MM og frysing

Nettybetty

Blir kjent med forumet
Jeg pumpa ut melk og satte i kjøleskapet i går på dagen, som vi egentlig skulle bruke på kvelden, men så ble det ikke så vi fikk brukt det... kan jeg fryse den ned nå?

Det anbefales at den fryses med en gang (som med all mat som skal fryses), men det er ikke sånn at den blir ødelagt av å stå en dag i kjøleskap og så fryses!

Melken er holdbar 3-5 dager i kjøleskap og i teorien skal det holde å fryse den før den blir dårlig. Så lenge melken brukes med en gang den tines, så går det fint!

(Dette i følge 3 forskjellige hs og (i følge meg) sunn fornuft[;)]))

Her står det om oppbevaring av morsmelk:

http://www.ammehjelpen.no/asp/default.asp?ID=29

Dette leser jeg som at mm bør fryses med en gang, ikke , men du får tolke det selv [;)]

bør vel helst fryses med engang, men jeg vil tro det går helt fint å gjøre det etter 1døgn i kjøleskap[:)]

Jeg sendte akkurat følgende spørsmål til ammehjelpen, så da får vi se hva de svarer:

"Hei, jeg har et spørsmål vedrørende oppbevaring av mm. Jeg pumper ofte på morgenkvisten og setter denne melken i kjøleskapet. Av og til får jenta mi denne melken på kvelden, men det er ikke alltid nødvendig. Kan jeg da fryse denne melken på kvelden evt. neste morgen? Når denne melken blir tint, er den fortsatt holdbar i 24 timer? Og er det 24 timer fra den taes opp av fryseren, eller fra den er tint?

Jeg takker på forhånd for svar!

Mvh Elin"

Spent på svaret du får Alma1978, for er ikke det mulig, blir det lite melk i fryseren her fremover 

ORIGINAL: |Toadette|

ORIGINAL: Alma1978

Her står det om oppbevaring av morsmelk:

http://www.ammehjelpen.no/asp/default.asp?ID=29

Dette leser jeg som at mm bør fryses med en gang, ikke , men du får tolke det selv [;)]

det står faktisk med uthevet skrift:
Morsmelk som skal fryses settes i fryseren med en gang.[;)]

Jeg kan lese, men velger å ikke tolke det like bokstavlig som deg[;)]

Jeg legger ikke skjul på at det er min subjektive mening, min "sunne fornuft", samt råd fra 3 hs, som gjør at jeg ikke er like kategorisk som deg! Men nå har jeg sendt inn spørsmål, så får vi se hva de svarer.

For meg blir det helt vanvittig å kaste mm etter en dag, fordi du ikke får brukt den med en gang og ikke kan fryse den! Helt ulogisk, melk blir ikke ødelagt sånn *poff*! Men det er klart, jeg er ingen ekspert og jeg kan ta feil!

Svaret:

"Hei
Melken bør fryses med en gang, men i praksis er ikke det alltid mulig, slik du forteller. Da har du brukt opp noen av de 24 timene den er holdbar. Etterhvert som barnet blir større så tåler det bedre bakterier og helt fanatisk bør man ikke være. Merk flaskene med hvor lenge de har stått i kjøleskapet først og strekk de 24 timene litt så skulle det være greit. Alt forutsetter at melken er pumpet på rent utstyr selvfølgelig, slik at bakterier ikke får gode vilkår for å formere seg.
Og de 24 timene regnes fra melken er tint. Best å tine den sakte. Hvis man feks tiner i varmt vannbad må melken brukes med en gang.
Håper du ble litt klokere. Det er ikke lett med bakterier, og noen av "reglene" er nok litt strenge, for å være på den sikre siden. Det er jo vondt hvis barna skal få vondt i magen av sur melk.

Lykke til!

Vennlig hilsen

Ammehjelpen ved Anne G"

Back
Topp