Mitt lille eventyr på veien til bedre form og helse

MariaS

Forumet er livet
VIP
❤ Oktoberbaby 2016 ❤
Novemberlykke 2016
♡Julekulene 2021♡
Prøver meg på en slags slankedagbok jeg også.
Sjansen er stor for at den blir glemt, men hvorfor ikke prøve :dance008

Jeg starta 10. April 2023.
Vekta viste 114,5 kg, og det var ikke kult å se.
Høyde 171 cm, BMI på 39,2.

Så jeg går i gang med "litt" endringer..

Last edited:
Fra å spise sjokolade og drikke brus nesten hver dag, har jeg spist sjokolade 3 ganger og ikke drukket sukkerholdig brus siden start. Det var tungt i starten, ingen tvil om det, men nå kjenner jeg at jeg egentlig ikke har lyst på det lengre engang.
Middagsporsjonene mine har blitt betraktelig mindre, maten veies og kaloriene føres inn i appen Lifesum.
Hvis jeg har lyst på noe godt til kvelds, så spiser jeg en boks ananas. Nam!
Frokosten består oftest av en Nutrilett-shake. Jeg har skikkelig dårlig matlyst om morgenen, og på denne måten får jeg i meg et ekstra måltid jeg ellers kanskje ikke hadde fått i meg. Funker fjell.

Jeg er i mye mer aktivitet.
Går en runde på ca 3,3 km nesten hver kveld, noen ganger en runde på 5,7km. Jogger litt.
Brukte maaange timer på litt tungt hagearbeid i april, før været ble dårlig igjen (Trøndelag).
I forigårs begynte jeg på "Jillians 30 day shred". Hadde god erfaring med å bruke den videoen i 2018 da jeg prøvde å gå ned i vekt.
Fy søren, jeg kjenner det så sykt godt i lårene i dag :hilarious:
Når jeg får lønn nå i juni tenker jeg å melde meg inn i treningssenteret som er her jeg bor, få inn litt mer styrketrening.

I dag gikk jeg på vekta nok en gang. Har ingen fast veiedag, men veier meg titt og ofte når jeg føler for det.
Minus 11 kg viste den!
Så noe jeg gjør virker tydeligvis :joyful:
Feires med en stor donut! Haha, neida. Jeg kjøpte meg en ny treningstights ;)

Funderer på om jeg skal skrive en liste med delmål.
Typ, når jeg kommer til den og den vekta/vektnedgangen så skal jeg unne meg det og det.
Kommer jeg helt i mål (noe jeg dessverre har mine store tvil om pga mitt noe høye håp om vektnedgang), så må jeg jo kjøpe en helt ny garderobe. Ingenting av klærne jeg har nå hadde jo passet da.
Ser for meg en liste med små mål av gangen slik at jeg ikke blir demotivert. Desto lengre ned på lista jeg kommer, desto bedre "belønninger".
Andre som har gjort det?

Første delmål (som ikke har blitt skrivd ned) var å gå ned 10% av vekta mi. Og det klarte jeg! Belønnet meg selv med litt nye treningsklær.

Det er lite mat jeg egentlig savner. Jeg har økt mengden grønnsaker, kuttet ned på de mer usunne matgruppene.
I starten gikk jeg rundt og var mye sulten, magen min fikk jo ikke de mengdene med mat den var vant til.
Nå merker jeg at magesekken min har krympet, og jeg blir mett av mye mindre mat nå enn før. Har ikke sjans til å spise like mye om gangen som jeg gjorde, det er godt å kjenne på.
Men er det 1 ting jeg savner, så er det kake. Jeg er et kakemenneske. Elsker å bake og lage flotte kaker med tusenvis av kalorier. Og jeg elsker å spise disse flotte kakene med tusenvis av kalorier..
Nå baker jeg ikke lengre, og savner det stort. Både selve bakingen og det å spise den forbaska usunne kaka.

Jeg tar med meg ungene til mamma hver søndag. Og siden vi er en selskapsslekt, blir det alltid servert kaffe med noe godt "attåt" når man får besøk.
Etter at jeg begynte å veie og måle kalorier, føler jeg at det bare er unødvendig å forsyne seg med det som blir servert. For det er så lite som skal til før det blir så mange kalorier.. Da føles det så bortkastet å ta et bittelite kakestykke, når man helst kunne tenkt seg det femdobbelte (men da hadde man nærmet seg dagsbehovet i kalorier, og det blir jo for dumt).
Så jeg merker jeg unngår å forsyne meg med det som blir servert, noe som jeg kjenner er litt trist siden jeg er så glad i kake som jeg er..
Jeg finner vel en balansegang på det etterhvert :)

Det er lite mat jeg egentlig savner. Jeg har økt mengden grønnsaker, kuttet ned på de mer usunne matgruppene.
I starten gikk jeg rundt og var mye sulten, magen min fikk jo ikke de mengdene med mat den var vant til.
Nå merker jeg at magesekken min har krympet, og jeg blir mett av mye mindre mat nå enn før. Har ikke sjans til å spise like mye om gangen som jeg gjorde, det er godt å kjenne på.
Men er det 1 ting jeg savner, så er det kake. Jeg er et kakemenneske. Elsker å bake og lage flotte kaker med tusenvis av kalorier. Og jeg elsker å spise disse flotte kakene med tusenvis av kalorier..
Nå baker jeg ikke lengre, og savner det stort. Både selve bakingen og det å spise den forbaska usunne kaka.

Jeg tar med meg ungene til mamma hver søndag. Og siden vi er en selskapsslekt, blir det alltid servert kaffe med noe godt "attåt" når man får besøk.
Etter at jeg begynte å veie og måle kalorier, føler jeg at det bare er unødvendig å forsyne seg med det som blir servert. For det er så lite som skal til før det blir så mange kalorier.. Da føles det så bortkastet å ta et bittelite kakestykke, når man helst kunne tenkt seg det femdobbelte (men da hadde man nærmet seg dagsbehovet i kalorier, og det blir jo for dumt).
Så jeg merker jeg unngår å forsyne meg med det som blir servert, noe som jeg kjenner er litt trist siden jeg er så glad i kake som jeg er..
Har du prøvd å lage bønnebrownies? Eller kikertblondies? Søtpotetkake? Er og kakemenneske her

Har du prøvd å lage bønnebrownies? Eller kikertblondies? Søtpotetkake? Er og kakemenneske her
Det høres helt grusomt ut :hilarious: Hahah, neida. Joda.
Jeg er ikke glad i bønner/kikerter. Jeg skjønner at man kanskje ikke nødvendigvis smaker bønner/kikerter av baksten når det er ferdig, det bare høres uappettitelig ut :bag:
Samme med sånn "raw"-mat.
Ikke helt i min gate :)
Men takk for tips uansett :happy:

Iblant så tar jeg en cheatday, og spiser kake til middag! Sånn ferdig lagd, spiser kanskje 1/3 så blir det sånn 500-600 kalorier eller noe. (Avlange) bare for å få stilt det sukkerbehovet som iblant kommer, men det skjer sjeldnere nå, for jeg føler ikke behov for å spise sånt noe særlig, og det føler ikke som ett offer å ta ett lite kakestykke, istedenfor mer :)

Gikk på vekta i dag, og den viste 102,2kg. Det er -12,3 kg det!
Nå er det ikke lenge igjen til vekta er tosifret, motivasjonen er godt tilstede :talk017

Jeg glemte å ta mål da jeg startet slankingen. Tok vel målene første gang etter 1 mnds tid eller noe, tror jeg hadde gått ned 5-6 kilo da. Så eeeegentlig skulle det nok vært litt mer nedgang i cm. Men det får bare være, gøy å se at det blir endring også! For det er det ikke bare-bare å legge merke til selv enda :rolleyes:
Screenshot_20230615_125352_Lifesum.jpg

Har så vidt tippet -13 kg nå :joyful:
Jeg som går rundt og tror at det ikke synes noe særlig, tok nytt bilde av meg selv i dag og sammenlignet det med bildet jeg tok da jeg først startet. Fy søren det vises :hilarious:

I dag ble det et par tårer da jeg gikk på vekta. Den viste 2-sifret vekt! Det er det godt over 10 år siden sist den viste :woot:
Jeg føler jeg er i en skikkelig god flyt med trening nå også. Meldte meg jo inn på treningssenteret her for 1 uke siden, og har dratt dit hver dag. Enten for styrkeøvelser + kondisjon, eller bare kondisjon.
Det høres jo litt teit ut at jeg går til treningssenteret for å gå på tredemølle, for så å gå hjem igjen, men :hilarious:
Liker bedre å gå på tredemølle enn ute. Først og fremst fordi det er bedre temperatur og vær, men også fordi da er det færre som ser meg gå :bag:
Har hittil ikke vært mer enn 4 andre der samtidig som meg, og ofte holder de seg i den delen med vekter fremfor i nærheten av tredemølla.
Det går fremover! (og nedover)

Vedlegg

• 20230630_105255.jpg
    20230630_105255.jpg
    1 MB · Visninger: 10
Det verste er at jeg kan ikke skylde på 3 svangerskap når det kommer til vekta mi heller. Jeg gikk opp henholdsvis 6, 8 og 3 kg bare i svangerskapene. Så teknisk sett gikk jeg selv ned i vekt mens jeg gikk gravid, for en baby/fostervann/økt blodmengde/livmor/jadajadajada veier jo mer enn det jeg gikk opp.

Men jeg har innsett at jeg sliter med overspising. Ikke det at jeg gikk og spiste hele dagen, for jeg spiste som regel bare frokost, middag og diverse usunt om kvelden. Men mengden frokost og middag har jo vært mer enn normalt..
En halv liter cola og en halv plate Freia om kvelden har ikke hjulpet det heller da :bag:
Og lite aktivitet. Så og si stillesittende.
Jeg er ufør, så går hjemme hele dagen. Når man i tillegg er "allergisk" mot dårlig vær, og generelt ikke liker trening, så sier det seg selv at det vil vises på vekta :rolleyes:
Men, det har jeg tatt tak i nå da. Får bare krysse fingrene for at det varer :)

• Omsorg
Reactions: HCS
Vekta har stått stille en ukes tid nå. Mensen dukka opp for et par dager siden, så jeg mistenker at det er derfor. Kanskje jeg har bygget litt muskler også? Hvem vet.
Badevekta viste i alle fall omsider mer minus i dag, 97,5kg. Som vil si totalt 17 kg vektnedgang :woot:
Litt forskjell har det blitt på 12,5 uker (speilet har f.eks blitt bittelitt renere :hilarious: )

Vedlegg

• PhotoCollage_1689267929653~3.jpg
    PhotoCollage_1689267929653~3.jpg
    392,3 KB · Visninger: 39
Back
Topp