Mme vs morsmelk.

Blomsterkopp1

Blir kjent med forumet
Hva tenker dere damer her inne?
De ansatte på barsel her var veldig amme-nazister, fikk veldig inntrykket av at man svikter som mor hvis en velger eller må ty til mme.

Vet mamma-politiet er ei greie, men er drt virkelig ei greie med amming og?

Du må gjøre det som er rett for dere. Morsmelk har fordeler mme ikke har, men mor og barn skal trives med ammingen også. Vil du gi mme, så gjør du det. Personlig synes jeg det er utrolig befriende å slippe flasker denne gangen, at maten er klar når som helst hvor som helst er helt vilt deilig.

De ansatte på barsel her var veldig amme-nazister, fikk veldig inntrykket av at man svikter som mor hvis en velger eller må ty til mme.

Hva mener du med amme-nazister?

Syntes også at de maset i ett sett. Ingen forståelse for at det kunne ta tid før melka kom... Utrolig trist. Men uansett hva du velger så håper du blir fornøyd og så lar du andres meninger være bare deres :happy:

De virker veldig masete og strenge angående det da de ikke skal "reklamere" eller påvirke noen til å bruke mme. Derfor pusher de litt ekstra for å få folk til å amme.
Har noen bestemt seg 100% for å ikke amme så burde de helt klart respektere det, det viktigste er at barnet får mat. Vet det er noen der ute som tror de på magisk vis kan endre mors mening om de bare maser litt ekstra, men da synes jeg det er lov å si i fra om at valget er tatt og maset må ta slutt.

Vi fikk litt mme på barsel da ingen greide å roe jenta vår. Hun hylte pga sult til hun ikke greide mer og endte opp med å sove i noen timer, når hun våknet så var det samme runde igjen. Resultatet ble en baby som ikke ammet, så jeg fikk det nok kun fordi det skulle hjelpe ammingen og ikke ta bort ammingen.

Her får begge mine bare mme. Er ikke noe annet alternativ da jeg har måtte fjerne begge bryst. Storesøster på 14 måneder er ei sterk og flott jente og lillebror legger fint på seg. Mme er et supert alternativ når amming ikke funker

Jenta mi og hylte og hylte på barsel, ingen klarte roe henne. De sjekket melka tilogmed, om den hadde nokk næring osv. Og den var visst helt fin, men ungen bare hylte uansett 5min etter pupp.
Jeg prøver å amme siden det virker lettest, bare å slenge ut puppen liksom :p Men føler liksom hun ikke får nokk da, siden hun aldri virker mett? Burde jeg kjøpe pumpe å eventuelt måle hvor mye som kommer ut?

Hadde besøk fra helsestasjon i dag og nevnte mme for jordmor, og det virket som for henne også var det helt uhørt å bruke. Men som noen skrev over her at de ikke har lov å «reklamere» for mme så de er ekstra pushy på amming gir mening da. MEN trenger ikke pushe så mye en føler seg som dårlige foreldre for å velge mme.

Har ei veninne som ikke tørr å fortelle helstestasjonen babyen hennes har bare spist mme i måndesvis:hungover:

Vi bruker både pupp og mme, morsmelk fra pupp først og så litt etterfyll med mme. En flaske midt på natta med mme.Det funker strålende for oss og den lille så langt. Morsmelk er best i forhold til næring og diverse annet. Men mett baby og foreldre som ikke river av seg håret pga konstant hyling eller stress pga ikke nok vektøkning skal man ikke skymse av. Med mme har jeg også overskudd til å gjøre mye annet for baby som kan gi henne en positiv utvikling :)

Sniker.
Det er svært liten forskjell på mm og mme for oss som bor i Norge.
Ift immunforsvaret så har arv og gener mye å si også. Mange barn som er oppfostret på mme er friskere/sjeldnere syke enn barn på mm.
Mm betyr ikke utelukket at barna tåler mer.

Og ja, ammepresset er enormt. Likeså presset for å slutte med natt-amming rundt 8-9 mnd.

Det er vondt og sårt å ikke få til ammingen. Og nei, ikke alle får det til om de prøver lenge nok/hardt nok.
Får du til å amme - supert! Du er heldig!
Får du det ikke til - det gjør ikke noe! Gi mme med goood samvittighet, det blir friske, sunne, sterke barn av mme også :)

Jeg ammet OG gav mme frem til min var 8 måneder!
Ungen min var 4370gram og veldig sulten, jeg hadde ikke melk så etter 3 døgn fikk vi mme i kopp av en eldre jordmor (eller hva de titulere seg med på barsel) - det hjalp umiddelbart, men pga dette og andre omstendigheter så resulterte det med 2,5år med fødselsdepresjon og jeg sliter fortsatt med tanker om at jeg ikke er god nok som mor. Ungen blir 4 i januar, så synes ikke at man skal kimse av slikt.
Synes det er tragisk at det skal være SÅ mye press om amming på barsel.
Noen velger å gi mme helt fra starten og det bør jo være helt opp til dem, men hun jeg lå på barsel med i 2017 valgte å amme på sykehuset pga hun ikke gadd maset.
Vi sluttet helt å amme når ungen var 8 måneder og gav bare mme etter det.
Lille er så og si aldri syk, bare litt småforkjølet innimellom.

Sniker.
Det er svært liten forskjell på mm og mme for oss som bor i Norge.
Ift immunforsvaret så har arv og gener mye å si også. Mange barn som er oppfostret på mme er friskere/sjeldnere syke enn barn på mm.
Mm betyr ikke utelukket at barna tåler mer.

Og ja, ammepresset er enormt. Likeså presset for å slutte med natt-amming rundt 8-9 mnd.

Det er vondt og sårt å ikke få til ammingen. Og nei, ikke alle får det til om de prøver lenge nok/hardt nok.
Får du til å amme - supert! Du er heldig!
Får du det ikke til - det gjør ikke noe! Gi mme med goood samvittighet, det blir friske, sunne, sterke barn av mme også :)

Det stemmer ikke at det er svært liten forskjell på mm og mme selv om vi bor i Norge. Ja, mme er et fantastisk alternativ for de som av en eller annen grunn ikke kan eller ønsker å amme. Det er jo livsviktig for så mange barn! MEN er si at forskjellen er svært liten, stemmer ikke. Her kan du lese om noen av fordelene med amming https://nhi.no/familie/barn/amming-og-rusmidler/brystmelk-eller-morsmelkerstatning/. Ellers er jeg enig i det siste :)

Dersom du får til å amme, er det helt klart best, men det skal ikke gå ut over din psyke/helse. Det finnest nok flere "amme-nazister", ja, men det gjør det med alt. Ta gjerne kontakt med ammehjelpen om du opplever de i helsevesenet rundt deg som påtrengende og pushende når det gjelder amming. Jeg har vertfall gode opplevelse med de :)

Jeg følte ikke at de på barsel var mot mme, vi måtte ha det fordi baby var sugesvak og jeg slet med ammingen (synes heller de var dårlige på amme-veiledning).

På helsestasjonen er de heller ikke «amme-nazister», men har oppfordret meg til å sette korte kortsiktig mål for hvor lenge jeg orker å jobbe med amming/pumping. Baby får både mm og mme, hovedsakelig på flaske. Jeg har ikke gitt opp ammingen, men presset kommer utelukkende fra meg selv. Før fødsel virket det ikke så viktig å amme hvis det var vanskelig, men nå vil jeg gjerne få det til.

Når det er sagt så tror jeg absolutt det finnes mange amme-forkjempere der ute som presser stakkars mødre mer enn de burde. Det viktigste er at mor og baby har det bra! Mme er et veldig godt alternativ i mange tilfeller.

Det stemmer ikke at det er svært liten forskjell på mm og mme selv om vi bor i Norge. Ja, mme er et fantastisk alternativ for de som av en eller annen grunn ikke kan eller ønsker å amme. Det er jo livsviktig for så mange barn! MEN er si at forskjellen er svært liten, stemmer ikke. Her kan du lese om noen av fordelene med amming https://nhi.no/familie/barn/amming-og-rusmidler/brystmelk-eller-morsmelkerstatning/. Ellers er jeg enig i det siste :)

Dersom du får til å amme, er det helt klart best, men det skal ikke gå ut over din psyke/helse. Det finnest nok flere "amme-nazister", ja, men det gjør det med alt. Ta gjerne kontakt med ammehjelpen om du opplever de i helsevesenet rundt deg som påtrengende og pushende når det gjelder amming. Jeg har vertfall gode opplevelse med de :)
Det var et utsagn fra en lege, at det er svært små forskjeller.
Ja de fordelene har jeg langt oppi halsen, så ellers takk :)

Det var et utsagn fra en lege, at det er svært små forskjeller.
Ja de fordelene har jeg langt oppi halsen, så ellers takk :)
Leger vet absolutt ikke alltid best når det gjelder amming! Mange leger som desverre mener man bør slutte å amme etter fylte 1år desverre, for å nevne et eksempel. Amming er nok ikke pensum på det studiet. Så det blir ikke noe mer rett av at en lege har sagt det;)
Så fint du er klar over fordelene! Da skjønner jeg ikke hvorfor du skriver forskjellen er svært liten, for det er jo motstridende, men det spiller heller ingen rolle.

Leger vet absolutt ikke alltid best når det gjelder amming! Mange leger som desverre mener man bør slutte å amme etter fylte 1år desverre, for å nevne et eksempel. Amming er nok ikke pensum på det studiet. Så det blir ikke noe mer rett av at en lege har sagt det;)
Så fint du er klar over fordelene! Da skjønner jeg ikke hvorfor du skriver forskjellen er svært liten, for det er jo motstridende, men det spiller heller ingen rolle.
Det spiller kun en rolle for de som sliter med ammingen og trenger å høre det ;)

Det er ikke helt sant at amming er lite pensum for legene. Husk at du har barneleger og egne nyfødt leger også som kan masse om mm og mme. De jobber med dette og mange forsker på det. Slik at de fordelene man leser om er det ofte leger som er forsker som står bak. Sannheten er at mme blir bare bedre og bedre, men ja mm har store fordeler med immunitet osv. Det skal derimot sies at det blir folk av de som får mme også. Jeg fikk mm, min storesøster fikk mme. Min storesøster er medlem av Mensa, det er ikke jeg for å si sånn. Hun har også bedre immunitet enn meg. Så man skal være litt forsiktig å overtolke alle artikler der ute. Alt med måte :happy: Og la oss bygge hverandre opp. :Heartred

Det er ikke helt sant at amming er lite pensum for legene. Husk at du har barneleger og egne nyfødt leger også som kan masse om mm og mme. De jobber med dette og mange forsker på det. Slik at de fordelene man leser om er det ofte leger som er forsker som står bak. Sannheten er at mme blir bare bedre og bedre, men ja mm har store fordeler med immunitet osv. Det skal derimot sies at det blir folk av de som får mme også. Jeg fikk mm, min storesøster fikk mme. Min storesøster er medlem av Mensa, det er ikke jeg for å si sånn. Hun har også bedre immunitet enn meg. Så man skal være litt forsiktig å overtolke alle artikler der ute. Alt med måte :happy: Og la oss bygge hverandre opp. :Heartred
Føler litt at folk prøver å misforstå nå. Har aldri påstått at det ikke blir folk av de som får mme? Alle er ulike, og man kan ikke dele verden i to basert på hvem som fikk hva som baby. Det eneste jeg sier er at fakta er at mm er bedre enn mme. Ikke bare bittelitt. Jeg vil tro bortimot alle mødre som gir mme i Norge gjør det meg god grunn, og da gir de det beste de kan til barna sine. Hva er alternativet om man ikke kan amme? Brus? Saft? Selvfølgelig er mme da fantastisk. Men å påstå at forskjellen er så liten blir veldig feil. Jeg strevde mye med ammingen. Brystbetennelse x3, antibiotikakur, sopp, brystvegring, ekstrem overprodukson (som medførte baby som KUN ammet liggende noe som gjorde amming utenfor huset nærmest umulig), feil sugetak og ja, you name it. Ved å påstå at forskjellene er så små føler jeg det er som å si at den syke jobben ja la ned i ammingen egentlig ikke betyr så mye. Men det er feil, for det har MYE å si både for lille og meg. Samme hvor mye vi skal støtte mødre som gir mme, så må vi faktisk tåle å høre at mm er best. Det er fakta, og man kan ikke endre det for å tilfredsstille noen. Ferdig snakka.

Og ja, jeg er fullt klar over at det finnest leger som spesialiserer seg innfor barn og derfor lærer om amming, MEN det kommer ikke frem her at det er tilfelle, og generelt synest jeg at mange leger vet lite om amming. De har sinnsykt mye de skal kunne, og kan selvsagt ikke alt om alt. Og jeg velger å stole på ammehjelpen, WHO, NHI og lignende fremfor en enkelt lege som kommer med en påstand. Hva du gjør er opp til deg. Husk at leger også bare er mennesker, de sier og gjør feil de også.

Jeg gikk rett i kjelleren da jeg hadde problemer med amminga.. Følte at jeg svikta helt som mor og menneske fordi jeg pumpet i stede for å amme pga blødene brystknopper og fordi jeg brukte mme ved noen måltider fordi jr hyla og ikke var helt fornøyd.
De på sykehuset var veldig på "du _MÅ_ amme hver 2-3 time og det kan maks gå 4t mellom måltider!" Så slet jeg med å holde jr våken/å vekke jr pga gulsott. (Han var ganske trøtt og slapp)

Midt oppi dette kom barseltårene og jeg var et sekund bekymret for mitt eget ve og vel..

Jeg tenker at morsmelk helt klart har sine fordeler med tanke på antistoffer og immunforsvaret, men jeg tenker også at mme ikke er så ille det heller. Poenget er vel i hovedsak at baby får i seg nok mat og at vekta øker

Føler litt at folk prøver å misforstå nå. Har aldri påstått at det ikke blir folk av de som får mme? Alle er ulike, og man kan ikke dele verden i to basert på hvem som fikk hva som baby. Det eneste jeg sier er at fakta er at mm er bedre enn mme. Ikke bare bittelitt. Jeg vil tro bortimot alle mødre som gir mme i Norge gjør det meg god grunn, og da gir de det beste de kan til barna sine. Hva er alternativet om man ikke kan amme? Brus? Saft? Selvfølgelig er mme da fantastisk. Men å påstå at forskjellen er så liten blir veldig feil. Jeg strevde mye med ammingen. Brystbetennelse x3, antibiotikakur, sopp, brystvegring, ekstrem overprodukson (som medførte baby som KUN ammet liggende noe som gjorde amming utenfor huset nærmest umulig), feil sugetak og ja, you name it. Ved å påstå at forskjellene er så små føler jeg det er som å si at den syke jobben ja la ned i ammingen egentlig ikke betyr så mye. Men det er feil, for det har MYE å si både for lille og meg. Samme hvor mye vi skal støtte mødre som gir mme, så må vi faktisk tåle å høre at mm er best. Det er fakta, og man kan ikke endre det for å tilfredsstille noen. Ferdig snakka.

Og ja, jeg er fullt klar over at det finnest leger som spesialiserer seg innfor barn og derfor lærer om amming, MEN det kommer ikke frem her at det er tilfelle, og generelt synest jeg at mange leger vet lite om amming. De har sinnsykt mye de skal kunne, og kan selvsagt ikke alt om alt. Og jeg velger å stole på ammehjelpen, WHO, NHI og lignende fremfor en enkelt lege som kommer med en påstand. Hva du gjør er opp til deg. Husk at leger også bare er mennesker, de sier og gjør feil de også.

Jeg er enig i dette. Det er sårt å høre at morsmelk faktisk er bedre enn morsmelkerstatning, når man ufrivillig ikke får til å amme selv. Men det er jo likevel fakta. Det blir feil å si at mme nå er like bra som mm, bare fordi det skal trøste noen som ikke får til ammingen:shy:. Likevel er det ikke sånn at det er ille for babyer å bare få mme heller, og den melka en kan kjøpe og gi babyene i dag sammenlignet med for 60 år siden, er veldig mye bedre. Mme er det det beste alternativet til mm såklart :) Jeg synes ikke noen skal ha dårlig samvittighet for ikke å kunne amme, jeg hadde selv enorme ammeproblemer de første månedene og har full forståelse for at noen har hatt enda større utfordringer og rett og slett ikke hatt annet valg enn å la være å amme :Heartred Men jeg synes jo ikke å argumentere for ammeslutt med at mme likvel er akkurat det samme blir riktig.

Back
Topp