MME 3 mnd

ssilje

Betatt av forumet
Hei! Jeg har en datter på 3 mnd, hun får kun MME (mistet melken min pga. Stress). På pakken står det at det skal være Max 5 måltider i løpet av dagen et måltid for hun på den alderen er 6 skjeer blendet med 180ml vann. Men hun er sulten oftere en noe som tilsier 5 måltider om dagen, jeg kan jo ikke la henne sulte, men hva kan jeg gjøre? Jeg har som sagt mistet melken min, så det er jo ikke noe alternativ, prøvd å få den opp, men ingenting virker, og etter at hun begynte å få MME er hun blitt mye roligere (kolikk).
Tips, råd og forslag taes i mot med all takk!

Gi etter behov, ikke pakken :) Barnet er fasiten. Siden jenta di har vært ammet er hun vant til mindre og hyppigere måltid - mm er mer næringstett og fordøyes raskere. Et gjennomsnittlig mm-måltid på barn over 1 mnd er på 70-150 ml, mens det trengs mer mme, så vil kunne ta litt tilvenning for jenta di å spise mer. Lag heler litt mindre flasker i starten, så blir det mer naturlig overgang :)

Minien min begynte med mme fast når han var 4 mnd. Aldri sett på baksiden av pakken, men gir etter behov. Noterer meg hvor ofte og hvor mye han spiser for å ha en viss pekepinn på hva han spiser :)

Minien min begynte med mme fast når han var 4 mnd. Aldri sett på baksiden av pakken, men gir etter behov. Noterer meg hvor ofte og hvor mye han spiser for å ha en viss pekepinn på hva han spiser :)

Jeg noterer og ned når hun spiser, og hvor mye, gjort det siden dag en for å ha system siden jeg og fikk streng beskjed fra sykehuset om at hun skulle ha mat hver 3 time, men hs sa det ikke var nødvendig å hi om hun ikke var sulten så jeg følger heller hennes råd..

Gi etter behov, ikke pakken :) Barnet er fasiten. Siden jenta di har vært ammet er hun vant til mindre og hyppigere måltid - mm er mer næringstett og fordøyes raskere. Et gjennomsnittlig mm-måltid på barn over 1 mnd er på 70-150 ml, mens det trengs mer mme, så vil kunne ta litt tilvenning for jenta di å spise mer. Lag heler litt mindre flasker i starten, så blir det mer naturlig overgang :)

Er det jeg IG tenker, men hun er fortsatt sulten (noen ganger) etter 180ml, og jeg er litt redd for å gi for mye, siden det står på pakken, men hvorfor er det akkurat den grensen? Er det farlig om jeg gir mer?

Gi etter behov. Både mengde melk i ett måltid og hyppigheten.

Vær obs på at det er lett å "overfore" et flaskebarn. Bruk tutt med små hull. Gulper hun mye er det som regel fordi det er for fullt i magen.

Nå har ikke jeg barn selv, er førstegangsgravid, men søsteren min hadde samme problem. Datteren ble aldri mett, så hun prøvde med bittelitt grøt og det ble hun fornøyd med.

Er det jeg IG tenker, men hun er fortsatt sulten (noen ganger) etter 180ml, og jeg er litt redd for å gi for mye, siden det står på pakken, men hvorfor er det akkurat den grensen? Er det farlig om jeg gir mer?

Å sånn ja. Hm. Vær obs på at hun får tid til å bli mett, det er lett å overspise fra flaske, så ta mange pauser og prøv å la henne jobbe for å få ut melka. Hold vasken vannrett omtrent :) Så etterhvert vil det sikkert stabilisere seg. Så det når jeg delammet, besteforeldre "helte" maten inn og da ble det gjerne "oi oi som han slukte flasken, kanskje han trenger mer?" kontra når han spiste roligere spiste han ikke alltid opp alt engang. Vet ikke hvordan du gir da, men bare sånn som et obs, siden jeg vet det er et issue med flaske når vi ga selv :)

Nå har ikke jeg barn selv, er førstegangsgravid, men søsteren min hadde samme problem. Datteren ble aldri mett, så hun prøvde med bittelitt grøt og det ble hun fornøyd med.

3 mnd gamle babyer skal IKKE ha grøt. De skal kun ha mm eller mme, med mindre en lege sier noe annet.

3 mnd gamle babyer skal IKKE ha grøt. De skal kun ha mm eller mme, med mindre en lege sier noe annet.
Søsteren min fikk det som råd på helsestasjonen, men tror det var noe vektproblematik der også. Selvom datteren drakk mye mme så la hun ikke på seg.
Jeg ville tatt en tur innom helsestasjonen og forhørt meg om råd. Mener jeg har hørt at små babyer ikke skal ha mer enn en viss mengde veske iløpet av døgnet før det kan være skadelig for nyrene .

Søsteren min fikk det som råd på helsestasjonen, men tror det var noe vektproblematik der også. Selvom datteren drakk mye mme så la hun ikke på seg.
Jeg ville tatt en tur innom helsestasjonen og forhørt meg om råd. Mener jeg har hørt at små babyer ikke skal ha mer enn en viss mengde veske iløpet av døgnet før det kan være skadelig for nyrene .

Ja nettopp. Om legen på hs sier det pga dårlig vektoppgang, så blir det noe annet. Nå er ikke det et tema her, da bør man være forsiktig med å gi råd om å gi grøt.

Jeg vil tro babyen har vært urolig pga lite melk. Og nå i en periode vil "spise seg opp". Det kommer nok til å stabilisere seg.

Det er snakk om 1 liter i døgnet over lengre perioder. Da bør man prøve ut langsom flaskemating om det skjer over lengre tid. Mindre melk til hvert måltid og heller mate oftere. Bruke smokk det renner sakte av og gi sakte med pauser som beskrevet over her.

Back
Topp