Mobil alder

kakkeline

Gift med forumet
Sønnen min blir snart 8 år og har så lyst på mobiltelefon. Jeg syntes det er altfor tidlig, når syntes du at det er ok at barn får mobil?

Jeg vet ikke helt... Kanskje mellom 8-10 år?
Selv fikk jeg min første mobiltelefon siste året på barneskolen..

Går det ikke an å sperre den da? Så hun bare kan ringe enkelte nummer?

Jeg syns det er viktigere å se på når det er HENSIKTSMESSIG at de har mobil, heller enn hvor gamle de er.

Mine får ikke mobil fordi de har LYST på, de får mobil når det er praktisk for oss (og dem) i forhold til å holde kontakt med hverandre..

Eldste fikk til 9- eller 10-årsdagen, fordi vi da hadde sett at det var praktisk over tid - og fordi han tilfeldigvis hadde bursdag rundt den tiden..

Her var barna 12, sistemann fikk da han var 11 pga han var den siste som gikk på barneskolen og måtte ta buss frem og tilbake alene. Så pga at kunne føle trygghet med å ringe sin far enn mor om bussen ble forsinket eller ikke kom.
Her i huset bruker de telefonen mest til å spille på.

Jeg kjøpte meg selv min første mobil for konfirmasjonspengene mine. Men jeg ser jo at ting er annerledes i dag. Min niese på 9 fikk mobil da hun var 7, men fikk den bare med seg når moren ikke var sammen med henne, nettopp fordi hun skulle få tak i henne. Når de var sammen så hadde moren mobilen hennes, for da var det unødvendig. Nå som hun er snart 10 får hun ha med seg mobilen.
Håper jeg klarer å vente til min datter er 10, men jeg synes min søsters variant var fornuftig.

Back
Topp