Mista jobben min jeg

someeone

Gift med forumet
Igår skulle jeg få opplæring en ny plass på jobben,
siden jeg hadde blitt gravid. Men så hadde jeg fått
innkalling til bedrifts helsetjenesten for og ta puste-
prøver, synstest og hørselstest. Så helt tilfeldig så
spurte hun "legen" om hva jeg skulle gjøre etter sommeren
så jeg nevnte at jeg var gravid, og da sa hun at jeg
ikke kunne jobbe der jeg skulle jobbe[:(] så hun ringte
sjefen og prata med han, men han hadde ikke noen
annen jobb til meg, så her sitter jeg da uten jobb å
vet ikke hva jeg skal gjøre [:(]Var jo bare vikar så har jo
ikke krav på noen ting som helst !
æsj,æsj,æsj ! [:(][:(][:(] 

Viste dere foresten at man ikke kan jobbe på en jobb
med mye støy hvis man er gravid ? Det viste ikke jeg
nemlig !

De kan ikke gi deg sparken fordi du er gravid, vikar eller ei. Om du ikke kan jobbe der du skulle pga støy, og de ikke har omplasseringsmuligheter, har du rett på svangerskapspenger (beregnes tilsvarende sykepenger) De kan la være å gi deg ny kontrakt dersom de ikke trenger deg, men de kan ikke ta fra deg jobben fordi du er gravid.

Er du organisert? Ring dem. Er du ikke, vurder å bli det... og konktakt nav.

Huffda *trøsteklem*
Hva for slags jobb var det du hadde da?

Hvis det ikke egner seg å jobbe der, får du bare søke etter en ny jobb. Beste er jo faktisk nå mens magen ikke er blitt så stor da.
De har visstnok ikke lov å spørre om graviditet under jobbintervjuene, så kan hende du får deg fast jobb en eller annen plass da[;)]
Ønsker deg masse lykke til! Ikke gi opp..du har fortsatt noen mnd igjen[:)]

Edit:
Signerer forresten *Stella* sitt innlegg.

Så kjipt da [&o] ikke noe gøy å bli fri for jobb. Håper du finner en ny jobb snart! 

Svar til *stella*
Jeg jobber i tung industrien, på et smelteverk !
Er ikke slik at de ga meg sparken i den forstand,
di ville gjerne ha meg tilbake om et år og 7 mnd[X(] 
Men jeg kan ikke jobbe der påga Stråling og magnetfelt,
skift gang, tunge løft, veldig varmt og pga fare for intak
av CO gass[>:] 
Med organisert mener du utdannet i jobben ?
så er jeg ikke det nei. Men di kan jo ikke lage meg en
jobb bare for og være snill, og ikke har jeg kontrakt
der lengre heller[:'(]

uffda, det var ikke bra.
har hørt at han ikke kan si opp folk pga graviditet, men aner ikke hva som gjelder når man ikke har fast jobb. ville kontaktet fagforbundet jeg..håper det ordner seg fort[:)]

men om du hadde fått jobben, kan de ikke bare plutselig si at du ikke kan jobbe der fordi du er gravid. da har du rett på svangerskapspenger.
det får man når man har en jobb, men ikke kan jobbe der, pga ulike årsaker, farlig for svangerskapet ol.

Med  organisert mener jeg organsiert i fagorganisasjon.

Men altså, nei, de skal ikke finne opp en jobb til deg, du skal ha svangerskpspenger, det betales av nav.

http://www.nav.no/Familie/Svangerskap%2C+f%C3%B8dsel+og+adopsjon/Svangerskapspenger;jsessionid=00BF4A9BFE14E8D85F54801A5172BA98.navnode02

Ta kontakt med lege/jordmor og nav.

Dette skal du ikke finne deg i uten videre.

ORIGINAL: Sprettmusa

Huffda *trøsteklem*
Hva for slags jobb var det du hadde da?

Hvis det ikke egner seg å jobbe der, får du bare søke etter en ny jobb. Beste er jo faktisk nå mens magen ikke er blitt så stor da.
De har visstnok ikke lov å spørre om graviditet under jobbintervjuene, så kan hende du får deg fast jobb en eller annen plass da[;)]
Ønsker deg masse lykke til! Ikke gi opp..du har fortsatt noen mnd igjen[:)]

Edit:
Signerer forresten *Stella* sitt innlegg.

Hvilken jobb jeg hadde står i det andre innlegge mitt =)
Men magen har begynt litt sånn smått og titte frem,
også har det vært endel bedrifter som har gått konk her, 
så det er ikke mange jobber igjenn. Men skal prøve og
søke om svangerskaps permisjons penger men nav var
ikke helt klar på hvor jeg finner sjemaet for det henn[&:]
Måtte skaffe det selv nemlig =( men jeg får se,
tror ikke jeg greier og skaffe noen ny jobb med det første[:'(] 
menmen ! er ikke noen krise enda, har jo altis dagpengene
enn så lenge !

På siden jeg linket til ligger link til skjemaet krav om svangerskapspenger både på bokmål og nynorsk, i høyre  marg.

Via litt omveier vel og merke, men det skal være her: http://www.arbeidstilsynet.no/skjema.html?tid=78135

Skjemaet på den siden du linker til, er for frilansere og selvstendig næringsdrivende, for ansatte gjelder det jeg linket til. Pluss en forside du må lage fra den siden du selv linket til.

Litt rotete er det.
Men gjør det. Dersom du får innvilget svangerskapspenger får du utbetalt tilsvarende lønnen din (slik sykepenger ville blitt beregnet) frem til permisjonsstart, og svangerskapspenger er grunnlag for permisjonspenger, så økonomisk er dette absolutt noe du bør undersøke om du har rett på. Ikke gi opp bare fordi de lager et krøkete skjemavelde.

Huff, stakkars deg!! Men det er som stella sier IKKE lov!!! Stå på ditt og søk om svangerskapspenger! Da trenger du nok litt hjelp fra sjefen din, men de er sikkert behjelpelige med det!

Masse lykke til!![:)]

ORIGINAL: Anne L

det var trist. Håper det ordner seg!

gå til legen å sykemeld deg .. da må nav betale den lønnen du har hatt de siste månedene :)

ORIGINAL: chika

gå til legen å sykemeld deg .. da må nav betale den lønnen du har hatt de siste månedene :)

Nei.

Hun er ikke syk. Legen kan ikke, og skal ikke sykemelde. (HUN kan aldri sykemelde seg, det må legen gjøre, og bare dersom hun er syk)

Hun skal ha svangerskapspenger, som beregnes på samme måte som sykepenger, men det har hun RETT på, det trenger hun ikke svindle til seg!

det var da voldsomt så hissig vi ble her da...

http://www.nav.no/Familie/Svangerskap%2C+f%C3%B8dsel+og+adopsjon/Svangerskapspenger

det er jo krav for at man har rett på slikt ...

ORIGINAL: *Stella*

ORIGINAL: chika

Nei.

Hun er ikke syk. Legen kan ikke, og skal ikke sykemelde. (HUN kan aldri sykemelde seg, det må legen gjøre, og bare dersom hun er syk)

Hun skal ha svangerskapspenger, som beregnes på samme måte som sykepenger, men det har hun RETT på, det trenger hun ikke svindle til seg!

Hun mente det nok ikke hissig, men hun har et poeng,
Er ikke syk, så sykemelding blir helt feil i dette tilfellet [:)]  
Jeg jobber med noe farlig og da skal jeg ha svangerskaps penger
og ikke sykepenger [;)]

ja det ordner seg nok ;)

Back
Topp