Mm, mme og sykdom

namba

Forumet er livet
Jeg er veldig interessert i å høre om deres erfaringer med amming vs. mme og sykdom.

Dersom babyen har vært syk så skriv gjerne hvilken form for sykdom det har vært forkjølelse, feber etc.

Dere som nå gir mme, skriv gjerne hvor lenge dere har ammet dersom dere gjorde det tidligere.

Det har vært en del frem og tilbake om jeg skal fortsette å amme eller ikke, men jeg vil så gjerne fortsette hvis det går. Hovedsaklig fordi mme ikke har immunstoffer, men hvor mye utgjør det egentlig? Hva er deres erfaringer?

Jeg ammer, men Maja har blitt forkjølet allikevel. Men det er bare nå den siste uka. Jeg har jo gitt MME på kvelden, men ammet alle måltidene ellers!

Jeg amma litt til han var nesten 3 mnd.. Og etter det har jeg kun gitt mme.. Han har enda ikke vert syk.. Leste en plass at om en feks pumpa litt om dagene og fikk nok til ett måltid i døgnet, så vil melka på mer antistoffer.. Bli mer konsentrert liksom.. Så da kan en jo gi litt mm likevel..
Det er jo opp til hver enkelt om man orker det da.. Jeg hadde pumpa og prøvd å øke så lenge at jeg måtte bare kutte helt ut.. Holdt på å slite meg fullstendig ut..
Lykke til med å finne ut av ting.. [:D]

Har ikke fått til amminga med noen av barna mine[:(]

Men de har sjelden vært syk... Flere år siden vi har hatt feber og influensa...

Julius har ikke vært syk, tørka snørr av nesa hans en dag... thats it....[:)]

Jeg ammet til Trym var nesten 4 uker. Men nå gir jeg han mme. Han var litt forkjøla her for en måned siden, hosta og var litt tett, men det var det eneste.. [:)] 

Jeg gir kun mme. Mina har vært forkjøla og hatt feber, men jeg tror det kommer av alt storesøster Therese tar med seg fra bhg..

Live fikk pupp i ca 2mnd, men så hadde jeg ikke nok til henne.... gikk over til mme og hun har ikke vert syk(ikke synlig ihvertfall)

gir mme. emil er blitt forkjølet og hadde feber i går..

Ammer (+ litt MME men det er ikke det han lever på nei) og Even har vært/ er syk.
RS-viruset bryr seg ikke om man ammer eller ikke git, men trolig er ammingen med på å hindre at han ble kjempe syk!

ORIGINAL: Almyrida81

Jeg amma litt til han var nesten 3 mnd.. Og etter det har jeg kun gitt mme.. Han har enda ikke vert syk.. Leste en plass at om en feks pumpa litt om dagene og fikk nok til ett måltid i døgnet, så vil melka på mer antistoffer.. Bli mer konsentrert liksom.. Så da kan en jo gi litt mm likevel..
Det er jo opp til hver enkelt om man orker det da.. Jeg hadde pumpa og prøvd å øke så lenge at jeg måtte bare kutte helt ut.. Holdt på å slite meg fullstendig ut..
Lykke til med å finne ut av ting.. [:D]

Jeg skjønner godt at du ble så sliten at du bare måtte slutte. Det er en utrolig påkjenning å slite med amminga.

Jeg ammet litt av og på den første uka på sykehuset,men måtte gå over til MME.Nå er Robin syk men det er "bare" forkjølelse...[8|] Men jeg tror ikke det har noen sammenheng med at ham får MME og ikke morsmelk,han har nå fått MME i 4 måneder og har vært frisk til nå.Vi har gått og hangla med forkjølelse og influensa her hjemme,så vi bare venta på at gullet skulle bli syk og...Men på den annen side,skulle vært litt moro og visst om han hadde klart å stå imot forkjølelses-basseluskene hvis jeg hadde ammet....

Det virker ganske tilfeldig om babyene blir syke eller ikke på mm og mme her inne. Jeg har vært skikkelig forkjølet, men Frida var frisk da. Jeg lurte også veldig om hun hadde blitt syk dersom jeg ikke ammet

Ja,ikke sant...? Det påstås jo at barna skal være sterkere rustet til å stå imot sykdommer dersom de ammes,men på den annen side er det jo viktig at de blir utsatt for sykdommer og,slik at de får bygget opp immunforsvaret sitt....håper bare det blir lenge til neste gang,for det er grusomt å se gullet være sånn pjusk[:(]

FULLAMMER, MEN HAN BLE FORKJØLET NÅR HAN VAR 7 UKER... MEN FRISK ETTER DET..

Jeg må si at jeg er gledelig overrasket over resultatene så langt altså! Det ser ikke ut til å spille så stor rolle som jeg trodde om de ikke får mm gitt!

Jeg tror det blir litt for enkelt å bare se på hvem som gir morsmelk/morsmelkerstatning og hvilke barn som har vært syke. Jeg regner med det er store forskjeller i hvorvidt hvert enkelt barn og deres familier har vært utsatt for sykdom etter fødselen og hvor alvorlige sykdommene er/har vært. Et barn som ikke har vært utsatt for smittestoffer etter fødselen vil mest sannsynlig holde seg frisk, mens et barn som har vært utsatt for flere forskjellige typer smittestoffer i samme periode har mye høyere sannsynlighet for å bli syk. Det er ingen tvil om at morsmelken inneholder antistoffer som kan være nyttige dersom barnet blir utsatt for sykdommer, men da må altså morsmelken inneholde antistoffer mot akkurat de smittestoffene som barnet utsettes for, ellers vil det ikke hjelpe, tror jeg.

Jeg fullammer Ellen og hun har holdt seg frisk etter fødselen. Onsdag var hun ganske snørrete og kvelden etter vaksineringen hadde hun litt feber, dessuten har vi vært innlagt p.g.a. infantile spasmer, men det blir jo noe helt annet. Vi har hatt flere runder forkjølelse og magevirus i familien, dessuten gikk det vannkopper i klassen til en slektning nylig. Jeg har hatt mellomørebetennelse, men det smitter vel ikke, antar jeg? Jeg tror, uten å kunne si det for sikkert, at Ellen har holdt seg frisk gjennom de siste fire månedene på grunn av ammingen. Det kan iallefall virke som en fornuftig forklaring på hvorfor hun var frisk mens jeg hadde diare i en uke, men det er ikke så lett å si.

Jeg gir kun mm og Wilma har ikke vært syk...
Kun litt tett i nesen, men det har gått over på 1-2 dager det da [;)]

Back
Topp