Jeg tror det blir litt for enkelt å bare se på hvem som gir morsmelk/morsmelkerstatning og hvilke barn som har vært syke. Jeg regner med det er store forskjeller i hvorvidt hvert enkelt barn og deres familier har vært utsatt for sykdom etter fødselen og hvor alvorlige sykdommene er/har vært. Et barn som ikke har vært utsatt for smittestoffer etter fødselen vil mest sannsynlig holde seg frisk, mens et barn som har vært utsatt for flere forskjellige typer smittestoffer i samme periode har mye høyere sannsynlighet for å bli syk. Det er ingen tvil om at morsmelken inneholder antistoffer som kan være nyttige dersom barnet blir utsatt for sykdommer, men da må altså morsmelken inneholde antistoffer mot akkurat de smittestoffene som barnet utsettes for, ellers vil det ikke hjelpe, tror jeg.
Jeg fullammer Ellen og hun har holdt seg frisk etter fødselen. Onsdag var hun ganske snørrete og kvelden etter vaksineringen hadde hun litt feber, dessuten har vi vært innlagt p.g.a. infantile spasmer, men det blir jo noe helt annet. Vi har hatt flere runder forkjølelse og magevirus i familien, dessuten gikk det vannkopper i klassen til en slektning nylig. Jeg har hatt mellomørebetennelse, men det smitter vel ikke, antar jeg? Jeg tror, uten å kunne si det for sikkert, at Ellen har holdt seg frisk gjennom de siste fire månedene på grunn av ammingen. Det kan iallefall virke som en fornuftig forklaring på hvorfor hun var frisk mens jeg hadde diare i en uke, men det er ikke så lett å si.