Modenheten

ssilje

Betatt av forumet
Hvordan vet man om man er moden eller har begynnende åpning?
Jeg føler at jeg har det, mye stikking og "strekk" følelse der nede.. er førstegangs og 37+0 i dag

Det finner man ut ved å bli undersøkt :) så de som sier de er moden eller har åpning har nok blitt sjekket av jordmor eller lege :)

Det finner man ut ved å bli undersøkt :) så de som sier de er moden eller har åpning har nok blitt sjekket av jordmor eller lege :)

Må man spørre om det, eller er det en "normal" sjekk hos jordmor? Føler det blir litt flaut/ukomfortabelt å spørre henne om å grave oppi dåsa for en sjekk..

Må man spørre om det, eller er det en "normal" sjekk hos jordmor? Føler det blir litt flaut/ukomfortabelt å spørre henne om å grave oppi dåsa for en sjekk..

Noen tilbyr, mens andre gjør det om de blir spurt. Kan vel også være noen som ikke vil gjøre det. Syns også det var litt pinlig å spørre. Jeg spurte on hun evt kunne tøye litt, og da sa hun at hun ikke pleide å gjøre det før termin (hadde akkurat 1 uke til termin), men at hun kunne sjekke om jeg var moden hvis jeg ville. Så da sa hun at jeg var veldig moden og at hun fikk inn to fingre (altså ca 2 cm åpning). Så jeg fikk beskjed at vi ikke burde drøye for lenge før vi dro til sykehuset når noe skjedde. Har lang kjørevei da. :) så det var jo motiverende å få høre at jeg var så moden, og greit å vite rent praktisk i forhold til at vi ikke venter hjemme så lenge.

Noen tilbyr, mens andre gjør det om de blir spurt. Kan vel også være noen som ikke vil gjøre det. Syns også det var litt pinlig å spørre. Jeg spurte on hun evt kunne tøye litt, og da sa hun at hun ikke pleide å gjøre det før termin (hadde akkurat 1 uke til termin), men at hun kunne sjekke om jeg var moden hvis jeg ville. Så da sa hun at jeg var veldig moden og at hun fikk inn to fingre (altså ca 2 cm åpning). Så jeg fikk beskjed at vi ikke burde drøye for lenge før vi dro til sykehuset når noe skjedde. Har lang kjørevei da. :) så det var jo motiverende å få høre at jeg var så moden, og greit å vite rent praktisk i forhold til at vi ikke venter hjemme så lenge.

Så kjekt!
Hvor mange cm bør man være for å komme inn til føden evt? Har ikke så god peil på dette, Hehe.

Så kjekt!
Hvor mange cm bør man være for å komme inn til føden evt? Har ikke så god peil på dette, Hehe.

2 cm åpning når man ikke har noen rier og vannet ikke har gått, kan man gå med lenge. Man regnes ikke som i aktiv fødsel før man er 4 cm, mener jeg. Men slikt vet man ikke hjemme, så man gjør jo avtaler med føden når man kjenner/tror noe er på gang og man ringer dit. Da spør de om sammentrekningene, hvor ofte de kommer og hvor lengr de varer, samt om man har slim/blod eller noe, evt vannavgang. Da får man jo også snakket med dem om når de vil ha deg inn, om du kan få komme til en sjekk, og de hjelper deg å vurdere hvordan det høres ut med deg og om/når du bør komme inn i forhold til hvor lang kjørevei man har :)

Hvis du får stikkende svie rundt skambeinet så er det nok nedpress. at baby prøver å presse seg lengre ned.
Men er ikke lett å vite om man er moden uten uten å få det sjekket. har en følelse at jeg er moden pga all nedpress, murringer i magen og litt kynnere. har ikke fått det sjekket opp da, men selv om man er moden kan det jo ta litt tid før fødsel starter. Men vet igrunn ikke om jeg vil vite det. jeg kan regne med en veldig rask og intens fødsel. Siden første gikk veldig fort..

Kan lege også sjekke, eller er det bare jordmor? Var moden med 1-2 cm åpning på tirsdag, ny kontroll nå på tirsdag, men da hos lege og ikke jordmor.

Back
Topp