Mme vs morsmelk.

Jeg gikk rett i kjelleren da jeg hadde problemer med amminga.. Følte at jeg svikta helt som mor og menneske fordi jeg pumpet i stede for å amme pga blødene brystknopper og fordi jeg brukte mme ved noen måltider fordi jr hyla og ikke var helt fornøyd.
De på sykehuset var veldig på "du _MÅ_ amme hver 2-3 time og det kan maks gå 4t mellom måltider!" Så slet jeg med å holde jr våken/å vekke jr pga gulsott. (Han var ganske trøtt og slapp)

Midt oppi dette kom barseltårene og jeg var et sekund bekymret for mitt eget ve og vel..

Jeg tenker at morsmelk helt klart har sine fordeler med tanke på antistoffer og immunforsvaret, men jeg tenker også at mme ikke er så ille det heller. Poenget er vel i hovedsak at baby får i seg nok mat og at vekta øker

Dette opplevde forsåvidt jeg også, min baby hadde gulsott, men der vil de nok mase ekstra på fordi babyene behandles for gulsott blandt annet ved å få melk gjennom tarmsystemet.
 
Føler litt at folk prøver å misforstå nå. Har aldri påstått at det ikke blir folk av de som får mme? Alle er ulike, og man kan ikke dele verden i to basert på hvem som fikk hva som baby. Det eneste jeg sier er at fakta er at mm er bedre enn mme. Ikke bare bittelitt. Jeg vil tro bortimot alle mødre som gir mme i Norge gjør det meg god grunn, og da gir de det beste de kan til barna sine. Hva er alternativet om man ikke kan amme? Brus? Saft? Selvfølgelig er mme da fantastisk. Men å påstå at forskjellen er så liten blir veldig feil. Jeg strevde mye med ammingen. Brystbetennelse x3, antibiotikakur, sopp, brystvegring, ekstrem overprodukson (som medførte baby som KUN ammet liggende noe som gjorde amming utenfor huset nærmest umulig), feil sugetak og ja, you name it. Ved å påstå at forskjellene er så små føler jeg det er som å si at den syke jobben ja la ned i ammingen egentlig ikke betyr så mye. Men det er feil, for det har MYE å si både for lille og meg. Samme hvor mye vi skal støtte mødre som gir mme, så må vi faktisk tåle å høre at mm er best. Det er fakta, og man kan ikke endre det for å tilfredsstille noen. Ferdig snakka.

Og ja, jeg er fullt klar over at det finnest leger som spesialiserer seg innfor barn og derfor lærer om amming, MEN det kommer ikke frem her at det er tilfelle, og generelt synest jeg at mange leger vet lite om amming. De har sinnsykt mye de skal kunne, og kan selvsagt ikke alt om alt. Og jeg velger å stole på ammehjelpen, WHO, NHI og lignende fremfor en enkelt lege som kommer med en påstand. Hva du gjør er opp til deg. Husk at leger også bare er mennesker, de sier og gjør feil de også.
Ok. Ikke bli så sint. Vi må kunne diskutere uten at det blir en krangel:happy: Prøvde bare å poengtere at alt er ikke svart-hvitt. Både mme og mm har sine fordeler og ulemper. Her kan du lese om blant annet jernmangel hos spedbarn og mm;

https://tidsskriftet.no/2015/09/legelivet/b-vitaminer-og-jernstatus-hos-spedbarn

Men ja, selvsagt hvis man får til amming så er det fantastisk og jeg er enig i at det er det beste; men la oss også være enige i at selv om det ikke går så skal ikke mammaen shames og få høre det. Ja det er tøft å amme, men tenk å ikke kunne få det til. Det er også tøft. Jeg ammer selv og har hatt brystbetennelse osv. Det er forferdelig! Men det eneste jeg ville poengtere er: LA OSS BYGGE HVERANDRE OPP :Heartred

Jeg trodde ikke på mødre som fortalte de ble shamet for å gi mme, ser jeg tok dessverre feil...:(
 
Ok. Ikke bli så sint. Vi må kunne diskutere uten at det blir en krangel:happy: Prøvde bare å poengtere at alt er ikke svart-hvitt. Både mme og mm har sine fordeler og ulemper. Her kan du lese om blant annet jernmangel hos spedbarn og mm;

https://tidsskriftet.no/2015/09/legelivet/b-vitaminer-og-jernstatus-hos-spedbarn

Men ja, selvsagt hvis man får til amming så er det fantastisk og jeg er enig i at det er det beste; men la oss også være enige i at selv om det ikke går så skal ikke mammaen shames og få høre det. Ja det er tøft å amme, men tenk å ikke kunne få det til. Det er også tøft. Jeg ammer selv og har hatt brystbetennelse osv. Det er forferdelig! Men det eneste jeg ville poengtere er: LA OSS BYGGE HVERANDRE OPP :Heartred

Jeg trodde ikke på mødre som fortalte de ble shamet for å gi mme, ser jeg tok dessverre feil...:(

Jeg føler ikke at svaret er å shame noen som gir mme :) det er bare det at det per fakta ikke er de samme som mm. Og at det blir litt feil hardnakket å påstå det. Et kjemisk fremstilt produkt vil jo aldri kunne bli like perfekt som det kroppen selv kan lage. Men det er likevel et fullgodt alternativ om man ikke kan eller vil amme ❤️ ingen skal måtte skamme seg for det.
 
Jeg føler ikke at svaret er å shame noen som gir mme :) det er bare det at det per fakta ikke er de samme som mm. Og at det blir litt feil hardnakket å påstå det. Et kjemisk fremstilt produkt vil jo aldri kunne bli like perfekt som det kroppen selv kan lage. Men det er likevel et fullgodt alternativ om man ikke kan eller vil amme ❤️ ingen skal måtte skamme seg for det.
Det er jeg enig i :happy: men hvis man ikke kan amme så er det fantastisk at vi har mme og der har det blitt store bedringer. I gamle dager fikk de mm fra nabokvinnen ;) vet ikke hvor bra det var mtp andres flora og celler. Uansett er mme også vanskelig, med koking, vasking, passe på riktig temperatur... Og det er jo noe eget når man gi mm og alt er tilrettelagt. Tenker man skal tenke hvor heldig man er som får det til, og tenke at de som ikke får det til trenger mer støtte enn å få høre det.
 
Ok. Ikke bli så sint. Vi må kunne diskutere uten at det blir en krangel:happy: Prøvde bare å poengtere at alt er ikke svart-hvitt. Både mme og mm har sine fordeler og ulemper. Her kan du lese om blant annet jernmangel hos spedbarn og mm;

https://tidsskriftet.no/2015/09/legelivet/b-vitaminer-og-jernstatus-hos-spedbarn

Men ja, selvsagt hvis man får til amming så er det fantastisk og jeg er enig i at det er det beste; men la oss også være enige i at selv om det ikke går så skal ikke mammaen shames og få høre det. Ja det er tøft å amme, men tenk å ikke kunne få det til. Det er også tøft. Jeg ammer selv og har hatt brystbetennelse osv. Det er forferdelig! Men det eneste jeg ville poengtere er: LA OSS BYGGE HVERANDRE OPP :Heartred

Jeg trodde ikke på mødre som fortalte de ble shamet for å gi mme, ser jeg tok dessverre feil...:(
Er ikke sint bare fordi jeg ikke bruker masse emojies? Er fullt klar over jernmangel ved amming. Er derfor man ikke skal fullamme utover 6mnd. Det gjør ikke mm til noe dårligere. Vil veldig gjerne at du siterer meg der jeg "shamer" mødre som gir mme?! Da misforstår du meg totalt. Elles signerer det det Veivalsa over skriver.
Gidder ikke diskutere mer. Har aldri påstått at en ammende mor er noe som helst bedre enn en ikke-ammende mor, bare at mm er bedre enn mme. Nå kommer jeg ikke til å svare noe særlig mer, for jeg har poengtert dette så mange ganger, og likevel følelst det som enkelte prøver å misforstå og tror jeg hater mme og mødre som gir det?! Det er absurd. Det må vere mulig å poengtere fakta uten at det blir stemplet som mom-shaming.
 
Back
Topp