MME + fast føde

mammalykke_

Betatt av forumet
Dere som gir mme, hvordan gjør dere det nå etter fast føde har blitt en del av kostholdet? Her gikk vi over fra amming til mme rundt 4,5 mnd alderen da han nekta pupp på dagtid og de gangene han tok ble han aldri fornøyd. etterhvert tok det ikke så lang tid før melken reduserte seg drastisk, så nå får han på natten også. (2 ganger ca x 120 ml)

På dagtid er han nå oppe i 2 porsjoner grøt (lunsj og kvelds) og da gir jeg vann til, som han drikker godt av. (og ca 100 ml mme en time etter grøt på kvelden ifb m legging)

Ellers er det smaksprøver på fruktmos/potet- og gulrotmos/avocado- og bananmos som han får i etterkant av et mme måltid.

Ser ca slik ut:

Frokost: MME (150-200ml) + smaksprøve fruktmos
Lunsj: 1 dl pr grøt + vann
Middag: MME (150-200 ml) + smaksprøve grønnsaks/potetmos
Kvelds: 1 dl pr grøt + sviskemos + vann
Ved legging: ca 100 ml mme

(og ca to nattmåltider sånn gjennomsnitlig.)

hvordan gjør dere det? høres det for lite ut? skal han få mer på dagen? når må de slutte med mme på natt og heller få vann viss de er tørst? har hørt noe om at tenner og mme ikke e så bra? (på natt)

eg er helt grønn på dette med mme og mat, så setter pris på tips og erfaringer:)
Ellers virker han fornøyd, og er aktiv som bare det, så det er vel den viktigste pekepinnen på at han får nok mat?

Han er 5 mnd og en uke forresten
 
Jeg ammer, men synes da det der høres ganske normalt ut.
Som du sier så virker det jo som om han får nok mat. Jeg merker ihvertfall veldig fort om min er sulten :)
 
Her får lille mme og mat..

En vanlig dag er sånn ca:
1fls mme
1 (enda) liten porsjon grøt + 1fls mme
1 liten porsjon frukt/grønnsaker + 1fls mme
1fls mme
1liten porsjon grøt + 1fls mme
1fls mme

Tror sånn ca det er dagen her. Lager til så det er 210ml mme i hver flaske, men det varierer i gjennom dagen om han spiser opp, eller om det står igjen en del :) alt ettersom hvor sulten han er og hvor mye grøt/frukt/grønnsaker han har spist. Han er nå 5,5 mnd :)
 
Her får lille mme og mat..

En vanlig dag er sånn ca:
1fls mme
1 (enda) liten porsjon grøt + 1fls mme
1 liten porsjon frukt/grønnsaker + 1fls mme
1fls mme
1liten porsjon grøt + 1fls mme
1fls mme

Tror sånn ca det er dagen her. Lager til så det er 210ml mme i hver flaske, men det varierer i gjennom dagen om han spiser opp, eller om det står igjen en del :) alt ettersom hvor sulten han er og hvor mye grøt/frukt/grønnsaker han har spist. Han er nå 5,5 mnd :)


Kommer du til å slutte å gi mme til grøt måltidet når du er oppe i full porsjon? Hører så mye forskjellig om at noen anb. vann til maten mens andre gir melk i tillegg.
 
Kommer du til å slutte å gi mme til grøt måltidet når du er oppe i full porsjon? Hører så mye forskjellig om at noen anb. vann til maten mens andre gir melk i tillegg.
Hmm.. Det er jeg ikke sikker på.. Veit vell egentlig ikke hva som er anbefalt heller :s men når vi kommer opp i mer faste porsjoner, så vil jeg vell ikke tro behovet er der for å spise dobbelt opp. Her får han jo vann til grøt og det andre, bare sånn for å bli vant. Og det fungerer jo greit :)
 
Her får lille mme og mat..

En vanlig dag er sånn ca:
1fls mme
1 (enda) liten porsjon grøt + 1fls mme
1 liten porsjon frukt/grønnsaker + 1fls mme
1fls mme
1liten porsjon grøt + 1fls mme
1fls mme

Tror sånn ca det er dagen her. Lager til så det er 210ml mme i hver flaske, men det varierer i gjennom dagen om han spiser opp, eller om det står igjen en del :) alt ettersom hvor sulten han er og hvor mye grøt/frukt/grønnsaker han har spist. Han er nå 5,5 mnd :)

Samme mat her. Hs ble sjokkert når jeg sa han fikk vann inntil, så da holder jeg meg til melk foreløpig..
 
Samme mat her. Hs ble sjokkert når jeg sa han fikk vann inntil, så da holder jeg meg til melk foreløpig..
Såpass! Jeg har fått beskjed om at han bare kan få vann! Riktig nok som en "smak/tilvenning" enda da. Det er jo ikke akkurat mengder med vann han drikker, men kanskje en 20-30ml innimellom :) så tenker at det ikke gjør noe :)
 
Eg og fikk beskjed at d va greit m vann no når han e blitt 5 mnd, mn usikker på om hu mente i stedenfor eller i tillegg til melk. Fikk og beskjed om å øke fast føde fremfor å gi mye mme..men ska igjen t uka så ska høre mer med ho da.
 
eg har forresten lest flere steder no, blant annet på babyverden.no at når barnet beg med fast føde (då tenker de 5-6 mnd alder) skal de som får mme ikke ha mer enn 600 ml totalt i døgnet... noen av dere som vet noe om det?
Irriterende at helsesøstre rundt omkring ikke kan være enige om noe. Enn får jo ørten forskjellige svar og råd. Frustrerende mor en mamma;)
 
eg har forresten lest flere steder no, blant annet på babyverden.no at når barnet beg med fast føde (då tenker de 5-6 mnd alder) skal de som får mme ikke ha mer enn 600 ml totalt i døgnet... noen av dere som vet noe om det?
Irriterende at helsesøstre rundt omkring ikke kan være enige om noe. Enn får jo ørten forskjellige svar og råd. Frustrerende mor en mamma;)

Jeg også har hørt 600 ml!
 
~Natten: morsmelk
- Frokost- litt grøt (skal øke til hel porsjon når hun er klar) + sviskemos (ca 40 ml) Drikker vann
- Morsmelk eller ca 100 ml Mme
- Smaksprøve på litt avokado eller fruktmos
- Morsmelk eller ca 100 ml Mme
- Middag: Grønnsaksmos 60-100 ml, drikker vann
-Morsmelk
- Kvelds: litt grøt (skal øke) og sviskemos -det hun orker
Legging: 100-150 ml Mme
 
Jeg vet ikke hva det er med 600ml.. Kanskje de ikke trenger mer npr de spiser i tillegg?? Men har hørt og lest flere steder(når storebror på snart 4 fikk flaske) at de ikke skulle ha mer enn 1000 ml i døgnet med mme. For nyrene var ikke utviklet til å klare å kjøre mer gjennom enn det. Men ting endres jo hele tiden, og tøtta nå drikker kun mme enda, og er oppe i 7-800 ml i døgnet. Aå ingen mat kombinert her enda.
 
Jeg vet ikke hva det er med 600ml.. Kanskje de ikke trenger mer npr de spiser i tillegg?? Men har hørt og lest flere steder(når storebror på snart 4 fikk flaske) at de ikke skulle ha mer enn 1000 ml i døgnet med mme. For nyrene var ikke utviklet til å klare å kjøre mer gjennom enn det. Men ting endres jo hele tiden, og tøtta nå drikker kun mme enda, og er oppe i 7-800 ml i døgnet. Aå ingen mat kombinert her enda.

1000ml er når de kun får mme, 600 når de får mat i tillegg mener jeg å ha lest..
 
Det leste eg og. Men helsesøster sa i dag at det helst gjaldt fra 1 års alder, at de da skulle ha 5-6 dl i døgnet...inludert jogurt/grøt..

Ikke vet eg. Her er nok lillemann på ca 600/700 i døgnet + grøt, og det minsker nok litt etter hvert som fast føde øker tenker eg. Kan ikke akkurat tvinge i han heller ;)
 
Hs sa nå i dag til oss, at når lille nærmer seg året, så ville det være normalt å komme ned i 2flasker mme i døgnet. Ble som at vi drakk melk til frokost/kvelds.. Men hu sa ikke noe om mengden. Mens nå så kunne vi visstnok også prøve å kutte ned på ei til to flasker melk i døgnet, og heller øke på med litt mer grøt/middagsmat/grov brød og leverpostei/frukt.. Så de mener nok forskjellig disse hs..
 
Hs sa nå i dag til oss, at når lille nærmer seg året, så ville det være normalt å komme ned i 2flasker mme i døgnet. Ble som at vi drakk melk til frokost/kvelds.. Men hu sa ikke noe om mengden. Mens nå så kunne vi visstnok også prøve å kutte ned på ei til to flasker melk i døgnet, og heller øke på med litt mer grøt/middagsmat/grov brød og leverpostei/frukt.. Så de mener nok forskjellig disse hs..

Grovbrød og leverpostei NÅ? Går det an? :)
 
Grovbrød og leverpostei NÅ? Går det an? :)
Jupp, tydelig vis... Men junior brekker seg på harde livet når han får biter i munnen.. Samme hva det er, måtte prøve gulrot bare for å se at det ikke var smaken... Og det blir nok litt i drøyeste laget hos oss enda.. Haha..
 
Trodde ikke de skulle ha brød før de var rundt 8 mnd...
 
Back
Topp