Missed abortion, lav og treg hcg, tidlig ul

Jenny060695

Flørter med forumet
Hei dere :) Jeg lurer på om noen av dere vet, siden dere også har opplevd MA.

Jeg har opplevd MA i uke 9 (foster utviklet til uke 6-7) for noen år siden, kom som et brutalt sjokk. Har i mellomtiden fått et barn. Ble nå gravid igjen og gjenkjenner svake tester i lang tid, helt identisk som da jeg mistet i MA sist gang. Har derfor tatt blodprøver som har bekreftet at det ikke er liv laga. Doblet seg ikke engang på 4 døgn.

Det jeg lurer på nå er om jeg må gå rundt sånn her og vente til jeg kan ta tidlig ultralyd i uke 7?
Jeg er nå 5+2. Sliter med migrene og tar ikke anfallsmedisiner pga graviditet. Kan man henvises til tidlig ul/ta privat allerede nå for å konstatere MA? Eller holder det ikke å ha lavt, men stigende hcg? Må man uansett vente til man kunne sett hjerte slå i uke 6+++?
Kjenner jeg blir sur og grinete av å måtte gå å vite at det ikke blir baby, men fortsatt leve som gravid og lide meg gjennom migreneanfall.
Noen erfaringer?

Lurer forresten ikke på om jeg kan/ikke kan ta migrenemedisin :)

Så trist at du må igjennom dette igjen, gode tanker til deg :Heartred Du kan ta tidlig ul før uke 7, men dersom de finner foster uten hjerteslag så vil du uansett måtte vente å komme tilbake på ny ul senere fordi det kan være for tidlig å se hjerteslag. Jeg har til og med sett eksempler på flere kvinner som har tatt ul i uke 7 uten hjerteslag og uansett har måtte komme tilbake for å sjekke igjen senere, før de har fått piller for å støte ut fosteret. Når det er sakt så vil jeg si at svak hcg økning kan være tegn på ex.u og en ultralyd nå kan bidra til å utelukke det dersom de finner foster i livmor, hjerteslag eller ei.

Så trist at du må igjennom dette igjen, gode tanker til deg :Heartred Du kan ta tidlig ul før uke 7, men dersom de finner foster uten hjerteslag så vil du uansett måtte vente å komme tilbake på ny ul senere fordi det kan være for tidlig å se hjerteslag. Jeg har til og med sett eksempler på flere kvinner som har tatt ul i uke 7 uten hjerteslag og uansett har måtte komme tilbake for å sjekke igjen senere, før de har fått piller for å støte ut fosteret. Når det er sakt så vil jeg si at svak hcg økning kan være tegn på ex.u og en ultralyd nå kan bidra til å utelukke det dersom de finner foster i livmor, hjerteslag eller ei.
Takk for svar❤️ Det er nok som jeg tenkte ja, at man bare må gå og vente. Har ingen smerter så er ikke bekymret for exu enn så lenge i hvert fall.

Så leit at du opplevde dette :Heartred
Jeg hadde to MA i 2023 etter hverandre . Det er tunge dager å vente , jeg tok privat ul i uke 8+2 og da hadde hjerte stoppet samme dag eller dagen før mente hun . Dette var en fredag også henviste hun meg til sykehuset, så onsdag var det ny ul med samme funn og pille . Ble gravid 1,5 mnd etter og tok ul i 8+2 og alt så fint ut . Men jeg hadde en dårlig følelse da jeg ikke hadde stigning i noe som helst. Jeg har født 3 barn før det .

Uke 13+2 o.ul bekrefter stopp i uke 8+4 så rett etter forrige ul .
Der hadde jeg kasta bort en mnd følte jeg . Ble gravid igjen , men denne gangen ventet jeg til uke 9 for uke 8 funka tydeligvis dårlig . Der var alt fint . Hadde stigning i hcg , ekstrem også, trodde det var tre haha alt føltes bedre . Nå er frøkna 7 mnd .

Av og til lurer jeg på om de lar folk vente så det blir en SA i stedet . Og for de som ikke får SA så blir det MA ikke noe hyggelig dager. Men jeg anbefaler alle å ta privat , det går så mye fortere . Koster som regel en 1000 lapp .
Ønsker deg masse lykke til :Heartred

Takk for erfaringer ❤️ Fikk mld av fastlege i dag fordi jeg har bestilt time for å be om henvisning for å konstatere MA. Skjønner at jeg ikke kommer til å få det. Kan i det minste bruke tiden på å spørre om jeg kan ta migrenetabletter siden det åpenbart ikke går veien.
Hun svarte bare at hcg stiger og det er forenelig med at fosteret utvikler seg og at jeg må bestille time for første svangerskapskontroll…. Hjelpes meg. Hcg på 300 5+2, som ikke har doblet seg på 4 døgn en gang.
Skulle mye heller hatt SA enn MA, blitt ferdig med det :(

Takk for erfaringer ❤️ Fikk mld av fastlege i dag fordi jeg har bestilt time for å be om henvisning for å konstatere MA. Skjønner at jeg ikke kommer til å få det. Kan i det minste bruke tiden på å spørre om jeg kan ta migrenetabletter siden det åpenbart ikke går veien.
Hun svarte bare at hcg stiger og det er forenelig med at fosteret utvikler seg og at jeg må bestille time for første svangerskapskontroll…. Hjelpes meg. Hcg på 300 5+2, som ikke har doblet seg på 4 døgn en gang.
Hva med å skrive at du er redd for ExU, pga økende men lav stigning? Hvis du har noe murringer etc, så skriv gjerne at du har litt smerter også. :bag: når det er så lavt og så lav dobling, så er det jo ikke noe godt tegn. Og bekymring om ExU er jo reellt og noe som må taes på alvor (selv om det ikke var det du tenkte på i utgangspunktet, så ville jeg vinklet det den veien, for ser jo ikke ut som bekymringen din blir tatt på alvor ellers...)

Jeg synes det er helt ufattelig at man blir sendt hjem med en pillepose og må ta seg av det selv.. «heldigvis» er det mye bedre oppfølging dersom man mister etter uke 9. Da vi hadde MA ble det oppdaget i uke 12, og utviklingen hadde sluttet i uke 11. Da ble vi sendt rett fra ultralyd til sykehuset for den kontrollsjekken og prosessen begynte med en gang. Ble lagt inn på sykehuset neste dag og var der da aborten ble gjennomført. Fikk eget rom og ble fulgt opp av en fantastisk sykepleier hele dagen. Det er da også sykepleieren som sjekker alt som kommer ut, og man trenger ikke selv følge med på om fosteret kommer ut eller ikke. De aller fleste blir skrevet ut samme dagen, men i vårt tilfelle var det dessverre morkakerester som gjorde at jeg ble på sykehuset i 3 dager (fikk dra hjem på perm for å sove). Fikk mulighet til å komme tilbake på kontroll ei uke senere for å sjekke om alt var ute.

Det er jo mulig at SA starter av seg sjølv, er ikkje sjeldent at det starter av seg sjølv rett etter MA er oppdaget, er liksom som om hjernen kobler det på ein måte. Du kan jo også velge abort då, då får du også UL først, men kanskje hurtigere enn om du venter? Usikker, berre ein tanke. Trist at leger har så lite peiling, så lav verdi uten dobling kvart 4.døgn ein gang og så beskjed "forenelig med utvikling", nei enkelte legar altså...

Det er jo også mulig å gå privat, rett over uke 6+0 skal ein kunne se fosteranlegg iallefall, og er det tomt i livmor er exu antagelig også..

Dessverre kan jo både SA og MA drøye i tid, og det er ein påkjenning på kroppen❤️ sender deg ein god klem og ber om at ting må ordne seg snarest for deg❤️

Det er jo mulig at SA starter av seg sjølv, er ikkje sjeldent at det starter av seg sjølv rett etter MA er oppdaget, er liksom som om hjernen kobler det på ein måte. Du kan jo også velge abort då, då får du også UL først, men kanskje hurtigere enn om du venter? Usikker, berre ein tanke. Trist at leger har så lite peiling, så lav verdi uten dobling kvart 4.døgn ein gang og så beskjed "forenelig med utvikling", nei enkelte legar altså...

Det er jo også mulig å gå privat, rett over uke 6+0 skal ein kunne se fosteranlegg iallefall, og er det tomt i livmor er exu antagelig også..

Dessverre kan jo både SA og MA drøye i tid, og det er ein påkjenning på kroppen❤️ sender deg ein god klem og ber om at ting må ordne seg snarest for deg❤️
Ikke dumt å gå for "selvvalgt abort". Man får jo faktisk bedre oppfølging da, både med ultralyd og mental støtte. Helt sykt egentlig.

Back
Topp