Moden mamma

Lilouis

Andre møte med forumet
Hei! Positiv test i dag! Jeg er 38,5 år. 39 ved termin. Er det flere "modne gravide" her? Leser bare negativt på nett om gravide over 38 år. Så nå fisker jeg etter oppmuntring!

Ps. Venter nr. 3❤❤❤

Min lærdom: ikke oppsøk forumer og sånt som handler om alder og graviditet... Det er så mye skremselspropaganda i nettavisene, og så mye dritt i forumene.

Jeg traff ikke kjærleiken før jeg var godt over 30, og fikk mitt første barn da jeg var 36.

Nå har jeg nettopp fylt 38, og kastet pillebrettet i helgen, så jeg håper å bli "moden gravid" i løpet av året :)

Jeg er ikke så redd for komplikasjoner og sånt. Ja, det er større risiko, men det er forskjell på STØRRE og STOR ;) Det er fremdeles overveldende mer sannsynlig at det IKKE oppstår komplikasjoner.

Det som plager meg med å skulle være "gammel" gravid, er at flere i min omgangskrets er sånne som kommer med negative kommentarer.. deriblant min mor. Uffet seg da datteren til naboen ble gravid - hun var jo nesten FØRTI, da var da vitterlig på tide å si seg ferdig med sånt! Denslags.. Da gleder jeg meg ikke akkurat til å komme og si at heyhey, jeg er nesten førti og gravid!

Hei! Og gratulerer! :Heartred

Jeg har blant annet fulgt denne tråden med «godt voksne prøvere(35+)» - flere her har i hvert fall blitt gravide i løpet av tida tråden har vart:
https://forum.babyverden.no/threads/godt-voksne-prøvere-35.1963867/

Er sjøl 39, blir 40 i år, og skal straks føde - barn nummer to :) Har hatt et ukomplisert svangerskap med unntak av bekken-/symfysevondt de to siste månedene.

Jeg synes jeg finner modne mammaer i omtrent alle de ulike termingruppene (hører sjøl til februar2020), så det er absolutt flere her inne! :happy:

Vi begynte baby prosessen da jeg var 33/34, men det har tatt sin tid å lykkes. Jeg rekker å få lille ut før jeg runder 38, samboer blir 40, så ikke akkurat ungdommer vi heller :)
Men alt ser ut til å være bra med barnet, litt liten bare, men finner ingenting galt.

Svigerinna mi rakk akkurat å få ut den fjerde før hun runda 40, frisk og rask unge. Så moden alder må ikke nødvendigvis være negativt :)

38 år, venter nr 4. Ifølge min jordmor så blir jeg ikke regnet som risiko siden jeg har fått barn før.

Hei! Positiv test i dag! Jeg er 38,5 år. 39 ved termin. Er det flere "modne gravide" her? Leser bare negativt på nett om gravide over 38 år. Så nå fisker jeg etter oppmuntring!

Ps. Venter nr. 3❤❤❤

Jeg er 38, 39 ved termin, og dette blir mitt første barn :)
Prøv å ikke bry deg om hva negativt folk skriver på nett, kanskje lettere sagt enn gjort men.
I min omgangskrets og på jobb har jeg bare fått positive tilbakemeldinger. Kan jo godt hende noen tenker noe annet, men da har de i det minste vett til å holde det for seg selv :)

Er straks 38 og vi prøver på nr 4 :Heartred -har to store på 13 og 12 og lillemann på 10 mnd, det er helt nydelig å være småbarnsmamma i den alderen her! Har så mye mer ro, stabilitet og tålmodighet å gi lille. Er ennå i babybobla :laughing002

Bikker snart 41 :) Og venter nr. 2. Har en på 12 fra før. Føler meg mer klar og trygg denne gangen, enn for snart 13 år siden.

Gratulerer! :dummy:

Jeg er 39, men fyller 40 rett før termin.
Vi har prøvd i 3 år nå, så det har jo tatt litt tid. Jeg har vært syk (ME), så det har ikke passet å få barn tidligere.
Jeg har foreløpig ikke fått en eneste negativ kommentar på at jeg er "moden mamma". :D Jeg kan ikke si at jeg hadde brydd meg noe særlig om slike kommentarer heller. Det er deres problem, ikke mitt.
Sjansene for å få et sykt barn i denne alderen er noe økt, men ikke mye! Har vært på fosterdiagnostikk, og alt var bra. Tror mødre på 40 hadde 1% større sjanse for å få barn med trisomi.

Jeg er mye mer trygg på meg selv enn jeg var for for 10 år siden, og jeg har det mye bedre med meg selv.

Så - ikke fortvil. Nyt tiden! :love7

Gratulerer! :dummy:

Jeg er 39, men fyller 40 rett før termin.
Vi har prøvd i 3 år nå, så det har jo tatt litt tid. Jeg har vært syk (ME), så det har ikke passet å få barn tidligere.
Jeg har foreløpig ikke fått en eneste negativ kommentar på at jeg er "moden mamma". :D Jeg kan ikke si at jeg hadde brydd meg noe særlig om slike kommentarer heller. Det er deres problem, ikke mitt.
Sjansene for å få et sykt barn i denne alderen er noe økt, men ikke mye! Har vært på fosterdiagnostikk, og alt var bra. Tror mødre på 40 hadde 1% større sjanse for å få barn med trisomi.

Jeg er mye mer trygg på meg selv enn jeg var for for 10 år siden, og jeg har det mye bedre med meg selv.

Så - ikke fortvil. Nyt tiden! :love7
Herlig! Takk for gode ord❤

Gratulerer!
Jeg fant ikke den rette mannen før jeg var 38 og nå sitter vi her med to småtasser som kom da jeg var 40 og 41 år. Alt gikk veldig fint og for vår del er det ikke negativt å være litt "oppi årene", tvert i mot. Jeg føler jeg har mye mer tålmodighet og mye mindre behov for å realisere egne drømmer (reise, studere ++) enn da jeg var yngre. Hadde jeg vært hakket yngre kunne jeg ha tenkt meg nr 3 om noen år og, men da er nok løpet kjørt. Ingen har kommentert noe angående min alder som jeg har fått med meg, utover at jeg i journalen står oppført som "eldre" enkelte steder :-) (og akkurat det er jo til å leve med!). Ikke les for mye og prøv å ikke heng deg opp i eventuelle negative kommentarer. Du gjør hva som er best for deg og det er det som betyr noe!

Gratulerer :joyful: Jeg ble 40 to uker før nr.3 kom. Og for min del føler jeg bare at babytiden har blitt bedre og bedre for hvert barn. Jeg er trygg på både megselv som mamma og bryr meg fint lite om hva andre eventuelt måtte mene om min alder.
Kunne tenkt meg én til, men pga hyperemesis fra start til slutt i de to siste svangerskapene. Så tør jeg ikke risikere det en gang til. Kroppen ellers har fungert utmerket både underveis og i etterkant. Men det var forferdelig tungt å ikke være "tilstede" i familielivet i 9 mnd.Så nå er jeg veldig takknemlig for de barna jeg har fått:happy:

Man er ikke eldre enn hva man selv føler seg som ;) Så ikke tenk så mye på hva andre syns og mener om den saken:happy:

Kjekk og oppmuntrende tråd å lese :) Lykke til alle som prøver og som venter :Heartred

Jeg er 40, og vi prøver på nr 3. Har fra før en på 13 og en på 15 mnd. Siste svangerskapet og fødselen gikk bedre enn første, så for min del har ikke alder vært noe negativt. Og som flere sier, man er jo tryggere på seg selv også. :love017
Det eneste jeg kan se som negativt må være at vi blir gamle foreldre/besteforeldre etterhvert, men sånn er det jo bare..

Ps. Venter nr. 3❤❤❤
Jeg blir 37år i år, har termin i september. Har 2 gutter på 17 og 15 år, pluss ett fosterbarn på 10år. Hadde MA uke 12 i 2008.

• Liker
Reactions: SJ_
Vi brukte 6 år før vi kom i mål med første, og han kom rett før jeg var 34. Nå venter vi nr 2 og 3, med termin rett før jeg er 37

Hei!
Ble gravid for første gang sent i fjor, 37 år gammel. Fikk høre at jeg ikke måtte regne med å lykkes før minst et år var gått. Var litt ymse jeg ble fortalt av enkelte og ble litt nedfor. Så da spiren satt på 5pp var jeg veldig glad og overrasket. Tror jeg også hadde en kjemisk før den. Vi mistet i MA nå i februar, men er snart i gang med ny prøving. Lykkes vi dette året er jeg 38 som førstegangsfødende. Ikke så veldig engstelig. Jeg er sunn og sprek, og kjenner mange som har fått barn i slutten av 30-årene.

Jeg brukte bare lang tid på å bli "klar", og trodde lenge at morsrollen kanskje ikke var for meg. Nå føles det helt riktig :Heartred Og ønsket er stort.

Lykke til :Heartred

:finger::android:Jeg er 36år og førstereis :) Mange av de samme tankene som dere over- har særlig en søster som er negativ til «gamle gravide». Prøver å ikke bry meg! Men venter nok en stund før jeg forteller noe til henne- hun kan være ganske skarp og brutal, og jeg er ofte litt nærtakende.

Traff ikke mannen før jeg var 30, og det var nå det var rette tida for oss. Er 5+2 idag, og prøver å få unna en stor deadline på jobb i tilfelle kvalmen tar meg snart. Ligger våken nå med det jeg tror er voksesmerter i livmor. Ubehagelig, men kjennes ikke farlig-vondt, bare sunt-vondt, om det gir mening.

Som flere skriver- at sjansen er større betyr ikke at den er stor! Har også lest et sted at faren for å bære frem syke barn er mindre for oss eldre- at kroppen gir opp de «dårlige» forsøkene lettere enn en yngre kropp.

Vi traff i PP6 etter ppilleslutt (gikk på det i 20år). Tar det som et godt tegn at jeg ble naturlig gravid såpass fort.

Ps. Venter nr. 3❤❤❤

For det første; gratulerer ♡

Jeg fikk mitt 3.barn(1.barn med ny partner) i januar i fjor, ble 40 juli samme året. Så ble vi overrasket med en ny positiv test i november i fjor- som resulterer i en jente til i juli(og da blir jeg 41) :)

Bortsett fra normale svangerskapsplager har jeg hatt to normale svangerskap :)

Back
Topp