Mme i gamle dager

Min bestemor som blir 90 har kun ammet ett av 6 barn. De andre fikk faktisk mme, og på slutten av 50 tallet fikk hun ikke amme på sykehuset. De surret brystene stramt inn rett etter fødsel og delte ut mme på sykehuset. Var ihvertfall rutine der vi kommer ifra. De ble til og med opplyst om at mme var bedre enn mm. Hun syns derfor det var rart hvor lenge jeg har ammet mine.

What?? :o :o

venninnen til mamma fortalte at hun ble flasket opp på 50/50 skummet melk og vann.

Nå har vel mme eksistert en stund, men for mange ble den for dyr, så helt opp til 80-tallet var det vel ikke uvanlig å gi "kumelk-blanding". Desverre så var dette dårlig næring, så for de som har fått den tupe ting har endel fått mangler og helseplager.
Jeg holdt på å dø selv pga for mye av noe for lite av noe annet som 1 åring. De berga meg på sykehuset.
Var mye plaget med luftveiene og var veldig tynn. Mamma hadde for lite melk pga at de sa hun måtte vente 3/4 timer mellom hver amming. Så de rådene som de ga denn id og som desverre endel bestemødre gir fortsatt ødelegger ammingen for mødre. Det er svært skjeldent en mor ikke kan fullamme et barn, det er noen tilstander med fornekte kjertelvev, men da merker man også ofte at brystene knapt vokser under svangerskapet.
I u-land og før mme døde mange barn pga at moren ikke hadde melk, me som regel skyldes det sykdom hos mor. Så vi skal være veldig glad det finnes god mme i dag for de som trenger det.

Det du nevnte med kjertelvev, tror jeg må ha vært grunnen til at jeg ikke fikk ammet. Mine vokste ikke når jeg var gravid heller, aldri tenkt på at det kunne være noe sånt :p

De vokste hvertfall ikke, og kom ikke så mye som en dråpe ut ;)

Veldig merkelig, selv med få kjertler er alle bystet i stand til å podusere melk, hvor lenge pøvde du? Selv menn kan produsere melk om de får økt prolaktin nivået nok. Mulig det kan være noe hormonelt.

Veldig merkelig, selv med få kjertler er alle bystet i stand til å podusere melk, hvor lenge pøvde du? Selv menn kan produsere melk om de får økt prolaktin nivået nok. Mulig det kan være noe hormonelt.

Rundt en uke, men etter 3 dager så fikk hun mme i tillegg til at jeg prøvde å amme. Når det ikke kom noe etter en uke så sluttet jeg å prøve. Mulig det hadde kommet noe om jeg hadde prøvd lenger da.

Rundt en uke, men etter 3 dager så fikk hun mme i tillegg til at jeg prøvde å amme. Når det ikke kom noe etter en uke så sluttet jeg å prøve. Mulig det hadde kommet noe om jeg hadde prøvd lenger da.

Ville bedd om å rå en UL av brystene hvis du skulle få flere barn.

Ville bedd om å rå en UL av brystene hvis du skulle få flere barn.

Kan man få det? Har måttet delamme 2 barn nå. Får ikke nok melk. Mine bryster har knapt vokst under svangerskapene, og melkespreng er helt ukjent for meg! Synes det var kjempetungt denne gangen, da jeg fullammet i 2 uker før vi måtte over på mme! Hadde vært "godt" å vite om det finnes fysiske grunner til det. Og dersom vi prøver på nr 3, så hadde det vært greit å vært forberedt på om ammingen faktisk er mulig?!

Jeg fikk noe som het AL-110 (Tilsvarer Nutramigen/Neocate ol i dag).

Back
Topp