Mme - mengde og alder, vanskelig!!

medexa

Forelsket i forumet
Jeg har en jente på 11 uker som kun får mme, bruker nan 1. Hun får ca 5-6 måltider til dagen, en totalmengde på rundt 750-850 ml. Er dette for mye eller for lite? Synes det er vanskelig å se på jenta når hun er mett, jeg kan ikke gi henne til hun selv sier stopp, virker som hun er umettelig når hun ligger og drikker.. Men når hun har fått komt opp og rapt er hun tilsynelatende fornøyd. Spiser ca hver 3. time om dagen, legger henne i 19.30 tiden, da sover hun som oftest til rundt 03-04, så hver 3.time igjen.. Hun har begynt å våkne flere ganger om natten nå, hører magen hennes romle skikkelig, kan det være at hun øker? Hun spiser ikke oftere på dagen.. er det sånn at viss ungene får nok mat på dagen skal de ikke måtte ha mye mat om natta? Har hørt dette med at man ikke skal gi mer en 1 l mme i døgnet, men hun er jo for liten til å begynne med grøt vel? Hun er vel å merke rund og god, så jeg ser jo at hun får nok mat:) men er redd jeg ikke klarer forstå når hun øker og om jeg gir rett mengde etc. Er det noen andre som kjenner seg igjen? Håpe noen har noen råd å komme med:)
 
kanskje hun har økedøgn og da kan du jo prøve og gi henne litt til i måltidet. Jeg har aldri fulgt det som står på pakka for alle barn er forskjellig og noen spiser mye og andre lite. Da mine var små lot jeg de spise det de ville. Kanskje du skal prøve det og ?
 
De skal ha så mye de vil, slik som når man ammer. Men selvfølgelig, om hun bare suger for kosen og du ser hun viser tegn til at hun er mett, så er det jo greit å stoppe. Det med 1 liter er en myte som henger igjen fra 60-tallet, da mme ikke var utviklet så godt som i dag og det var vanlig å gi kumelk (og da skulle man passe på å ikke gi for mye!). Så lenger hun legger normalt på seg (ikke blir overvektig) er det ingenting i veien for å gi mer enn 1 liter om dagen!
 
Her har jeg oversatt en mail fra Milupa, en produsent av morsmelkerstatning i Tyskland (jeg har beskjeftiget meg mye med spørsmålet, fordi gutten min drakk mye over 1 liter i mange måneder, og jeg var selv nervøs på grunn av den tulleregelen). I Norge har ikke de som produserer lov til å komme med informasjon, så det er veldig vanskelig å få ordentlige svar på noe som helst her!

Her er mailen:

Tusen takk for mailen deres


I prinsippet kan en baby drikke morsmelkerstatning etter behov. Det betyr at den drikker så mye den trenger for å bli mett. Morsmelkerstatningene er laget etter morsmelk som forbilde og inneholder sammenlignbare proteinmengder som morsmelk.

„Før i tiden“ da kumelk ble fortynnet med vann , og på 60- og begynnelsen av 70-tallet, da morsmelkerstatningene var mer proteinrikt sammensatt, ble det gitt melk etter plan, tidspunkt og drikkemengde. I denne perioden oppsto også anbefalingen „ikke mer enn 1 liter“. Faktisk måtte det være slik da, fordi nyrene til barnet kan forbrenne mye mindre protein enn voksne. Kumelk og de første morsmelkerstatningene var mye mer proteinrike enn morsmelkerstantingene til nyfødte i dag. Takket være (også Milupas) morsmelkforskning blir siden 70-tallet morsmelkerstatningene tilpasset den nyeste vitenskapelig kunnskap. Slik er også proteininnholdet de siste 30 årene senket og den morsmelkerstatningen som gis etter behov innført.

Også i dag finnes denne „lydmuren 1000 ml“. Den finnes på folkemunne, men hva som virkelig skjer eller kan skje om en baby i dag drikker (mye) mer finnes det ingen studier på. Derfor anbefaler vi, når babyen drikker mer enn denne dagsmengden, å bytte over fra 1er til 2er morsmalkerstatning. Da blir babyen mer mett og trenger å drikke mindre.

Å innføre fast føde anbefaler vi etter 4 måneder . Dette er babyens ca. 17./18. Leveuke. Når en baby er 3 måneder skal den fortsatt få utelukkende morsmelk eller morsmelkerstatning som f.eks. Milumil Pre eller 1. Noen ganger har flaske-mammaer det vanskeligere enn ammemammaene. På brystet finnes det ingen skala der man kann lese av drikkemengden... Og slik kan diebabyer nyte å spise seg runde, mens flaskebabyer alltid blir sett på med strengere blikk fra leger og av og til fra foreldre når de drikker godt og utvikler seg kraftig... På slutten av en dag skal en baby være mett og fornøyd. Viktig for dere er at dere blander morsmelkerstatningen riktig og ikke har i noe „ekstra“ (her mener de vel velling, jeg nevnte det i mailen min). Vær helt enkelt glad hvis babyen deres spiser bra og med glede og med det utvikler seg godt.


Med vennlig hilsen fra Friedrichsdorf til det høye nord 

Deres Milupa morsrådgiving.
 
Står det ikke på pakken hvor mye en baby ut fra alder skal ha? Da har du noe å gå ut i fra. Tror hun spiser ganske mye, ville nok ikke økt nei. Hvis hun sier i fra at hun er sulten så gi henne mat, enten det er natt eller dag. Men ville ikke økt posjonsmengde.
 
Det som står på pakken er veiledende, sånn gjennomsnittlig, og det står det også på pakken! babyene skal selvregulere, akkurat som når man ammer. :) Noen spiser mye mindre, noen mye mer, begge deler er helt greit, så lenge de legger fint på seg etter kurven sin. :)
 
Back
Topp