Mme og fast føde

Sazzaz

Elsker forumet
Aprilbarna`15
Dere andre som gir mme. Hvor mye mme får dei nå per dag og hvor mye fast føde??

HS her sa at 500 ml ville være mer en nok og så får han grøt 2 ganger pluss smaksprøver utenom.

Han har hatt somregel mellom 700-1000 ml per dag til nå.

Og så ville hun at vi skulle slutte med dei 2 natt flaskene han enda har hatt og heller få til 1 ekstra måltid på dag. Flere som har sluttet med natt flasker?

Hadde første natt i natt som var. Gikk ganske bra. Fikk vann i halv 3 tiden og godtok det. Men brukte 1 time å sovne igjen istedetfor 5 min kanskje. Men han lå ganske fint og bare snakket med seg selv og kikket på bamsen sin og slikt. Så ikke sånn alt for gale, selv om jeg heller ikke får sove så lenge han ligger å prater med seg selv.

Her har han egentlig aldri fått flaske på natta:p Så den problemstillinga har vi egentlig ikke hatt!

Her får han:
210ml mme til frokost
Grøt til lunsj, smoothie som mellommåltid og middag blir div grønnsaksretter (blir tilbudt 120ml mme til alle måltider med fast føde, drikker 20-50ml)
210ml mme til kveldsmat

Det blir også litt tomat og div i fruktnett i løpet av dagen;)

HS mente vi skulle begynne med enda et grøt måltid, men det venter vi litt med. Har akkurat startet med tre måltider, så vil vente litt til før vi øker til 4.

Her har han egentlig aldri fått flaske på natta:p Så den problemstillinga har vi egentlig ikke hatt!

Her får han:
210ml mme til frokost
Grøt til lunsj, smoothie som mellommåltid og middag blir div grønnsaksretter (blir tilbudt 120ml mme til alle måltider med fast føde, drikker 20-50ml)
210ml mme til kveldsmat

HS mente vi skulle begynne med enda et grøt måltid, men det venter vi litt med. Har akkurat startet med tre måltider, så vil vente litt til før vi øker til 4.

Heldig du :-P hehe. Her har vi allerede kjempet hardt med å få det ned til bare 2 om natten :-P hehe

Og dei er jo litt bekymret for vekten hans. Siden han allerede på 6 mnd kontroll var 11,1 kg.

Han har fått vann til grøtmåltidene (og det var tydeligvis hs fornøyd med når jeg sa det), men melk når han får smaksprøve måltid. Men tenker nok at jeg enten må få inn et til skikkelig måltid. Enten middag eller frukt/smoothie måltid. Han får noen slike skumpinner somregel daglig, men er ikke så flink å huske å gi han ting i fruktdingsen.

Her veide han 8,3 kg på 6 mnd kontroll, så her sa HS at jeg skulle gi melk ved siden av maten:p

Det er jo det enn egentlig skal da. Vertfall nå når dei er så små. Er jo for dei frykter for mye overvekt at jeg gir vann. Vi har jo "begrenset" melk/mat fra han var 4 mnd. Siden han da drakk 1,5 liter per dag. Og hadde lagt på seg 1,5 kg på bare 1 mnd.

Her får han:
210ml mme til frokost
210ml mme til kveldsmat

Hvorfor gir du mme til måltidene? Det skal vel ikke være nødvendig. Her drikkes det vann til alle måltider. Lurt å lære dem til å drikke vann tidlig.

Jenta mi spiser:

Pupp når vi våkner

120 ml mme til frokost før første blund

Grøt til lunsj med vann og litt frukt til dessert.

60/70 ml mme og litt pupp før neste dupp

Middag i 14 tiden med frukt til dessert drikker vann.

100 ml mme og litt pupp

Kveldsgrøt og ca 60 ml mme og pupp

Så siden hu får litt pupp veit jeg ikke hvor mye hu drikker egentlig. Men tror det er innafor ;)

Min lille orker ikke så mye av gangen, så må le litt når jeg hører de som drikker over 200 ml til ett måltid :D

Hvorfor gir du mme til måltidene? Det skal vel ikke være nødvendig. Her drikkes det vann til alle måltider. Lurt å lære dem til å drikke vann tidlig.
Han drikker også vann både mellom og under måltidene. Siden han ikke ligger så høyt på vektkurven ifht lengden anbefalte HS at vi fortsatte å gi mme som drikke:) Det anbefales jo å gi mme som drikke fordi som ikke ammes;) Det er ikke mye han drikker ved siden av maten, men det virker som han setter pris på de dråpene han får:)

Jenta mi spiser:

Pupp når vi våkner

120 ml mme til frokost før første blund

Grøt til lunsj med vann og litt frukt til dessert.

60/70 ml mme og litt pupp før neste dupp

Middag i 14 tiden med frukt til dessert drikker vann.

100 ml mme og litt pupp

Kveldsgrøt og ca 60 ml mme og pupp

Så siden hu får litt pupp veit jeg ikke hvor mye hu drikker egentlig. Men tror det er innafor ;)

Min lille orker ikke så mye av gangen, så må le litt når jeg hører de som drikker over 200 ml til ett måltid :D
Her spiser han mye til hvert måltid egentlig:D Glad i mat! Morsomt at de kan være så forskjellige❤

Han drikker også vann både mellom og under måltidene. Siden han ikke ligger så høyt på vektkurven ifht lengden anbefalte HS at vi fortsatte å gi mme som drikke:) Det anbefales jo å gi mme som drikke fordi som ikke ammes;) Det er ikke mye han drikker ved siden av maten, men det virker som han setter pris på de dråpene han får:)

Greit å lære seg å drikke vann ja. Men har også hørt at for mme barn så anbefales mme til maten når dei enda er så små. Grunnen til at min ikke får er fordi han var oppe i mot 1 liter mme utenom måltida. Når han fikk til maten så drakk han somregel minst 120 ml etter fulle måltider også. Så det ble ALT for mye.

Her er det grøt og vann til frokost.
180 ml mme til lunsj.
Smaksprøve og 120 ml mme til middag.
Grøt og vann til kveldsmat. Gir ofte 60 ml mme også.
Har sovet hele natten fra hun fikk sitt første grøtmåltid så ingen mat på natt her. :)

Back
Topp