Mme - hvordan gjør dere det?

Tauriel

Flørter med forumet
Leser at man må koke vannet som skal blandes med mme til 100 grader, så avkjøle til 70 før man blander, greitt nok det men hvordan avkjøle fort til rett drikketemp?
Sist jeg hadde flaskebarn blandet jeg kokt og avkjølt kokt vann til rett temp :bag:

Vi satt flasken under rennende kaldt vann i noen minutter. Det er viktig å blande inn pulveret mens vannet fortsatt er varmt for å drepe eventuelle bakterier. Glassflasker avkjøles fortere enn plastflasker.

Det enkleste er å lage masse mme (et døgns forbruk), kjøle av så mye som mulig og oppbevare i kjøleskapet. Da tar det 5 minutter å varme opp til riktig temperatur i varmt bad når babyen skal ha. :)

Jeg koker vann og heller på termos , utover dagen blir dette mer grei temp . Koker også vann som er på vannkoker (ser temp på den nye jeg har) så da blander jeg fra den og den på termos . Så rullererer vannet på termosen på en måte hehe . Blander også mme om vannet er 40 c° da er de drikkeklar og vannet er jo tidligere kokt . Ingen av mine har blitt syke eller dårlig . Ofte stikker jeg bare fingeren ned i vannet for å kjenne (fy fy det altså ) hadde ikke gjort det til prematur og nyfødt . Men på mme til 5-6 mnd går fint .

Dette er de siste anbefalingene fra Mattilsynet:
Morsmelkerstatning skal tilberedes og brukes i henhold til produsentens anbefalinger på pakken. Dette inkluderer riktig mengde pulver, vann og temperatur, samt hvordan du oppbevarer og håndterer produktet. Dette er viktig for å sikre et trygt produkt og riktig ernæring til barnet.

Vi satt flasken under rennende kaldt vann i noen minutter. Det er viktig å blande inn pulveret mens vannet fortsatt er varmt for å drepe eventuelle bakterier. Glassflasker avkjøles fortere enn plastflasker.

Det enkleste er å lage masse mme (et døgns forbruk), kjøle av så mye som mulig og oppbevare i kjøleskapet. Da tar det 5 minutter å varme opp til riktig temperatur i varmt bad når babyen skal ha. :)
Sikkert et dumt spm men hvordan lager man masse mme? hvordan oppbevarer du det? bruker du flaskevarmer? hvor lenge kan det stå?

Sikkert et dumt spm men hvordan lager man masse mme? hvordan oppbevarer du det? bruker du flaskevarmer? hvor lenge kan det stå?
Dette står vel på Helsenorge hvis jeg husker riktig. Da trenger du flere flasker, så lager du så mange måltider som babyen din spiser ila et døgn (f.eks. 6 flasker á 180 ml). Mme kan oppbevares opptil 24t i kjøleskapet. Kan varmes opp på nytt kun én gang, så det som blir igjen etter måltidet må kastes.
For å varme opp melken pleide jeg å koke vann i vannkokeren og helle det i en skål eller noe, så varmes opp flasken oppi den.

Sjekk at man kan gjøre dette først i følge produsentens anbefalinger. For eksempel skal Nan bare blandes til et måltid av gangen.

Back
Topp