Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notat: this_feature_currently_requires_accessing_site_using_safari
Hvorfor vil du gå over til mme?Er det noen som kunn gir mme? Jeg fullammer lille på bare 3 uker, men vurderer å gå over til mme. Vil noen dele erfaringer Mtp magevondt osv?![]()
Jeg vurderer å gå over til mme fordi jeg er veldig deppa, og blir ti ganger verre når jeg ammer, dessverre! Jeg er veldig enig i at det er mye ammepress, det er nesten sån at det er skammelig å ikke ammeSniker fra september. Vurderer å gå over til mme, så tar gjerne i mot tips! Har brystbetennelse på begge sider, gitt nan og det har fungert bra. Er nå i bedring, men har ikke nok melk. Så må uansett gi tillegg. Er litt styr å pumpe eller amme litt, usikker på hvor mye lille får ved amming, ved pumping vet jeg hvor mye (ikke nok). Lille suger nok litt dårlig. Redd for nye betennelser, så vurderer å gå over til mme når produksjonen nå er så lav likevel. Dere som gir mme, vil dere fortelle hvorfor (bare å si nei om det er privat)? Er så mye amme press for tiden. Mener det er vel og bra med amming, men ikke for en hver pris. Vil jo ha overskudd til noe mer enn å streve med mat, men usikker på om jeg eventuelt gir meg for lett.
Gir kun mme.
Fikk aldri til amminga, hadde lite melk, den kom seint og lille klarte ikke få i seg mat. Hun gikk ned i vekt og bare sov og sov. Så vi måtte uansett gi mme for å få vekta oppover... drev å pumpa og styra i tillegg til å prøve å få til amminga, gi flaske og ikke minst å koke alt utstyret. Det tok utrolig mye tid, og jeg var deppa og fikk ikke i meg mat, drikke eller søvn.. Dette resulterte i næringsfattig melkså sammen med jordmor og helsesøster bestemte vi for å gå helt over på mme.
Når det er sagt, så bytta vi nettopp mme fra NAN til HIPP. Med NAN hadde hun magevondt og sleit med å få bæsja. Nå med HIPP er hun mye mer fornøyd, og kan bæsje opp til tre ganger om dagen. Ja, og så bytta vi flaske fra Avent til Dr.Browns for å unngå at hun fikk i seg så mye luft. Det funka bra her.
Jeg vurderer å gå over til mme fordi jeg er veldig deppa, og blir ti ganger verre når jeg ammer, dessverre! Jeg er veldig enig i at det er mye ammepress, det er nesten sån at det er skammelig å ikke amme
![]()
Takk for at du delte erfaringen din. Jeg skjønner godt at det er mye styr med både mme og alt rundt det i tillegg til amming/pumping. Er der jeg er nå. Lille er 13 dager, så mannen begynner å jobbe på mandag, så vet ikke om jeg klarer alt alene hvis jeg må kjøre et dobbelt løp. Hørt om flere som har byttet til hipp, skal forsøke det selv. Tror ikke lille har vondt, men han har avføring så sjeldent..
Jeg gir kun mme, nå er lille 6 uker og har fått mme siden han var 3 uker.. Jeg fikk ikke til amming pga inverterte brystvorter og en baby med kort tungebånd.. Jeg pumpa meg hver tredje time både natt og dag, og merka at det tok fullstendig vekk gleden av å være mamma, følte jeg ikke kunne dra noen plass, for det klaffa aldri med de tre timene mellom pumping.. Plutselig hadde jeg mye mindre melk, og da ble valget om å legge fra seg pumpa enkelt. Nå storkoser vi oss om dagen, jeg har fullt fokus på babyen min, og jeg er alltid tilgjengelig for han
Mamming er viktigere enn amming, og presset om å få til amminga kommer gjerne fra oss selv.. Man er ikke en dårlig mor om man gir mme![]()
Brukte dere maltekstrakt fra første flaska? Eller ventet dere å så om det var nødvendig?Her bruker vi mme. Lille strevde litt de første dagene, og dersom det hadde vært mulig så er det nok en fordel å gå gradvis over fra mm til mme. Erstatte ett og ett måltid. Vi bruker maltekstrakt i melka og nå har lille regelmessig bæsjbleie en gang om dagen uten særlig strev. Han har mye luft i magen, men den kommer lett ut uten mye strev![]()
Lykke til, uansett valg!
Hun bæsjer fint selv men har mye luft i magen!Vi venter for å se om bæsjen kom av seg selv. Den gjorde det, men hun kava noe enormt.. Begynte med malt etter råd fra helsesøster, men det vF fortsatt tregt. Etter vi bytta fra NAN til HIPP har det kommet lettere. Men vi gir malt i annenhver flaske likevel