Mme i gamle dager

Mamma842

Forelsket i forumet
Er det noen som vet hva bestemødrene deres ga barna sine dersom de ikke kunne amme? Jeg synes å huske at min bestemor fortalte meg at hun blandet sukker eller noe i kumelk...? Ble så nysgjerrig på dette!

Er det noen som vet hva bestemødrene deres ga barna sine dersom de ikke kunne amme? Jeg synes å huske at min bestemor fortalte meg at hun blandet sukker eller noe i kumelk...? Ble så nysgjerrig på dette!
jeg fikk brød, melk og sukker blanda sammen som de surra inn i en gassklut som jeg kunne stutte på.
Husker det ikke selv ofc. Men farmor har fortalt meg det. De dyppa den vel i melkeblandingen når jeg hadde sugd kluten tom :P

jeg fikk brød, melk og sukker blanda sammen som de surra inn i en gassklut som jeg kunne stutte på.
Husker det ikke selv ofc. Men farmor har fortalt meg det. De dyppa den vel i melkeblandingen når jeg hadde sugd kluten tom :P
Montro om du hadde mye vondt i magen?

Søsteren min fikk mme på 70-tallet.

Men det var jo t stort problem. Hvis ikke man hadde venninner/familie som ammet samtidig ble det kumelk eller tynn velling. Ikke uvanlig med mangelsykdommer, og barnedødeligheten var gjerne 15-20 %. Skummelt å tenke på :(

Utvannet råmelk fra kua vet jeg noen brukte og mest sannsynlig vanlig utvannet kumelk, da råmelk ikke alltid var å få tak i. Men dette var i 1930-1940.

Jeg fikk i hvert fall mme på åttitallet. Min mor tror jeg fikk kumelk.. Kan spørre henne senere i dag ;)

Har hørt fra bestemoren til mannen at der ga de geitemelk. Når jeg var liten så fantes det mme.

Mme gjorde sitt inntog på 60-tallet, men det var dyrt og ikke alle tok seg råd til det. På 80-tallet fikk vi mme vet jeg.

Babyene fikk kumelk med sukker i før det, de fikk ofte mangelsykdommer eller ble "bleikfeite" (overvektig men underernært).

Nå har vel mme eksistert en stund, men for mange ble den for dyr, så helt opp til 80-tallet var det vel ikke uvanlig å gi "kumelk-blanding". Desverre så var dette dårlig næring, så for de som har fått den tupe ting har endel fått mangler og helseplager.
Jeg holdt på å dø selv pga for mye av noe for lite av noe annet som 1 åring. De berga meg på sykehuset.
Var mye plaget med luftveiene og var veldig tynn. Mamma hadde for lite melk pga at de sa hun måtte vente 3/4 timer mellom hver amming. Så de rådene som de ga denn id og som desverre endel bestemødre gir fortsatt ødelegger ammingen for mødre. Det er svært skjeldent en mor ikke kan fullamme et barn, det er noen tilstander med fornekte kjertelvev, men da merker man også ofte at brystene knapt vokser under svangerskapet.
I u-land og før mme døde mange barn pga at moren ikke hadde melk, me som regel skyldes det sykdom hos mor. Så vi skal være veldig glad det finnes god mme i dag for de som trenger det.

Utvannet h-melk, noen puttet sukker i.

Til og med mammaen til sambo ga hmelk på 70-tallet, da hun opplevde økedøgn og butikken var stengt (fantes jo mme da). Kjøpte mme dagen etterpå og slutt med amming. Ikke rart han har melkeallergi :p

Hos morfar var det en av naboene som ammet. Det var før krigen.

Da mamma var liten brukte de melkeblanding på gaskluter og brød.

Tror mamma kokte h melk med sukker i til meg. Men ikkje dei første mnd. Sukker vann og .Var vell sikkert etter 6-8 mnd. Mener ho har nevnt noe om det før. Men veldig glad vi har gode mme som alternativ nå :) tenk så hjelpesløse mødrene følte seg :/

Til søsteren og broren min kokte mamma melk med sukker og litt malt i. Er ikke sikker på om hun hadde vann i eller ikke.

Min bestemor som blir 90 har kun ammet ett av 6 barn. De andre fikk faktisk mme, og på slutten av 50 tallet fikk hun ikke amme på sykehuset. De surret brystene stramt inn rett etter fødsel og delte ut mme på sykehuset. Var ihvertfall rutine der vi kommer ifra. De ble til og med opplyst om at mme var bedre enn mm. Hun syns derfor det var rart hvor lenge jeg har ammet mine.

Back
Topp