Mme- dosering

Bruker ikke mme , men vil gjerne vite litt dersom jeg må bruke det en gang!
Hører så mange versjoner om dosering osv.
Si at det kanskje står 150 ml vann og 5 skjeer erstatning. Da tenker jeg at da følger man det.

Men noen sier at du tar 5 skjeer og fyller deretter til det blir 150ml

Det er jo viktig at det ikke er verken for lite el for mye når man lager det til.
Men lett å misforstå ser jeg når det er så mange tolkninger ...
Hva er rett?

På hipp sin står det feks, for 100 ml mme blander man 3 skjeer og 90ml vann. Totalt blir det da 100ml veske ettersom volumet på pulveret er tatt i betrakting. Dette kommer tydelig frem på pakken. Ta en titt neste gang du er i butikken.

Bruker ikke mme , men vil gjerne vite litt dersom jeg må bruke det en gang!
Hører så mange versjoner om dosering osv.
Si at det kanskje står 150 ml vann og 5 skjeer erstatning. Da tenker jeg at da følger man det.

Men noen sier at du tar 5 skjeer og fyller deretter til det blir 150ml

Det er jo viktig at det ikke er verken for lite el for mye når man lager det til.
Men lett å misforstå ser jeg når det er så mange tolkninger ...
Hva er rett?
Sniker. Det som er rett er det som står på pakken. Ikke gitt at ulike mme typer har samme dosering. Og bruk alltid skjeen som er tilhørende den aktuelle mme typen.

Vi bruker hipp. Der står det på pakken hvor mye ml vann og så hvor mange skjeer som skal oppi. 180 ml, så 6 skjeer. Gir rundt 220ml

Sniker. Det som er rett er det som står på pakken. Ikke gitt at ulike mme typer har samme dosering. Og bruk alltid skjeen som er tilhørende den aktuelle mme typen.

Vi bruker hipp. Der står det på pakken hvor mye ml vann og så hvor mange skjeer som skal oppi. 180 ml, så 6 skjeer. Gir rundt 220ml

Er litt treg i knotten :-) ;-) men d jeg tenker da er at når man har pulver I og så vann blir totalen gjerne litt mer selvfølgelig !
Men at man tar mengde vann og pulver som på pakka og fiks ferdig !
150 ml vann + pulver kanskje kan blir til 160/170 pga mengdene ilag blir litt mer??!...

På hipp sin står det feks, for 100 ml mme blander man 3 skjeer og 90ml vann. Totalt blir det da 100ml veske ettersom volumet på pulveret er tatt i betrakting. Dette kommer tydelig frem på pakken. Ta en titt neste gang du er i butikken.
Greit viss det står slik ! Kikket på nan, men såg ikke det samme der. ..men kan være jeg ikke kikket godt nok, eller at de er litt ulike :-)

Er litt treg i knotten :-) ;-) men d jeg tenker da er at når man har pulver I og så vann blir totalen gjerne litt mer selvfølgelig !
Men at man tar mengde vann og pulver som på pakka og fiks ferdig !
150 ml vann + pulver kanskje kan blir til 160/170 pga mengdene ilag blir litt mer??!...
e9cfee20844e278d2adf3398fab57cc2

Dette står på min hipp pakke. 150ml vann pluss 5 skjeer blir 170 ml ferdig drikke

Så greit ! :-) Tusen Takk
Baare hyggelig.:) greit å sette seg inn i det om en må gi :)

Vi pleier å ha avent begre ferdig doserte med 7 skjeer og så skriver jeg 210 ml på en lapp på toppen (vår drikker såpass til hvert måltid.9mnd).så er det kjempeenkelt å lage klar ei flaske :)

Nå spør jeg kanskje dumt (har ikke brukt mme enda selv).. Men er det sååå farlig å ta litt for mye/for lite? Hva er konsekvensen?

Har hørt flere som blander den mer ut, for å venne av med mme og flere som tar litt ekstra..

Jeg tenker at det ikke er sååå farlig?! Eller hva? ;)

Nå spør jeg kanskje dumt (har ikke brukt mme enda selv).. Men er det sååå farlig å ta litt for mye/for lite? Hva er konsekvensen?

Har hørt flere som blander den mer ut, for å venne av med mme og flere som tar litt ekstra..

Jeg tenker at det ikke er sååå farlig?! Eller hva? ;)
Enig med deg. Var mer nøye på det når hun var mindre. Dersom det blir 10ml mere vann, eller litt mer pulver så synes jeg ikke det gjør noe. Orker ikke være hysterisk på det.

Det står på pakka åssen man skal gjøre det. Nan sier vann først, så pulver.

For mye vann kan gi underernæring, og for mye pulver kan gi dehydrering.
Det er ganske viktig å følge dette med mindre man har fått beskjed om noe annet av hs eller lege.

Back
Topp