Miste melketenner

Hehe nei jeg tror ikke det er store endringer på kun en generasjon, det er liksom gradvis over siste århundre. At foreldre og besteforeldre har hart gode oppvekstvilkår påvirker nok også barnas fysiske forutsetninger. Nå er det også stor forskjell bare det siste tiåret ang helse hos både gravide og barn :)
Ja det er vel mye som spiller inn:-)

Ja da ville jeg sjekka det siden den er grå også.
Tror ikke det er vanlig at naturlig løse tenner blir grå, men vet ikke sikkert.

Storebror her snakket om at det var vondt å spise den harde skorpa på et rundstykke i dag, så litt vondt kan det nok være. Men vanlig mat har han klart å spise selv med løs tann.
Han min er litt pysete så kan godt hende det er mer ubehagelig enn vondt.... Tror ikke han forstår forskjellen på der kanskje...
Men ja den har blitt grå.
Da får jeg ringe i morgen.
Til min tannlege eller der unga går på kontroll eller?

Begge mine jenter har mista sin første tann rett etter fylte 5 år:) Tror det er ganske vanlig:)

Tenner i felling blir vel sjelden grå, men det er nok ikke umulig. Evt alternativ er at tanna ble slått for en stund siden og at den døde etter det, men da hadde den vært grå/blå før den løsnet også. Hvis det ikke er kvise eller puss (betennelse) på tanna gjør nok ikke tannlegen noe hvis ikke det er så plagsomt at dere vil ha hjelp til å få den trekt.

Dere tar kontakt med barnas tannlege. Dette kan nok en tannpleier se på også

Han min er litt pysete så kan godt hende det er mer ubehagelig enn vondt.... Tror ikke han forstår forskjellen på der kanskje...
Men ja den har blitt grå.
Da får jeg ringe i morgen.
Til min tannlege eller der unga går på kontroll eller?
Ville sikkert brukt ungene sin ja

Mange som mistet tennene I barnehagetid da storesøster gikk. Nå går hun i førsteklasse, og har foreløpig mistet to tenner. Men flere I klassen som har mistet langt flere enn det :)

Min sønn sine løse tenner ble ikke grå/blå da de løsnet.
Han brukte tennene uansett kor løse de var.
Han har 1 blå tann, men det er pga et fall som skadet tanna, men han har aldri hatt problemer med den. Det er en melketann, så regner med at den under ikke er skadet da fargen ikke har endret seg på 4 år.

Guttungen her var 5 år og 9 mnd på baden, altså 3 mnd før han ble seks. Jenta er 6 år og 1 mnd og har enda ikke mistet noen....

Her ramler de ut på rekke og rad nå, blir 7 år og den første var løs da han var 5,5. Jeg synes dette er seint da jeg var ferdig med tannfelling da jeg var 6 år. Har hørt at tennene vil falle tidligere ut om de fikk tennene tidlig.
Her fikk min eldste tenner rundt 5 måneder og det er jo ikke så tidlig :)

Datteren min mista første tann da hun var akkurat 5 år.

Min blir 7 i august og har ikke mistet en eneste en enda. Han fikk tenner sent også, ti mnd da den første kom.

Mellom 5 og 8 års alderen er det vanlig å miste endel tenner. Resten når de har passert 12 år

Back
Topp