Her har jeg oversatt en mail fra Milupa, en produsent av morsmelkerstatning i Tyskland (jeg har beskjeftiget meg mye med spørsmålet, fordi gutten min drakk mye over 1 liter i mange måneder, og jeg var selv nervøs på grunn av den tulleregelen). I Norge har ikke de som produserer lov til å komme med informasjon, så det er veldig vanskelig å få ordentlige svar på noe som helst her!
Her er mailen:
Tusen takk for mailen deres
I prinsippet kan en baby drikke morsmelkerstatning etter behov. Det betyr at den drikker så mye den trenger for å bli mett. Morsmelkerstatningene er laget etter morsmelk som forbilde og inneholder sammenlignbare proteinmengder som morsmelk.
„Før i tiden“ da kumelk ble fortynnet med vann , og på 60- og begynnelsen av 70-tallet, da morsmelkerstatningene var mer proteinrikt sammensatt, ble det gitt melk etter plan, tidspunkt og drikkemengde. I denne perioden oppsto også anbefalingen „ikke mer enn 1 liter“. Faktisk måtte det være slik da, fordi nyrene til barnet kan forbrenne mye mindre protein enn voksne. Kumelk og de første morsmelkerstatningene var mye mer proteinrike enn morsmelkerstantingene til nyfødte i dag. Takket være (også Milupas) morsmelkforskning blir siden 70-tallet morsmelkerstatningene tilpasset den nyeste vitenskapelig kunnskap. Slik er også proteininnholdet de siste 30 årene senket og den morsmelkerstatningen som gis etter behov innført.
Også i dag finnes denne „lydmuren 1000 ml“. Den finnes på folkemunne, men hva som virkelig skjer eller kan skje om en baby i dag drikker (mye) mer finnes det ingen studier på. Derfor anbefaler vi, når babyen drikker mer enn denne dagsmengden, å bytte over fra 1er til 2er morsmalkerstatning. Da blir babyen mer mett og trenger å drikke mindre.
Å innføre fast føde anbefaler vi etter 4 måneder . Dette er babyens ca. 17./18. Leveuke. Når en baby er 3 måneder skal den fortsatt få utelukkende morsmelk eller morsmelkerstatning som f.eks. Milumil Pre eller 1. Noen ganger har flaske-mammaer det vanskeligere enn ammemammaene. På brystet finnes det ingen skala der man kann lese av drikkemengden... Og slik kan diebabyer nyte å spise seg runde, mens flaskebabyer alltid blir sett på med strengere blikk fra leger og av og til fra foreldre når de drikker godt og utvikler seg kraftig... På slutten av en dag skal en baby være mett og fornøyd. Viktig for dere er at dere blander morsmelkerstatningen riktig og ikke har i noe „ekstra“ (her mener de vel velling, jeg nevnte det i mailen min). Vær helt enkelt glad hvis babyen deres spiser bra og med glede og med det utvikler seg godt.
Med vennlig hilsen fra Friedrichsdorf til det høye nord
Deres Milupa morsrådgiving.