Mister jobben...

Gudrun4

Betatt av forumet
Æsj altså.. Jobber på follum. Å fabrikken blir nedlagt i slutten av mars. Har jobbet siden juni. Men mitt spørsmål er: noen som vet om de 6 av 10mnd man må jobbe for å få dagpenger, kan være fra begynnelsen av svangerskapet eller må det være slutten av de 10 mnd? Blir noen triste dager fremover for mange. Noen som har jobbet der lenger enn jeg har levd, og de som er over 50år har vel ikke like mange muligheter som andre yngere.. Huff. Stakars kollegaer. Når jeg så nyhetene ista fikk jeg en skikkelig klump i halsen. Heller ikke lett for meg om jeg skal begynne i en jobb som høygravid, jobbe ett par mnd å plutselig bli borte ett år.

Uff så trist! Har vært gjennom noe av det samme, og skjønner det er tungt for mange! Håper du får deg en ny jobb du kan trives i iallefall. Ang. foreldrepenger så regnes det ut fra de 6 månedene av de 10 siste som du hadde mest utbetalt i, så det kan godt være de 6 første :)

Herlig.. Da er ihvertfall jeg sikret enten 80 ell 100% av pengene.. Å ikke bare 66%.. Skal begynne på skole fra januar å gå der hver fredag i ett år. Så skal jeg søke praksis plass.. Så får håpe det går riktig vei:)) greit med ett fagbrev til, å kanskje lettere for meg som jente å få jobb innen barne/ungdomsarbeider enn industrimekaniker. Men det med dagpenger var gode nyheter :)))) takk for ett raskt svar:)))

Huff, det var jo utrolig trist da!!
Håper det ordner seg for alle og at man kan gå videre i ny jobb.

Kanskje du kan ringe nav å høre hva du har krav på?

Hvis du sliter med at du ikke får penger o.l. og du er ferdig i Mars, så ville jeg sykemeldt meg ut svangerskapet, da får du samme pengene som du skulle fått på jobb og du er garantert premisjonspenger. Så kan du søke ny jobb når permisjonen nermer seg slutten =)

Lykke til!

Tina1988 skrev:
Hvis du sliter med at du ikke får penger o.l. og du er ferdig i Mars, så ville jeg sykemeldt meg ut svangerskapet, da får du samme pengene som du skulle fått på jobb og du er garantert premisjonspenger. Så kan du søke ny jobb når permisjonen nermer seg slutten =)

Lykke til!

Er ikke alle leger som vil gjøre det.
Jeg har en knipe med min arbeidsplass, de skal også legge ned mest sannsynlig fra nyåret. 
Og for at jeg skal tjene nok til dagpenger før foreldrepenger, så må jeg ha inntekt hver måned. Spurte legen min om hun kunne fortsette å sykemelde meg ut året, så jeg hadde rett på penger. Da var det snakk om 14 dager.. Det kunne hun ikke, hun mente jeg var klar for jobb nå.. Så da kommer jeg til å sitte uten penger om noen måneder.. :/ Og min samboer er på utredning, og har vært det i snart to år, så hans inntekt er 6000 i måneden. Ingenting, i forhold til de 30 000 han hadde før han ble syk.. :/ Vi lever på min inntekt. JEg gruer meg til nyåret jeg. Vet ikke hvordan vi skal få betalt husleien engang.. 

Tina1988 skrev:

Lykke til!

Du får ingen rettigheter av sykepenger. Tror nok du tenker på svangerskapspenger, men det får man når arbeidsplassen ikke kan tilrettelegges tilstrekkelig, ikke når arbeidsplassen legges ned.

Mortania skrev:

Tina1988 skrev:

Lykke til!

Du får ingen rettigheter av sykepenger. Tror nok du tenker på svangerskapspenger, men det får man når arbeidsplassen ikke kan tilrettelegges tilstrekkelig, ikke når arbeidsplassen legges ned.

Nei, jeg mener sykemelde seg FØR siste arbeidsdag, da kan hun ikke få seg jobb pga sykemeldingen og sykemelding teller like mye som lønning. Jeg gikk sykemeldt 80% av forje svangerskap pga Enorm kvalme og lå innlagt på slutten pga høyt blodtrykk som bare steig. Så det er fullt mulig. Ikke alle leger som gjør dette, men forteller du situasjonen din og eventuelt har noen plager allerede (Mange sliter med bekkenet f.eks) så ka sykemelding hjelpe når en ikke har jobb de siste mnd. Ei venninne av meg gjorde det, da hennes vikariat gikk ut å hun ikke fikk utvide. 4-5 mnd før termin. 

Men nå er det jo bare to-tre måneder fra bedriften nedlegges til antatt termin (slutten av mars kan jo bety litt av hvert, tar vi utgangspunktet i siste uken er det to mnd til termin) og hun har opparbeidet seg full rett til permisjonspenger, bortsett fra at hun ikke har noe å ta seg til i mellomtiden.

Jeg går ut i fra du har fått oppsigelsesbrev fra bedriften? Nav kan helt sikkert gi dagpenger tiden før permisjon, for du vil jo bli en reell arbeidssøker, bare det at du skal ha permisjon mens du er arbeidssøker. Nav kan nok svare på dette hakket bedre enn det jeg kan på det punktet. Jeg bare synes det er idiotisk å bruke sykemelding på den måten.

Ja, men har ikke krav på noe penger pga sluttpakke som etter min annsinitet vil si lønn i 1-2 mnd etter bedriften legges ned.. Men opparbeidet meg dagpenger så da har jeg jo sluttpakka å så får jeg permisjonen når den blir ferdig utbetalt. Bare de får nok ordre med bokpapir så vi ikke risikerer å bli lagt ned før 31 mars.. Ordner seg nok trur jeg. Akkurat juninurket kunne ikke kommet på ett bedre tidspunkt for min del. Blir ikke lett å søke jobb her på ringerike når 355 andre er søkere:p

Selg deg selv som den største diamanten i hele verden, så vil alle ha deg :) Det handler ikke alltid bare om det du kan, men hvordan du fremlegger det du kan. Jeg fikk jobb som butikksjef etter at jeg sendte inn en søknad som fremstilte meg som en bitteliten jente med verdens største ambisjoner :)

Back
Topp