Mista jobben min jeg

for en dust
ja e sanneli ikke lov å ikke ansette folk pga gravid hvertfall
ja det ska jo hvertfall ikke være lov til altså
fy for noen idioter
men sier jo litt om den bedriften da................[:@]

Ååååå snuppa miii....

Har sagt til deg før, de har rett og slett ikke lov å sparke deg...Du har en kontrakt, ja du har blitt gravid, du har da krav på noe som heter svangerskapspenger (ser du har fått vite dette)

Det du nå må gjøre er;

• Kontakte fastlegen din, så han kan sykmelde deg til du får svangerskapspenger (jo, hun må sykmeldes for å få penger, og jo legen kan faktisk sykmelde henne selvom hun ikke er syk)
  • Kontakte Nav
  • Kontakt LO eller HK (en fagorganisasjon) så du får hjelp til å høre hva som er rett og ikke rett...

Det ordner seg som regel, men i og med det er stråling og sånt der får du lett svangerskapspenger, men du må jo få "lønn" i mellomtiden og da kan faktisk legen sykmelde deg til du får svangerskapspengene...

Har forresten ikke vært borti at støy kan være farlig for gravide...[8|]

[:(]

Sender over en kjempe klem jeg! [:)]

SERIØST!!!
de har ikke lov å sparke deg pga at du er gravid..
om de ikke kan tilrettelegge så har du hatt rett å søke om svangerskapspenger.

herregud...
nei send en mail til arbeidstilsynet og få hjelp til å få tilbake rettighetene dine...

Grunnen til at jeg ikke fikk jobbe der var i hovedgrunnen støy, men
om dere tenker dere at dere kan bruke hørselsvern, mens babyen
får lyden gange 2, uten hørselsvern, så sjønner jeg jo det godt =)

Jeg bærer egentlig ikke nag til bedriften, Jeg har ikke kontrakt, jeg ,
kan ikke jobbe der og de har virkelig prøvd og finne noe til meg +
at de satte seg ned med meg og gikk gjennom sammen med meg
og prata om hva jeg hadde krav på [:)] Men jeg ble jo veldig trist
for jeg elsker jo den jobben [:(] 

Takk til alle klemmene og jeg klemmer tilbake    
Har fixa sjemaet for svangerskaps pengene, skal på ul i morgen,
og da skal jeg høre om di ikke kan skrive en vurdering til meg =)
siden legen min er på 4 ukers ferie [:'(][:'(][:'(]  
Men jeg får jo dagpenger så da er det jo ikke vits og bli sykemeldt enda =)   

Åh er så sykt bra gjeng her på BV ! Får liksom luftet alle problemene og sånt! 

ORIGINAL: chika

det var da voldsomt så hissig vi ble her da...

http://www.nav.no/Familie/Svangerskap%2C+f%C3%B8dsel+og+adopsjon/Svangerskapspenger

det er jo krav for at man har rett på slikt ...

ORIGINAL: *Stella*

ORIGINAL: chika

gå til legen å sykemeld deg .. da må nav betale den lønnen du har hatt de siste månedene :)

Nei.

Hun er ikke syk. Legen kan ikke, og skal ikke sykemelde. (HUN kan aldri sykemelde seg, det må legen gjøre, og bare dersom hun er syk)

Hun skal ha svangerskapspenger, som beregnes på samme måte som sykepenger, men det har hun RETT på, det trenger hun ikke svindle til seg!

Vi blir ikke hissige [:)]

men det er sant som Stella sier. Det er VELDIG viktig å ikke gå sykemeldt i svangerskapet, hvis du ikke er syk. I tilfeller som dette har hun krav på svangerskapspenger - ettersom hun ikke kan jobbe i den jobben hun hadde, og de ikke kan tilrettelegge for henne.

Det er nemlig sånn at man ikke kan gå sykemeldt mer enn et år i strekk før man skal vurderes for omskolering eller uføretrygd. Hvis man da går sykemeldt hele svangerskapet fordi man ikke kan jobbe i den jobben man hadde, men man ikke er syk - og så blir syk etter fødselen (fødselsdepresjon for eksempel, eller alvorlig ruptur, eller annen sykdom som ikke er relatert til svangerskap og barsel) så har man bare noen få måneder på seg til å bli frisk igjen.

Dersom jeg hadde brukt opp 9mnd sykemelding under svangerskapet uten å egentlig være syk, og så fikk fødselsdepresjon og ikke klarte å ta vare på babyen når den ble født, så kunne samboeren min overta fellesdelen av foreldrepermisjonen så lenge jeg var sykemeldt. Men da ville vi bare ha tre måneder på oss for å få meg frisk igjen. Dersom jeg ikke ble frisk igjen til da, men ikke skal uføretrygdes, og fremdeles var for syk til omskolering - så måtte jeg bare gå hjemme uten penger fra NAV, da. Og ettersom NAVs regler sier at far bare kan ta fellesdelen av permisjonen dersom mor er tilbake i jobb, utdanning eller er sykemeldt - så har han bare de 10 ukene av pappapermisjonen igjen til å passe på babyen.

Skal babyen da begynne hos dagmamma i en alder av 6 måneder fordi mammaen er for syk til å ta vare på ham/henne og pappaen må på jobb?

Eller skal vi satse på at pappaen tar mer permisjon uten lønn, og så må vi finne på en måte å klare oss på uten inntekt til mammaen er frisk igjen?

Husk på, alle sammen: Ikke gå sykemeldt under svangerskapet med mindre du faktisk ER syk.

ORIGINAL: Frøken Fjong

uffda, det var ikke bra.
har hørt at han ikke kan si opp folk pga graviditet, men aner ikke hva som gjelder når man ikke har fast jobb. ville kontaktet fagforbundet jeg..håper det ordner seg fort[:)]

Back
Topp