MME-tråden, og litt mm på flaske :)

MaiMamma2015

Forumet er livet
Tilgangsansvarlig
VIP
♡ Maibarna ♡
Oktoberlykke 2019
Insp. av flere - her kan vi dele info om mme og flaske, og spørre om det vi lurer på.
Visste du at det ikke er lov å reklamere for morsmelkerstatning? Lærte noe nytt i dag altså.

http://www.flaskehjelpen.no/MME-alternativer

Ja, fant det ut når jeg la merke til at alltid nan osv var utelukket når det var tilbud på diverse barnematgreier i matbutikken. En bra tanke kanskje, men ser liksom ikke for meg selv "dårlige" foreldre velge mme istedet for mm fordi det er på tilbud osv :p

Jeg prøver å fullamme. På nettene er jeg fristet til å pumpe og gi flaske, noen som har anbefalinger for eller i mot dette? Det tar så lang tid å amme på natten syns jeg

Min får litt mm på flaske også, omtrent 1 flaske i døgnet :) lekker så utrolig mye, opp mot 60-70 ml per måltid (!) og må pumpe ene brystet fordi han ikke liker det helt (tar det bare noen ganger). Har ikke blitt noe annerledes ift sugeteknikk på brystet her, og tok flaska med en gang :)

Ja, fant det ut når jeg la merke til at alltid nan osv var utelukket når det var tilbud på diverse barnematgreier i matbutikken. En bra tanke kanskje, men ser liksom ikke for meg selv "dårlige" foreldre velge mme istedet for mm fordi det er på tilbud osv :p
Haha nei ikke jeg heller, men det er sikkert noe sånt de har tenkt. Likevel; mm er jo gratis, så det må jo være det beste "tilbudet".

Jeg prøver å fullamme. På nettene er jeg fristet til å pumpe og gi flaske, noen som har anbefalinger for eller i mot dette? Det tar så lang tid å amme på natten syns jeg
Det er mange som gjør det. Så lenge babyen tar både flaske og pupp så ser ikke jeg at det er noe i veien for det. Må jo være deilig å kunne dele litt på nattmatingen også :) her gir vi begge deler men mest mme totalt pga lite melk, og pappaen koser seg med å gi mat :)

Jeg gir også mme og mm på flaske. Mest mme, siden produksjonen aldri kom opp på topp etter mye tull og stress med amming på barselhotellet. Kunne jeg velge så ville jeg helt klart fullammet, samme hvor billig mme hadde vært... ;)

Lille snuppa har det helt supert, og vokser akkurat som hun skal. Jeg gir det jeg får pumpet på flaske, sørger for å gi ekstra nærhet og kos utenom (siden vi mister litt av kosen når hun ikke vil ta pupp), og vil fortsette med det så lenge jeg føler at det er greit. Tenker at litt mm er bedre enn ingen. :)

Jeg gir også mme og mm på flaske. Mest mme, siden produksjonen aldri kom opp på topp etter mye tull og stress med amming på barselhotellet. Kunne jeg velge så ville jeg helt klart fullammet, samme hvor billig mme hadde vært... ;)

Lille snuppa har det helt supert, og vokser akkurat som hun skal. Jeg gir det jeg får pumpet på flaske, sørger for å gi ekstra nærhet og kos utenom (siden vi mister litt av kosen når hun ikke vil ta pupp), og vil fortsette med det så lenge jeg føler at det er greit. Tenker at litt mm er bedre enn ingen. :)
Jeg kjører også med mme og mm, og mest mme :) hvor lenge sitter du med pumpa av gangen? Jeg må innrømme at selv om jeg vet at litt mm er bedre enn ingenting, så er det litt vanskelig å finne motivasjon for å bruke tid på å pumpe. Heldigvis ammer vi også, men ikke alltid.

Noen som vet om det er noen grunn til å ikke gi en flaske mme innimellom når man egentlig fullammer? Type om det kan bli magevondter, forstoppelser ol? Skulle gjerne kunne ta en kveld ute, dra på trening el.l. uten å måtte pumpe og lagre så mye mm. Også tryggere for far om han vet at han alltid har løsningen med mme lett tilgjengelig om jeg skulle bli borte litt lenger enn planlagt ;)

Noen som vet om det er noen grunn til å ikke gi en flaske mme innimellom når man egentlig fullammer? Type om det kan bli magevondter, forstoppelser ol? Skulle gjerne kunne ta en kveld ute, dra på trening el.l. uten å måtte pumpe og lagre så mye mm. Også tryggere for far om han vet at han alltid har løsningen med mme lett tilgjengelig om jeg skulle bli borte litt lenger enn planlagt ;)
Aldri hørt om noen grunner for å ikke gi det av og til, så det kan du helt sikkert gjøre :)

Jeg kjører også med mme og mm, og mest mme :) hvor lenge sitter du med pumpa av gangen? Jeg må innrømme at selv om jeg vet at litt mm er bedre enn ingenting, så er det litt vanskelig å finne motivasjon for å bruke tid på å pumpe. Heldigvis ammer vi også, men ikke alltid.

Jeg pumper 15-20 minutter, ca. hver tredje time, også håndmelker jeg siste rest som pumpa ikke får ut. Låner dobbelpumpe fra apoteket, så jeg får tatt begge sider på en gang.

Det er et evig mas med den pumpinga, men jeg forsøker å motivere meg ved å se på ei liste over fordeler ved å gi babyen mm. Den henger på kjøleskapet, så jeg blir minnet på det hver gang jeg er på kjøkkenet - noe jeg ofte er, siden alt skal vaskes og steriliseres hele tiden... :)

Et tips jeg fanget opp var å ta en bh uten vatterte skåler og klippe et lite hull midt i (der brystvorta er) slik at "trakten" på pumpa kan festes på puppen inni bhen mens flaska festes på utsiden. Da slipper man å sitte og holde på flaska mens man pumper og kan ha hendene fri til å gjøre andre ting. Fungerer kjempebra her, og jeg slapper bedre av. Det finnes visstnok en egen bh som er laget spesielt for dette, men det fungerer like bra med en vanlig bh man klipper hull i... :)

Jeg pumper 15-20 minutter, ca. hver tredje time, også håndmelker jeg siste rest som pumpa ikke får ut. Låner dobbelpumpe fra apoteket, så jeg får tatt begge sider på en gang.

Det er et evig mas med den pumpinga, men jeg forsøker å motivere meg ved å se på ei liste over fordeler ved å gi babyen mm. Den henger på kjøleskapet, så jeg blir minnet på det hver gang jeg er på kjøkkenet - noe jeg ofte er, siden alt skal vaskes og steriliseres hele tiden... :)

Et tips jeg fanget opp var å ta en bh uten vatterte skåler og klippe et lite hull midt i (der brystvorta er) slik at "trakten" på pumpa kan festes på puppen inni bhen mens flaska festes på utsiden. Da slipper man å sitte og holde på flaska mens man pumper og kan ha hendene fri til å gjøre andre ting. Fungerer kjempebra her, og jeg slapper bedre av. Det finnes visstnok en egen bh som er laget spesielt for dette, men det fungerer like bra med en vanlig bh man klipper hull i... :)
Å har du fått låne fra apoteket? Hvilket da? Det visste jeg ikke var mulig.. Fikk lyst til å sjekke ut det fordi jeg pumper kun ett bryst av gangen og sitter minst en time til sammen :o Vil jo gjerne at mest mulig skal komme ut. Håndmelker ikke etter det fordi da er jeg så lei og vil ha "fri". Skal klippe i stykker en gammel bh så jeg slipper å holde :)
tusen takk for langt svar, var faktisk litt motiverende :)

Jeg begynner å produsere mindre og mindre melk. Har nå kjøpt mme, men vil jo så gjerne gi bryst og mm. Utrolig vanskelig. :/

Å har du fått låne fra apoteket? Hvilket da? Det visste jeg ikke var mulig.. Fikk lyst til å sjekke ut det fordi jeg pumper kun ett bryst av gangen og sitter minst en time til sammen :eek: Vil jo gjerne at mest mulig skal komme ut. Håndmelker ikke etter det fordi da er jeg så lei og vil ha "fri". Skal klippe i stykker en gammel bh så jeg slipper å holde :)
tusen takk for langt svar, var faktisk litt motiverende :)

Bare hyggelig! :)

Jeg har pumpe fra Boots apotek. Betaler 140,- per uke. Medela Symphony pumpe, samme som de hadde på barselhotellet ved SUS.

Anbefaler deg å se om du får leid en pumpe, og anbefaler virkelig å håndmelke ut de siste dråpene. Når du får tømt brystene skikkelig produseres det nemlig mer melk! :)

Jeg begynner å produsere mindre og mindre melk. Har nå kjøpt mme, men vil jo så gjerne gi bryst og mm. Utrolig vanskelig. :/

Skjønner godt at du synes det er vanskelig. Er helt fersk i dette, første barn her, men min erfaring så langt er at melkeproduksjonen vil øke hvis man pumper oftere (og gjerne om natten) og håndmelker ut de siste dråpene. I tillegg er det jo viktig at man spiser og drikker nok, og ikke stresser.

Jeg gikk fra å få ut knappe 40ml til 140ml, så det finnes håp. 140ml er ikke all verden det heller, men i forhold til 40ml føles det som å vinne i Lotto for min del... ;)

Jeg ønsker også det, og har skjønt at kosthold, søvn og det å ikke stresse er det som må til. Jeg må bare begynne å prioritere det :P
Når det er sagt så er det jo ikke noe negativt i å gi litt mme, mini her sluker det. er greit å ha som backup, og så kan pappa mate litt også :) gir du mye mme? Her er det ett måltid for dagen som er pumpet mm, og resten nan + mm først rett fra brystet.

Back
Topp