikke stresset over det du alt har dukket, også kanskje heller erstatte det med cola, om du skulle være for nøden. Er jo kjipt å kaste en halv boks og :hilarious:

Jeg fikk beskjed fra hu jeg var på tul hos, som var spesialist på kvinnehelse, at det var viktig å ikke kose seg for ofte med sukker, fordi ugjevnt blodsukker kunne lede til en rekke sykdommer hos barnet i voksen alder, blant annet diabetes. :arghh: altså, nå har jeg ikke klart å drikke brus på tre mnd(ikke fordi jeg er flink) og hatt avsmak på alt søtt, men sånn var det ikke forje svangerskap!! :wideyed:

Back
Topp