MME og malt problematikk!!

Bizarre

Glad i forumet
Jeg fikk en liten gutt 24.november (termin 4.desember), og siden jeg slet med ammingen så måtte jeg ty til mme helt fra starten av.
Jeg gir han NAN HA1 og 1ts malt pr.flaske (etter råd fra helsesøster), men merker likevel at lillegutt sliter med å få tømt seg hver dag og har mye vondt og uro pga dette.
Han sliter med søvnen, gulper en del og kan gjerne vere våken i timevis på dagtid + sove urolig på natten.
Han skriker mye og og er generelt misfornøyd og jeg blir så fortvilet og får så vondt av han når han har det sånn.
Jeg har omtrent ikke vert ute av huset siden jeg kom hjem fra sykehuset pga at han har slitt sånn og det sliter meg fullstendig ut :/
Er det flere som har samme problem når det gjelder dette og har dere evt. noen gode råd å komme med?
Kan det vere det bedrer seg om jeg prøver et annet mme-merke?
NAN HA1 skal jo vere mild for magen, men det funker som sagt ikke her selv om jeg har 1ts malt pr.flaske (120ml).
Han får også minifom-dråper for luft i magen.
Jeg vet snart ikke hva jeg skal gjøre lenger og griner så og si hver dag i frustrasjon fordi gutten min ikke har det bra :(
Så gode tips og råd tas imot med stor takk!

Jeg måtte også bruke mme fra starten sist.
Men mener å huske at jeg hørte at får de for mye malt osv kan det ha motsatt effekt.
Kanskje prøve med bare dråpene litt??

Jeg har også måtte gå over på MME, snakket med de på barsel på ahus,
de anbefalte en dråpe på str med tuppen på en fyrstikk. Jeg synes ikke mini hadde noe effekt av det i det hele tatt. Snakket med helsesøster om det noen dager senere, og hun kunne ikke skjønne hvorfor de hadde sakt han skulle ha så lite, men sa det holdt/at jeg skulle bruke en halv ts i en flaske, to ganger om dagen. Etter jeg startet med det endret det seg med en gang. Han har aldri vært en som bæsjer flere ganger om dagen, men har hatt en bæsjebleie om dagen, men etter jeg startet med makten slik som helsesøster sa, har det meste av mageknip gitt seg og han har ca tre-fire bæsjebleier i døgnet... Vet det er utrolig vondt å se de små slite og ha veldig mageknip... Så stor klem til deg:) og håper du finner en måte så lille slipper å ha vondt, og du får slappe av litt:)

Jeg ga også så mye malt til første jenta mi. Hun ble mye bedre når vi gikk ned på mengden malt per flaske. Malt kan gjøre at de får mere luft i magen, og sliter mere med pressing osv.
Virket som hun ikke klarte å få ut bæsjen, så vi ga mer og mer malt, og det ble bare værre og værre. Helt til vi fikk tips om å gi mye mindre malt. Vi ga 1 ss per liter vann.
Hun var som ei helt ny jente etter 1-2 dager etter vi reduserte malten, Og hun klarte fint å bæsje på egenhånd da, uten mye luftsmerter i tillegg.

Sniker litt fra April 2011 jeg.

Nå er det 8 år siden jeg fikk jenta mi da, men hun fikk MME med malt i. Og når hun hadde vondt i magen ga jeg litt ekstra malt i melka, funka som bare det.
Hadde jeg vært deg hadde jeg villet prøve jeg, skader jo ikke.

ORIGINAL: nettil

Jeg ga også så mye malt til første jenta mi. Hun ble mye bedre når vi gikk ned på mengden malt per flaske. Malt kan gjøre at de får mere luft i magen, og sliter mere med pressing osv.
Virket som hun ikke klarte å få ut bæsjen, så vi ga mer og mer malt, og det ble bare værre og værre. Helt til vi fikk tips om å gi mye mindre malt. Vi ga 1 ss per liter vann.
Hun var som ei helt ny jente etter 1-2 dager etter vi reduserte malten, Og hun klarte fint å bæsje på egenhånd da, uten mye luftsmerter i tillegg.

Men slet jenta di med hard mage da dere ga henne 1ts malt pr.flaske?
Her hender det at det ser greit ut en dag, for så å bli hardt igjen neste dag, og da er det masse grining og vondt for han stakkar :(
Kanskje jeg kan prøve med 1ss pr. liter vann jeg også, men er redd han blir totalt forstoppet da!!!
Er så utrolig vanskelig å vite hva som funker og ikke synest jeg.
Min lille er jo litt over 1mnd nå, og han har hatt mye vondt pga dette hele veien.

vet ikke om mitt råd kan hjelpe deg noe, men sønnen min tålte overhode ikke nan, verken den vanlige eller den du bruker, fikk tips om collett sin, og den tok kan så mye bedre, kunne slutte med malt nesten med en gang

Ja, hun hadde ganske hard mage da. Og pressa i mange timer før det kom ut noen ting... Var ofte vi måtte hjelpe til med termometer i rompa for å få ut noe. Og da var det liksom en hard propp som kom først, så var det andre løsere.

Ett annet tips kan være å prøve Collett sin mme.
Lille jenta vi har nå, fikk kjempe løs mage av nan ha 1, (30 avføringer i døgnet) Og gikk over til collett, og da stabiliserte alt seg, så hun gikk på den i 3 uker før vi gikk tilbake til nan ha1 igjen, og nå funker den kjempe bra på hun.( Hun ble 1 mnd i går)

Tror det er en del malt i colletten, så man ikke trenger å tilsette noe. Eneste som er med den, er at den er ikke like mettende som nan, så de blir oftere sulten av den[;)]

ORIGINAL: FruStina

vet ikke om mitt råd kan hjelpe deg noe, men sønnen min tålte overhode ikke nan, verken den vanlige eller den du bruker, fikk tips om collett sin, og den tok kan så mye bedre, kunne slutte med malt nesten med en gang

Ja, jeg har vert inne på tanken om det kan vere lurt å bytte merke.
Hadde en pakke baby semper (tidligere småfolk mener jeg) i skapet, så har gitt han en flaske med det nå.
Kokte en liter vann og blanda 1ss malt i, avkjølte og satte i kjøleskapet...
Så nå skal jeg prøve baby semper en stund fremover og mindre mengde malt, så får vi se om det hjelper.
Krysser fingre for at det blir bra nå for er helt forferdelig å se han ha så vondt og høre han skrike sånn :(
Hjelper det ikke med baby semper skal jeg prøve meg på hipp og collet før jeg evt. går tilbake til NAN iallefall.

Ja, hun hadde ganske hard mage da. Og pressa i mange timer før det kom ut noen ting... Var ofte vi måtte hjelpe til med termometer i rompa for å få ut noe. Og da var det liksom en hard propp som kom først, så var det andre løsere.

Lille jenta vi har nå, fikk kjempe løs mage av nan ha 1, (30 avføringer i døgnet) Og gikk over til collett, og da stabiliserte alt seg, så hun gikk på den i 3 uker før vi gikk tilbake til nan ha1 igjen, og nå funker den kjempe bra på hun.( Hun ble 1 mnd i går)

Tror det er en del malt i colletten, så man ikke trenger å tilsette noe. Eneste som er med den, er at den er ikke like mettende som nan, så de blir oftere sulten av den[;)]

Min lille gutt har det også sånn at det kommer først en hard klump, så noe løsere.
Noen ganger er det bare hardt, og han skriker veldig og er urolig såogsi hver dag... sover dårlig og våkner flere ganger med et skrik!
Andre ganger igjen kan det se ut til at avføringen er helt fin, men han er likevel urolig og grinete.
Det varierer veldig fra dag til dag selv om jeg har brukt samme mengde malt hele veien.

Har prøvd å bytte merke nå.
Blanda en flaske baby semper til han nå ikveld, og gjorde som du sa med 1ss malt i en liter vann.
Men var jenta di også urolig og skrek/gråt masse da dere brukte NAN HA1 første gangen?
Hvorfor bytta dere tilbake til den om collet virka så bra og magen stabiliserte seg?
Jeg tenkte å prøve baby semper nå for å se om det blir bedre da, og om alt bedrer seg kan jeg vel holde meg til denne, eller?
Tenker å prøve ut Hipp og collet også om denne ikke virker før jeg evt. bytter tilbake til NAN iallefall.
Han har ikke hatt regelmessig/normal avføring siden fødsel selv om vi brukte NAN HA1 fra starten av, så virker nesten som om NAN ikke er noe for han.
Men er så vanskelig å si hva som funker og ikke, så jeg må jo nesten bare prøve meg frem.
Krysser fingre for at tipset ditt angående malt sammen med bytte av merke mme fungerer for oss :D

Jeg lurer på en annen ting også....
På pakken med baby semper står det at man skal blande pulveret i vann som er kokt til 100 grader, helle pulver i og kjøle ned til spisetemperatur.
Jeg har kokt vann i vannkoker og heller det over i en mugge sammen med 1ss malt som jeg avkjøler og setter i kjøleskapet.
Heller dette opp på flasker til hvert måltid, varmer i mikro til spisetemperatur og blander så i pulveret.
Er dette greit, eller er det sånn at man MÅ blande i pulveret når vannet nettopp er kokt?

ORIGINAL: Bizarre

Jeg lurer på en annen ting også....
På pakken med baby semper står det at man skal blande pulveret i vann som er kokt til 100 grader, helle pulver i og kjøle ned til spisetemperatur.
Jeg har kokt vann i vannkoker og heller det over i en mugge sammen med 1ss malt som jeg avkjøler og setter i kjøleskapet.
Heller dette opp på flasker til hvert måltid, varmer i mikro til spisetemperatur og blander så i pulveret.
Er dette greit, eller er det sånn at man MÅ blande i pulveret når vannet nettopp er kokt?

Jeg vet ikke om det har noe å si, men jeg blanda alltid melka ferdig slik at den var bare å ta ut av kjøleskapet og varme når han skulle ha mat.. Kanskje den har fått blanda seg bedre da?

Min lille gutt har det også sånn at det kommer først en hard klump, så noe løsere.
Noen ganger er det bare hardt, og han skriker veldig og er urolig såogsi hver dag... sover dårlig og våkner flere ganger med et skrik!
Andre ganger igjen kan det se ut til at avføringen er helt fin, men han er likevel urolig og grinete.
Det varierer veldig fra dag til dag selv om jeg har brukt samme mengde malt hele veien.

Blanda en flaske baby semper til han nå ikveld, og gjorde som du sa med 1ss malt i en liter vann.
Men var jenta di også urolig og skrek/gråt masse da dere brukte NAN HA1 første gangen?
Hvorfor bytta dere tilbake til den om collet virka så bra og magen stabiliserte seg?
Jeg tenkte å prøve baby semper nå for å se om det blir bedre da, og om alt bedrer seg kan jeg vel holde meg til denne, eller?
Tenker å prøve ut Hipp og collet også om denne ikke virker før jeg evt. bytter tilbake til NAN iallefall.
Han har ikke hatt regelmessig/normal avføring siden fødsel selv om vi brukte NAN HA1 fra starten av, så virker nesten som om NAN ikke er noe for han.
Men er så vanskelig å si hva som funker og ikke, så jeg må jo nesten bare prøve meg frem.
Krysser fingre for at tipset ditt angående malt sammen med bytte av merke mme fungerer for oss :D

Hun var urolig fra første dag med nan ja[&:] Sov ikke sammenhengende, mye kaving og sutring stort sett hele dagen.
Vi prøvde å bytte tilbake fra collett fordi hun gulpa vanvittig mye av den, og det stinka så av gulpet. Heldigvis ble det mindre gulp når vi gikk tilbake til nan. For det var ekstremt med colletten. Sprutgulper hele dagen lang[;)]

Semper skal visst være ganske mild mot magen. Ikke sikkert du trenger malt når du bruker den en gang.[:)]
Håper det går mye bedre etter du har byttet. Her merket vi forskjell etter flaske nummer 2.
Men det kan ta et par dager før du ser forbedring også.

Hun var urolig fra første dag med nan ja[&:] Sov ikke sammenhengende, mye kaving og sutring stort sett hele dagen.
Vi prøvde å bytte tilbake fra collett fordi hun gulpa vanvittig mye av den, og det stinka så av gulpet. Heldigvis ble det mindre gulp når vi gikk tilbake til nan. For det var ekstremt med colletten. Sprutgulper hele dagen lang[;)]

Semper skal visst være ganske mild mot magen. Ikke sikkert du trenger malt når du bruker den en gang.[:)]
Håper det går mye bedre etter du har byttet. Her merket vi forskjell etter flaske nummer 2.
Men det kan ta et par dager før du ser forbedring også.

Vi prøvde med en flaske semper igårkveld, en inatt og en idag tidlig.
Han har vert veldig urolig og kavete inatt og har nesten ikke sovet i det hele tatt, så jeg skjønner ingenting og blir bare enda mer fortvila :/
Men jeg bør vel gi det litt mer tid før jeg evt. prøver noe annet.
Synest det er helt håpløst å vite hva det er som plager han, så det blir mye prøving og feiling og veldig lite søvn.
Han er generelt mye våken, og når han er våken er han stort sett grinete.
Han har også perioder hvor han hylskriker innimellom!

ORIGINAL: FruStina

Samme med jenta mi.. Hun tålte ikke nan, så vi fikk ett tips om Collett.. Og tok ett par dager så var hun helt fin..
Denne gangen bruker vi nan, for prinsen tåler ikke Collett.. Bare gulper[8D]

Vi brukte Nan først men bytta tilo collett.Ble mye bedre da.Eneste gulpet luktet vondere , men det var til å leve med[;)]Vi ga oså litt mindre mat hvis han gulpet for mye, helsesøster sa at det kunne tyde på at han fikk for mye av gangen.

Vi bruker nan ha 1, men du gir alt for mye malt, det holder med 1 t-skje i døgnet, men du kan gå på helsekosten å kjøpe noen sunne bakterier så magen blir mer stabil, de heter : int b1 fra boiCare, dette skal stå i kjøleskapet og babyer kan få 1/4 ts i døgnet.. Carmen Linnèa gulper ikke noe pga vi bruker nan ha 1, den er absolut mildest for magen.. Men noe vodt i magen pleier de å ha, jeg fullammet begge guttene og de hadde kolik begge to og masse problemer med å bæsje osv de første 3 mnd..

ORIGINAL: mammas3gullunger

Vi bruker nan ha 1, men du gir alt for mye malt, det holder med 1 t-skje i døgnet, men du kan gå på helsekosten å kjøpe noen sunne bakterier så magen blir mer stabil, de heter : int b1 fra boiCare, dette skal stå i kjøleskapet og babyer kan få 1/4 ts i døgnet.. Carmen Linnèa gulper ikke noe pga vi bruker nan ha 1, den er absolut mildest for magen.. Men noe vodt i magen pleier de å ha, jeg fullammet begge guttene og de hadde kolik begge to og masse problemer med å bæsje osv de første 3 mnd..

Jeg starta med bare litt på tuppen av en t-skje da jeg begynte å gi han mme, og hadde da bare i 2-3 av flaskene.
Dette hjalp ikke i det hele tatt, så jeg måtte øke til å ha i alle flaskene.
Økte på med mengde malt men ingenting hjalp.
Snakka med helsesøster og det var hu som sa jeg måtte prøve å øke på med malt og ha 1ts i hver flaske.
Men jeg synest ikke dette hjelper heller, og er redd såpass mye malt bare gjør vondt verre :/
Jeg aner ikke hva jeg skal gjøre lenger, for føler jeg har prøvd alt og alt er like håpløst likevel...
Han er konstant misfornøyd, skriker mye og har vondt, sover ikke osv osv
Sånn har han vert hele veien og jeg orker snart ikke mer.
Vet ikke hva jeg skal gjøre jeg!

ORIGINAL: mammas3gullunger

Jeg starta med bare litt på tuppen av en t-skje da jeg begynte å gi han mme, og hadde da bare i 2-3 av flaskene.
Dette hjalp ikke i det hele tatt, så jeg måtte øke til å ha i alle flaskene.
Økte på med mengde malt men ingenting hjalp.
Snakka med helsesøster og det var hu som sa jeg måtte prøve å øke på med malt og ha 1ts i hver flaske.
Men jeg synest ikke dette hjelper heller, og er redd såpass mye malt bare gjør vondt verre :/
Jeg aner ikke hva jeg skal gjøre lenger, for føler jeg har prøvd alt og alt er like håpløst likevel...
Han er konstant misfornøyd, skriker mye og har vondt, sover ikke osv osv
Sånn har han vert hele veien og jeg orker snart ikke mer.
Vet ikke hva jeg skal gjøre jeg!

Hvor ofte gir du han mat da?? det er viktig at det går mins 2,5 - 3 timer mellom måltidene + hvor mye får han????

sendte deg pm jeg.. med laaaaaaaaaaaangt svar [:D]

Back
Topp