Modningsakupunktur

Mozzarella

Elsker forumet
Har ei venninne som var suuuperfornøyd etter å ha tatt akupunktur :) Har dere erfaring med det? Lurer på om jeg tok det sist, uten å ha noe tydelig virkning. Men da var hele kroppen min på styr og alt toppa seg! :p

Ser det anbefales fra uke 35-36, kunne godt ha tenkt meg å ta noen nåler mot kvalmen i samme slengen i såfall. Men ser ut som det er litt dyrt?
 
Aldri prøvd men kunne tenkt meg å prøve for morro skyld.
Har litt tvil på at det virker så sure penger om jeg har rett men får se om noen uker om jeg er villige til å bruke de pengene på det :p
 
Jeg prøvde det med førstemann!
Var hos en litt i overkant alternativ akupunktør... Men opplevelsen var god.
Hadde to runder i uke 38 og fødselen startet like etter time nummer to.

Fikk med meg hjem noe røykelse greier som mannen skulle holde rundt lilletærne mine.... Hihihi - DET tror jeg ikke hadde noe effekt!!!

Første fødselen var forøvrig myyyye lettere enn nr 2.
Om dette skyldes akupunktur vet jeg ikke:)
 
Haha, herlig! :D

Jeg skal sjekke priser. Jeg har hatt god erfaring på akupunktur rundt bekkenet mitt de siste 10 ukene så tror jeg skal gi det en sjanse. Om jeg slipper unna noen timer med smerter er det definitivt oppe til vurdering! :D Det står at det har påvist god virkning på fødselen.
 
Du spør vel om erfaringer, og ikke meninger, så vet ikke om jeg bør holde kjeft. Men tja, nei, kan vel ikke skade at jeg sier dette?

Jeg har absolutt ingen tro på akupunktur. Det skal visstnok være basert på stimulering av noen slags energifelter i kroppen som ikke eksisterer ut fra et biologisk perspektiv. Tester med tannpirker-prikking har gitt like god effekt som ordentlige nåler.

Men jeg har stor tro på placebo-effekten av sånne behandlinger. Det er vel smerte det det har vist seg mest effektivt mot, men ingen vet hvorfor det virker. Så hvis placebo og avslapping er hovedforklaringen på at det virker, kan jeg forstå at det virker mot smerte. Jeg kan derimot ikke helt se hvordan det skulle kunne sette i gang en fødsel? Men om det gjør deg avslappet og rolig og minker stress og smerter - samme hva som er grunnen - så ville jeg gått for det!

Må sies at jeg synes temaet er kjempeinteressant! Og også at jeg aldri faktisk har prøvd selv.

Det er ikke menigen å være negativ, og jeg håper ikke jeg ødelegger noens behandling eller tillit til behandling de får :)
 
På st Olavs kan man ringe fødeavdelingen og få akupunktur utført av jordmødre helt gratis.
Jeg gjorde det sist (men det funka ikke).
Kanskje det også gjelder de andre fødeavdelingene i landet?
 
Du spør vel om erfaringer, og ikke meninger, så vet ikke om jeg bør holde kjeft. Men tja, nei, kan vel ikke skade at jeg sier dette?

Jeg har absolutt ingen tro på akupunktur. Det skal visstnok være basert på stimulering av noen slags energifelter i kroppen som ikke eksisterer ut fra et biologisk perspektiv. Tester med tannpirker-prikking har gitt like god effekt som ordentlige nåler.

Men jeg har stor tro på placebo-effekten av sånne behandlinger. Det er vel smerte det det har vist seg mest effektivt mot, men ingen vet hvorfor det virker. Så hvis placebo og avslapping er hovedforklaringen på at det virker, kan jeg forstå at det virker mot smerte. Jeg kan derimot ikke helt se hvordan det skulle kunne sette i gang en fødsel? Men om det gjør deg avslappet og rolig og minker stress og smerter - samme hva som er grunnen - så ville jeg gått for det!

Må sies at jeg synes temaet er kjempeinteressant! Og også at jeg aldri faktisk har prøvd selv.

Det er ikke menigen å være negativ, og jeg håper ikke jeg ødelegger noens behandling eller tillit til behandling de får :)

Jeg er absolutt åpen for alle meninger om saken! Synes selv det er interessant! :) Som sagt følte jeg ikke det hjalp noe sist, denne gangen synes jeg det fungerer på bekkenet. Da setter han nåler i musklene så musklene mine skal slippe taket, i stede for å massere (jeg får så sykt vondt av det).

Men om det er placebo er et godt spørsmål! Og man har jo sett at leger kan utføre operasjoner om man kjører placebo-teorien fullt ut. Menneskekroppen er ganske spennende :)

Nå står det ingen plasser at modningsakupunktur starter fødsel, men at den gjør fødselen lettere. En studie i Tyskland visste at det var forskjell på livmoren (på ultralyd) til de som hadde fått behandling og de to andre kontrollgruppene (en placebogruppe og en uten behandling) :)
Gruppen med behandling hadde i snitt 2 timer kortere fødsel.

Nå har jeg bare lest oppsummeringer, og ofte kan jo konklusjonen være vikende etter hvem som leser den :)
 
Nå står det ingen plasser at modningsakupunktur starter fødsel, men at den gjør fødselen lettere.

Å ja! Da skjønner jeg godt at det kan være nyttig. For om man slapper av og alt sånt, får bedre søvn osv. så er det logisk at fødselen blir enklere. Har ikke satt meg inn i det med modningsgreiene i det hele tatt, syntes det hørtes ut som det var for å sette i gang, hehe ;)
 
Å ja! Da skjønner jeg godt at det kan være nyttig. For om man slapper av og alt sånt, får bedre søvn osv. så er det logisk at fødselen blir enklere. Har ikke satt meg inn i det med modningsgreiene i det hele tatt, syntes det hørtes ut som det var for å sette i gang, hehe ;)

Hehe, ja. "Modningsakupunktur" høres jo ut som at man vil at modningen skal gå fortere ;) Men det er mer at livmoren skal gjøre jobben lettere :)
 
Tynt erfaringsgrunnlag her hos meg:p fikk satt et par nåler da jeg var på kontroll for langvarig vannavgang, før igangsetting. De satt et par minutter bare. Men tenker litt på om jeg skal bestemme meg allerede for å takke nei. Tror ikke på akupunktur og det var ikke godt. Men hadde en fantastisk enkel fødsel.
 
Jeg gikk to-tre ganger i uke 38-39 sist, aner ikke om det funka eller ei, men fødte uten smertelindring dagen etter termin. 0-5 cm var ikke vondt, 6-10 cm gjort på 2.5 time og pressa i 25 minutter. Drømmefødsel. Så i tilfelle det hadde effekt, så skal jeg nok ha det denne gangen også. Just in case ;)
 
Absolutt åpen for det!
Prøvde sist, og hadde en lang og hard fødsel,men da ble jeg igangsatt og hører det ofte er hardere enn når det hele starter naturlig.
 
Jeg hadde sist, er anbefalt fra uke 37 her. Så hadde i uke 37-38-39-40 utført av jordmor (betalte 1400kr for alle gangene). Ble igangsatt og fødte 12 dager på overtid, men hadde en super rask og
enkel fødsel. Akupunkturen skal hjelpe til slik at livmoren jobber mer effektivt.

Tør ikke å la vær denne gangen, og kommer til å fortsette i uke 41 og 42 denne gangen hvis det er nødvendig (som det helt sikkert er!).
 
På st Olavs kan man ringe fødeavdelingen og få akupunktur utført av jordmødre helt gratis.
Jeg gjorde det sist (men det funka ikke).
Kanskje det også gjelder de andre fødeavdelingene i landet?

Jeg skal høre med jordmora mi om Tønsberg har samme tilbud :) Hører de er god på akupunktur som smertelindring, så kanskje de kan ta modningsakupunktur også.

Takk for tipset!
 
Jeg er såpass alternativ at jeg er overbevist om at modning akupunktur kan hjelpe.

Jeg bruker ofte alternativ behandling. Når jeg har vært gravid har jeg brukt mye øre akupunktur pga bekkenløsning og det hjelper ihvertfall for meg.

Og, ja det er dyrt. Men så blir jo ikke alternativ behandling dekket av staten, og de som driver med det skal jo ha lønn de også.

Jeg synes det er verdt det, siden det virker på meg.

Modning akupunktur har jeg aldri rukket å prøve.
 
Jeg skal prøve det denne gang fra uke 36 og håpe jeg får en fødsel under 36 timer haha :)
 
Haha, om jeg hadde brukt 36 timer sist ville jeg ha prøvd ALT! :hilarious:

"Verste" er at begge Minde fødsler har vart i over 30 timer begge gangene. . Så det at nr 2 går fortere, har ikke jeg sett noe til :p
Så ja, denne gang skal det prøves hehe
 
Har veldig lyst å prøve dette. veldig kjekt å høre andres erfaringer. bestiller ikke noe før jeg vet at hodet til babyen har lagt seg ned i bekkenet. Begynner først med bringebærbladtee 4 ganger for dagen. Hva kostet det ca for hver time? dere som har vert.
 
Prøvde ikke forrige gang men lurer på om jeg skal høre med jordmoren jeg får til om hun kan sette noen nåler etterhvert. Så hun gjorde det på andre så tror hun bruker akupunktur:)
 
Back
Topp