Monark Eller President?

Jeg er helt enig med deg. Har sett på litt fra valget i USA og jeg lurer veldig på hva dette koster.... og hvem betaler det? Også vært 4 år a gitt....

Heller monarki enn en ny president hvert fjerde år. Huff, hvordan skal det gå med USA...
For all del, vi har det ikke perfekt, men jeg velger dette foran en president any day. ;)

Liker monarkiet, men forstår de som heller vil ha president også :)

Jeg er helt enig med deg. Har sett på litt fra valget i USA og jeg lurer veldig på hva dette koster.... og hvem betaler det? Også vært 4 år a gitt....
Som regel er det sponsorer og fra egen lomme. Men når det er to igjen kommer det mye støtte fra selve partiene inn med penger.

Viss det er pressidenten som står for gjenvalg er det skattebetalerne og evt sponsorer som står for. Men den som blir president derimot er det skattebetalerne som står for alt. Til å med nedbetaling til presidentens familie private hus som står tomt de årene som de bor i det hvite hus.... så kostnadene for kongefamilien kontra en president er ikke noe stor forskjell.

Slik jeg har forstått det da!

Jeg synes egentlig monarkiet er no tull, men nå spiser jeg mine ord; takke meg til hvordan vi har det nå altså :p

Jeg syns egentlig monarkiet er utdatert, men samtidig mener jeg spesielt kongeparet gjør en god jobb i å samle folket, være pillarer for oss i vanskelige stunder, representere oss osv. Det hadde vært trist om vi skulle avsatt kongefamilien. Men samtidig, det å bli født til en slik rolle, både betydningen det har for den som skal sitte på tronen, og for resten av landet... Det syns jeg ikke passer helt inn i et skikkelig demokrati. Så jeg er ganske splittet, selv om jeg er positiv til kongefamilien vår.

Jeg syns egentlig monarkiet er utdatert, men samtidig mener jeg spesielt kongeparet gjør en god jobb i å samle folket, være pillarer for oss i vanskelige stunder, representere oss osv. Det hadde vært trist om vi skulle avsatt kongefamilien. Men samtidig, det å bli født til en slik rolle, både betydningen det har for den som skal sitte på tronen, og for resten av landet... Det syns jeg ikke passer helt inn i et skikkelig demokrati. Så jeg er ganske splittet, selv om jeg er positiv til kongefamilien vår.
Syns de gjør en forbanna bra jobb med å markedsføre Norge som en nasjon og her hjemme. Jeg missunner ikke de kongelige, du blir jo født inn i roller som du ikke får valgt selv. Jeg er dog kanskje litt nasjonalistiske da jeg ser på kongefamilien som evig støttende av vår land og en del av norges historie og frihet. Politikere kommer og går. Bytter meninger som jeg bytter bh ( omtrent). Ikke er de til å stole på heller. Men dagens samfunn har også kongefamilien en større frihet enn hva de en gang hadde. Da de ikke lenger står som enn herskere. Men igjen missunner dem ikke.

Jeg er i mot monarki. Men det betyr ikke at jeg er for systemet i USA. I Europa har vi mange land med presidenter, der valg alternativene er flere, og valgkampene ikke er drittslenging. Fonnes til og med land i Europa som velger president for 7 år om gangen. Så det finnes mange måter å gjøre dette på

Jeg er i mot monarki. Men det betyr ikke at jeg er for systemet i USA. I Europa har vi mange land med presidenter, der valg alternativene er flere, og valgkampene ikke er drittslenging. Fonnes til og med land i Europa som velger president for 7 år om gangen. Så det finnes mange måter å gjøre dette på
Hadde aldri gått med 7 års president stilling.. det er å betrakte om bråk. Hvem har det foresten?

Liker det sånn vi har det nå med monarki:-). Men koster vel å drive valgkamp for statsminister også;-). Og skulle vi gått over til demokrati håper jeg ikke valgkampen blir slik som i usa:-)

Back
Topp