Mobbing i bhg

2 søte små

Forumet er livet
Januarskatter 2015
Augustbarna 2021
Nr 2 som et 5 år går siste året i bhg nå. Han har utfordringer med språket, men får god hjelp fra ppt. Utfordringen vår er at han nå i ca 1 års tid har gitt uttrykk for at han ikke har det greit i bhg. At det er noen som plager han uten at han klarer å si hva det er eller hvem. Etterhvert er det kommet frem at noen slår litt, noen sier ting. Etterspør info fra bhg uten at de klarer å si noe mer enn at han har jo mange venner, er godt likt og ser ut til å trives. De observerte 1 episode som de jobbet med (det barnet jobbet de ekstra med pga skillsmisse hjemme, som fikk utløp i bhg forsto jeg på moren i forbifarten ene dagen). Etterhvert som tiden har gått har han mye vondt i magen, vil ikke i bhg, og vil være hjemme. Sier de andre plager han og han ikke tørr å gi beskjed til de voksne. Bhg sier de følger med men ser ikke noe uvanlig. Derimot forteller person fra ppt som følger han i bhg at hun observerer at de andre barna kommenterer språket, og han får en del pes for det. Dette kjenner ikke personalet til.

Nå har vi flyttet og endelig fått ny bhg plass nærmere nytt hjem (fra desember). Først nå får vi vite at personalet i bhg har observert at de andre barna kommenterer språket hans på en måte som kan gjøre at sønnen vår mistrives. Det skal være foreldresamtale neste uke og de har det på agendaen å ta opp da med oss fikk vi vite idag. Vi er generelt misfornøyd med avdelingen fra når eldste gikk der og vi har ikke fått noe bedre inntrykk siden av flere årsaker. Dette toppet vårt inntrykk av avdelingen til enda mer negativ.

Sønnen vår vil helst ikke mer i den gamle bhg og vil bare få begynt i den nye. Idag sa han at det skal bli godt å begynne i ny barnehage hvor ingen kan plage han mer. Da brast mammahjertet mitt.

Så vondt.

Min eldste ble mobbet i barnehagen fra han var 4-5 år gammel. De begynte på samme skole og det er små forhold, så bare en klasse. Klassen har vært krevende og der var først da de fikk enda en ny lærer. Den fjerde i rekken, i 7. Klasse at de fikk skikkelig slutt på det.

Nå har han begynt på ungdomsskolen og det er nok der beste som kunne skjedd, den klassen var ikke god.

Håper bytte av barnehage blir en god opplevelse for din

Hei!
Så utrolig lei opplevelse du har! Og stakkars ungen som ser at voksne i bhg ikke bryter inn å hjelper han når han trenger. Håper virkelig det løser seg i ny bhg.
vil også legge med en link fra organisasjonen voksneforbarn som tar for seg hva man må gjøre osv hvis bhg ikke tar tak etter varslet mobbing. Men er nok litt sent nå som han bytter allerede i desember. Jeg personlig hadde sett ann alvorlighetsgraden, og vurdert klage til statsforvalteren selv om man flytter fra problemet. Ikke bare for at andre skal få det bedre, men for å ha det dokumentert om barnet skulle få varige mén. Det er flere slike saker der ulike instutisjoner for barn (bhg/skole) har blitt anmeldt for å ikke gjøre nok tiltak, av barnet swlv i voksen alder. Tenker da at å ha arkiv fra statsforvalteren vil da styrke en evnt fremtidig «skade». https://vfb.no/rad-og-tips/arkiv/mobbing-i-barnehagen/

https://vfb.no/rad-og-tips/arkiv/mobbing-i-barnehagen/

Så bra han skal bytte bhg. Så hjerteskjærende at han blir mobbet og ingen har «sett» det. Må være lange, vonde dager for han. Hadde sendt en lang klage til bhg.

Bhg hos oss heller så ingenting. Visstnok. De fanget opp noen kommentarer etter at jeg hade gjort dem oppmerksom på der. Men synes ikke de så noe. Det vedvarte søren meg i nesten 8 år!!!! Og det begynte i barnehagen

Det er ikke greit. Eldste ble mobbet i bhg. Pedagogen tok tak i det med en gang. Eldste er språklig sterk så Hu kunne fortelle hvem det var også så det gjorde det jo lettere. Men at bhg ikke har sett det eller ikke ser etter når du sier ifra er forferdelig. Nå begynner jeg etterhvert å skjønne at vi har fantastisk bhg og skole ang mobbing. De har hele tiden tatt tak i ting med en gang. Min sønn er fysisk med ppt inne. Men han er ikke sint på de samme barna eller voksne hver gang. En av vennene hans har en mor som har skjønt hva som er galt med min sønn så de to krangler lite siden mor der også prøver å løse ting fra andre siden. Men nå snakker jeg om en liten bhg med 50 storebarn på 2 avd og 24 småbarn på 2 avd. Det er liten plass så kanskje lettere å fange opp. De skal bygge ny men gruer meg nesten siden den blir kjempe stor og mer uoversiktlig.

Heldigvis flyttet vi for han hadde begynt på skole med dem i små klasser om vi hadde blitt boende (de er vel totalt 22 elever i hans aldersgruppe i bhg og flere har flyttet så kanskje blir de rundt 18 som begynner sammen på skolen).

Ped.leder har skrevet tiltaksplaner, men kun fordi vi har gitt tilbakemelding om vonde dager for han. De har ment inntil nylig at han har jo gode dager men venner osv. De har helst sett litt etter "feil" hos han. Ønsket fysio inn fordi han ikke går "normalt" (fysio fant ingen feil), mener det er unormalt at han trekker seg bort fra barnegruppa og vil leke litt for seg selv med biler for ingen barn fjør det - ped.leder har jobbet i bhg i 10 år, og aldri opplevd det i sin karriere som ped.leder, kan sette seg under bordet og furte litt om han ikke får viljen sin og trenger litt tid å komme frem - dette er visst også unormalt og mener det trengs henvisning til bup for de har aldri hatt barn som gjemmer seg under bordet om de ikke får viljen sin. Og som nevnt - de har ikke oppfattet at han føler han blir mobbet i bhg. Mannen min hadde pratet med ped.leder ifm levering en dag hvor fagleder og styrer også kom forbi og fikk med seg samtalen hvor han tok opp hva sønnen vår opplevde. For dem var dette helt ukjent (ifølge dem), og da var det pågått over lenger tid. Pedleder i avd pleier somregel i ofte å involvere ihvertfall fagleder ofte

Huff, så fælt å lese. Godt dere får barnet over i annen barnehage. Håper barnet finner seg til rette og får mange gode venner i ny barnehage. ❤

Back
Topp