MME

Miss_30

Forumet er livet
Septembergull'17
Når er det vanlig å slutte med mme? Helsesøster sa på kontroll nå (han er 11 mnd) at vi ikke trengte å gi han dette mer, men han får 3 flasker om dagen og jeg føler dette er noe han trenger da han blir mer mett av det enn fast føde. Han starter dagen med ei flaske og jeg ser for meg at det funker dårlig hvis han ikke får det. Dette er han jo vant med.

Mine er 1 år og jeg gir enda, men nå skal jeg gå over på kumelk :)

Hvis han ikke spiser nok fast føde til å bli mett, synes jeg du kan forsette å gi mme. Det blir jo samme som om du skulle ammet.
Jeg kommer ikke til å slutte å amme når hun er et år, kumelk erstatter ikke morsmelk!
Det er bare en annen måte å få i de kalsium på.

Min blir 1,5 år nå. Og får hver kveld. I helger får han ofte før han skal sove på dagtid. Noen ganger på morgen også.

Helt opp til deg! Vi bruker som kos! Prøvde å bytte til vanlig melk. Men det var ikke godtAtt. Drikker derimot kald melk til brød, frokost og kvelds i kopp ;)

18 mnd og han får når han legger seg på formiddag og på kveld. Han koser seg med den flaska. Var på kontroll
Fredag og HS sa at han bare kunne få den videre, han hadde funnet sin vekt kurve no. Så det var ingen problem. Men hvis han ville ha vanlig melk var det like greit. Men det vil han ikke :p så vi fortsetter MME til han ikke vil ha mere :p

Sent from my iPhone using BV Forum

Lillingen på 18 mnd får fortsatt et par flasker med mme. Han liker også vanlig melk, men pga liten vektoppgang, gir jeg fortsatt mme som det er mer kalorier i.

Men hadde han vært normalvektig, hadde jeg nok kun gått over til vanlig kumelk :-)

Barn mellom 6 og 12 man spiser gradvis mer mat og gradvis mindre melk. De skal ha mellom 300 og 600ml melk, ikke for lite pga næringsstoffene i melka enda er viktig del av kostholdet (ved mm hjelper det også fordøyelsen), og ikke for mye pga kalsium hemmer opptaket av jern. Før de er 1 år skal de ikke ha ren kumelk, derfor mm eller mme. Du kan gjerne fortsette med mm/mme istedenfor kumelk lengre enn det.

Poenget til hs er vel at han ikke skal få for mye melk og at han antageligvis får et mer variert kosthold ved å spise mer fast føde når han får mindre melk.

Hu her på 16 mnd får 2 flasker mme enda. En på dagen og en på kvelden. Vi prøvde kumelk men hu ble ikke fornøyd. Hu får i stedet en tutkopp med melk til frokost og kveldsmat hvis hu vil ha det. mme er hellig for hu. Prøver å unngå at hu får det for å sove. Men for ett mas det blir. Hu får det kun til duppen mandag-torsdag. Er dagmamma og hu andre får flaske med kumelk. Da vil dattera mi ha mme.

Takker for svar :) Jeg kommer til å fortsette med de 3 flaskene til han gir uttrykk for noe annet. De metter mye mer og han blir i bedre humør så fort han får slukt i seg ei flaske.

Forsett om det funker, sier jeg. Jeg sluttet å gi mme da hun var ett år, men hun spiste godt av fast føde, så for henne var det ikke nødvendig.

Back
Topp