Miss abortion i uke 11.

Bkno4581292

Første møte med forumet
Jeg har aldri vært her inne før men føler for å lufte tankene mine et sted og dette virket som et bra sted.
Jeg er 41 år og har 2 flotte barn fra før. Så har jeg en ny mann og vi ønsker oss et barn sammen. Vi har prøvd i 7 mnd og endelig ble vi gravide. Gleden var stor og vi så for oss tiden sammen frem til januar hvor vår familie skulle bli komplett. Men sånn skulle det smertefult ikke bli. På torsdag kom det litt blod i papiret når jeg tørket meg. Fredag er jeg i uke 11. Vi dro på legevakten men ble brutalt avist med beskjed om er det en abort så går det over av seg selv kroppen fikser dette. Hvis ikke er det normalt å blø litt i svangerskapet. Stress ned det går bra. Men jeg klarte ikke helt slå meg til ro med det, magefølsen var ikke enig. Fredag blødde det litt mere men forsatt litt sånn spor aktig. Jeg fikk en akutt time på en jordmor klinikk. Ville bare sjekke at lille hadde det fint inni der så jeg slapp starte helgen med å bekymre meg, det var jo sikkert bare fint med den lille.
Jordmoren startet med å sjekke ultralyd uten på magen og sa det skal være godt synlig uten på magen i uke 11 ( med et stort smil om munnen). Men hun fant ikke noe. Hun beroliget meg med at det kan være måten den ligger på. Så da ble det vaginal ultralyd. Jeg fortalte vi hadde vært i uke 8 og sette hjertet slå da. Når hun tok den inn kom hun rett på lille. jeg så håpefullt på skjemen etter det dunkende hjerte jeg så i uke 8. Men det var ikke der. Søt som hun var forsøkte hun dytte litt på den og forklarte armer og ben osv. dette pågikk nok i 3 minutter før jeg sa. Men jeg ser ikke hjerte. Da sukket hun og sa nei ikke jeg heller. Det føltes som noen stakk en kniv i meg. Lille hadde ikke hjerteslag. Hun kalte det en miss abortion eller en stille abort. Jeg ble altså helt knust babyen jeg gledet meg til å kunne fortelle om en uke senere var altså ikke i live. Hun målte den og sa den har vært død i ca 2 uker. Hun sendte henvising til sykehuset og sa jeg måtte dra på time og ta bort lille. Ta bort babyen jeg var så lykkelig over å blitt gravid med.
Verden min raste sammen. Jeg hadde ikke en gang hørt om MA før. Helt knust dro jeg hjem og gråt og gråt og mannen min gråt. Lørdag fikk jeg litt mens smerter i magen. disse ble så smertefulle etter hvert at jeg lå på gulvet og vrei meg i smerter. Mannen min ringte først sykehuset som jordmoren sa vi skulle om jeg fikk smerter eller store blødinger. Der ble vi brutalt avist med beskjed om at sånn er det å spontan abortere ta deg en paracet for smertene. i 5 timer lå jeg og vrei meg med intense smerter og store blødinger før lille havnet i do. Ja for det var sånn. jeg merket den gikk i do. Mitt svært etterlengtede ønskede barn. Så da sitter jeg her i dag. Tom, knust og uten den babyen jeg hadde gledet meg til å få. Forstår ikke helt hvordan jeg skal komme meg videre etter denne opplevelsen.
Hvordan kom dere dere igjnenom noe sånt? og har noen fått bayer som lever etter dette?
 
Har hatt en SA og en MA i uke 10/11, helt forferdelig, har mistet tidligere før, og det har vært noe helt annet. Når det nærmer seg uke 12 begynner man å føle seg ganske trygg, og så blir alt revet bort på et sekund.

Har fått barn før, men ikke etter. Så kan ikke si noe om den biten.

Men jeg vet at man kommer seg gjennom det, det blir lettere, selv om man aldri glemmer og bærer tapet med seg. Jeg har laget minneboks, syns det har vært en trøst. Har tester og UL-bilder, og har kjøpt en liten figur til minne om den lille. Tar boksen frem og sitter med den når jeg trenger det, resten av tiden ligger den i klesskapet og er en del av livet om enn litt bortgjemt.

De aller fleste ganger går det bra neste gang :Heartred
 
Jeg har aldri vært her inne før men føler for å lufte tankene mine et sted og dette virket som et bra sted.
Jeg er 41 år og har 2 flotte barn fra før. Så har jeg en ny mann og vi ønsker oss et barn sammen. Vi har prøvd i 7 mnd og endelig ble vi gravide. Gleden var stor og vi så for oss tiden sammen frem til januar hvor vår familie skulle bli komplett. Men sånn skulle det smertefult ikke bli. På torsdag kom det litt blod i papiret når jeg tørket meg. Fredag er jeg i uke 11. Vi dro på legevakten men ble brutalt avist med beskjed om er det en abort så går det over av seg selv kroppen fikser dette. Hvis ikke er det normalt å blø litt i svangerskapet. Stress ned det går bra. Men jeg klarte ikke helt slå meg til ro med det, magefølsen var ikke enig. Fredag blødde det litt mere men forsatt litt sånn spor aktig. Jeg fikk en akutt time på en jordmor klinikk. Ville bare sjekke at lille hadde det fint inni der så jeg slapp starte helgen med å bekymre meg, det var jo sikkert bare fint med den lille.
Jordmoren startet med å sjekke ultralyd uten på magen og sa det skal være godt synlig uten på magen i uke 11 ( med et stort smil om munnen). Men hun fant ikke noe. Hun beroliget meg med at det kan være måten den ligger på. Så da ble det vaginal ultralyd. Jeg fortalte vi hadde vært i uke 8 og sette hjertet slå da. Når hun tok den inn kom hun rett på lille. jeg så håpefullt på skjemen etter det dunkende hjerte jeg så i uke 8. Men det var ikke der. Søt som hun var forsøkte hun dytte litt på den og forklarte armer og ben osv. dette pågikk nok i 3 minutter før jeg sa. Men jeg ser ikke hjerte. Da sukket hun og sa nei ikke jeg heller. Det føltes som noen stakk en kniv i meg. Lille hadde ikke hjerteslag. Hun kalte det en miss abortion eller en stille abort. Jeg ble altså helt knust babyen jeg gledet meg til å kunne fortelle om en uke senere var altså ikke i live. Hun målte den og sa den har vært død i ca 2 uker. Hun sendte henvising til sykehuset og sa jeg måtte dra på time og ta bort lille. Ta bort babyen jeg var så lykkelig over å blitt gravid med.
Verden min raste sammen. Jeg hadde ikke en gang hørt om MA før. Helt knust dro jeg hjem og gråt og gråt og mannen min gråt. Lørdag fikk jeg litt mens smerter i magen. disse ble så smertefulle etter hvert at jeg lå på gulvet og vrei meg i smerter. Mannen min ringte først sykehuset som jordmoren sa vi skulle om jeg fikk smerter eller store blødinger. Der ble vi brutalt avist med beskjed om at sånn er det å spontan abortere ta deg en paracet for smertene. i 5 timer lå jeg og vrei meg med intense smerter og store blødinger før lille havnet i do. Ja for det var sånn. jeg merket den gikk i do. Mitt svært etterlengtede ønskede barn. Så da sitter jeg her i dag. Tom, knust og uten den babyen jeg hadde gledet meg til å få. Forstår ikke helt hvordan jeg skal komme meg videre etter denne opplevelsen.
Hvordan kom dere dere igjnenom noe sånt? og har noen fått bayer som lever etter dette?

Kjære deg, så ufattelig vondt at du har måtte oppleve dette, og så ille hvordan du ble møtt av spesialisthelsetjenesten ❤️ Sånn skal det virkelig ikke være.

Har dessverre erfaring med dette selv. Har en MA (oppdaget 11+5) og en SA 5+4. Har fått barn både før og etter dette. MA mellom nr 1 og 2, SA mellom nr 2 og nr 3 (som er i magen).
Det er veldig individuelt hvordan man kommer seg igjennom en slik opplevelse. For meg hjalp det å ta en pause fra alt rundt meg, tillate meg selv å sørge og gråte en stund og då bare fokusere på noe annet (var sykemeldt 100% i 2 uker og 50% i 2 uker etter MA) og å skrive og snakke om det. Var åpen og snakket om det med familie og venner.
Vet det er en klisje, men med tiden ble sorgen lettere å bære.

Håper du/dere har god støtte rundt dere og hvis du trenger å gråte, gråt. Hvis du ønsker å snakke om det, snakk med familie eller venner som du tror kan gi deg støtte i det dere står i. Eller så kan du skrive her inne. Vi er desverre mange med slike opplevelser bak oss, men vi er knall gode på å støtte, trøste og lytte ❤️
 
Jeg har aldri vært her inne før men føler for å lufte tankene mine et sted og dette virket som et bra sted.
Jeg er 41 år og har 2 flotte barn fra før. Så har jeg en ny mann og vi ønsker oss et barn sammen. Vi har prøvd i 7 mnd og endelig ble vi gravide. Gleden var stor og vi så for oss tiden sammen frem til januar hvor vår familie skulle bli komplett. Men sånn skulle det smertefult ikke bli. På torsdag kom det litt blod i papiret når jeg tørket meg. Fredag er jeg i uke 11. Vi dro på legevakten men ble brutalt avist med beskjed om er det en abort så går det over av seg selv kroppen fikser dette. Hvis ikke er det normalt å blø litt i svangerskapet. Stress ned det går bra. Men jeg klarte ikke helt slå meg til ro med det, magefølsen var ikke enig. Fredag blødde det litt mere men forsatt litt sånn spor aktig. Jeg fikk en akutt time på en jordmor klinikk. Ville bare sjekke at lille hadde det fint inni der så jeg slapp starte helgen med å bekymre meg, det var jo sikkert bare fint med den lille.
Jordmoren startet med å sjekke ultralyd uten på magen og sa det skal være godt synlig uten på magen i uke 11 ( med et stort smil om munnen). Men hun fant ikke noe. Hun beroliget meg med at det kan være måten den ligger på. Så da ble det vaginal ultralyd. Jeg fortalte vi hadde vært i uke 8 og sette hjertet slå da. Når hun tok den inn kom hun rett på lille. jeg så håpefullt på skjemen etter det dunkende hjerte jeg så i uke 8. Men det var ikke der. Søt som hun var forsøkte hun dytte litt på den og forklarte armer og ben osv. dette pågikk nok i 3 minutter før jeg sa. Men jeg ser ikke hjerte. Da sukket hun og sa nei ikke jeg heller. Det føltes som noen stakk en kniv i meg. Lille hadde ikke hjerteslag. Hun kalte det en miss abortion eller en stille abort. Jeg ble altså helt knust babyen jeg gledet meg til å kunne fortelle om en uke senere var altså ikke i live. Hun målte den og sa den har vært død i ca 2 uker. Hun sendte henvising til sykehuset og sa jeg måtte dra på time og ta bort lille. Ta bort babyen jeg var så lykkelig over å blitt gravid med.
Verden min raste sammen. Jeg hadde ikke en gang hørt om MA før. Helt knust dro jeg hjem og gråt og gråt og mannen min gråt. Lørdag fikk jeg litt mens smerter i magen. disse ble så smertefulle etter hvert at jeg lå på gulvet og vrei meg i smerter. Mannen min ringte først sykehuset som jordmoren sa vi skulle om jeg fikk smerter eller store blødinger. Der ble vi brutalt avist med beskjed om at sånn er det å spontan abortere ta deg en paracet for smertene. i 5 timer lå jeg og vrei meg med intense smerter og store blødinger før lille havnet i do. Ja for det var sånn. jeg merket den gikk i do. Mitt svært etterlengtede ønskede barn. Så da sitter jeg her i dag. Tom, knust og uten den babyen jeg hadde gledet meg til å få. Forstår ikke helt hvordan jeg skal komme meg videre etter denne opplevelsen.
Hvordan kom dere dere igjnenom noe sånt? og har noen fått bayer som lever etter dette?

Så trist å høre at dette har skjedd❤️ Jeg var gjennom en MA i uke 12 i fjor. Hadde et normalt svangerskap tre år før dette, og er 31 uker på vei nå. Jeg ble gravid fire måneder etter min MA og dette svangerskapet er heldigvis normalt og alt ser fint ut. Jeg opplevde MA som en ensom sorg og mistet fortroligheten til min egen kropp da min abort måtte fremprovoseres på sykehuset da kroppen min tviholdte på det døde fosteret.

Ting blir lettere med tiden, og jeg tenker sjeldent på min opplevelse lenger. Jeg har termin fire dager etter årsdagen for da jeg måtte ta abort, så jeg ser for meg at det kan være en litt rar dag samtidig som jeg har gått videre og gleder meg over det nye svangerskapet.
 
Uff så leit å lese historien din ❤️ Ingen skal måtte gå gjennom noe slikt ❤️ Men vi er mange (dessverre). Jeg gikk selv gjennom en MA, oppdaget i uke 10. hadde småblødninger, men kroppen tviholdt på fosteret. Cytotec hjalp ikke, så endte med utskraping. Jeg var helt knust. Dette var min første graviditet, og jeg var så redd dette skulle være min eneste sjanse.

Jeg husker jeg satt i bilen på vei hjem fra sykehuset etter å ha oppdaget dette og har aldri følt meg mer alene. Så jeg sa til mannen at dette skulle snakkes om, at jeg kom til å være åpen om det som har hendt. Og det er jeg VELDIG glad for i dag. Det hjalp meg gjennom den verste sorgen. Og på veien fant jeg også ut at jeg ikke er alene. Det er overraskende vanlig med både SA, MA og BO. Men ikke alle prater om det. Noe som er veldig dumt.

det er en mager trøst, men du er ikke alene❤️

nå er jeg en del yngre enn deg, men jeg har i ettertid fått en fantastisk datter, og tenker i dag at hadde det ikke vært for at kroppen ordnet opp i noe som muligens ikke var levedyktig, så hadde jeg ikke hatt henne.

tenker også at 7 mnd prøving ikke nødvendigvis er så veldig lenge. Noen sier også at man lettere blir gravid etter en spontanabort pga hormonene som fortsatt er i kroppen. Så ikke gi opp håpet ❤️
 
Så ufattelig trist å høre at du har måttet gå gjennom dette og blitt møtt på denne måten ❤

Min historie er ikke helt ulik din ❤ Hadde vært på ultralyd og sett hjerte slå i uke 7/8. Opplevde en liten blødning når jeg bikket uke 11, dro på legevakten og ble henvist til sykehuset for ultralyd. Der fant de ingen hjerteaktivitet, og fosteret hadde vært død i magen i ca to uker. Ble sendt hjem med 4 piller i hånden :sad010Dette var i august for nesten et år siden. Holdt på å nærmest gå til grunne, og det var nesten så ille at jeg ikke skjønte hvordan jeg skulle klare å leve videre. Det går ikke over, men heldigvis er det blitt lettere å leve med.

Min historie har ikke fått noen lykkelig slutt enda, mistet en gang til i januar 2021, og ikke blitt gravid etter det. Vi har vært gjennom inseminasjon og IVF, så det tar litt lengre tid mellom forsøkene våre. Etter å ha hatt kraftige blødninger og mye smerter hver mens etter den første MA'en fant jeg ut at jeg hadde en infeksjon i livmoren. Usikker på om den kan ha forårsaket MA'ene (enten en eller begge), men vi håper det kan hjelpe i veien videre å ha ryddet den ut av veien ❤

Håper du har god støtte og folk som tar godt vare på deg opp i dette. Hvis du trenger å lufte tanker, så må du gjerne sende pm.
 
Vil bare sende deg en god klem og kjenner jeg blir så sint at legevakten avviser, ble avvist når jeg fikk sa mye tidligere enn deg men uansett. Ville ikke bruke legevakten men her startet det en fredag kveld så var kun de.

ting blir lettere etterhvert men vondt er det underveis.
 
Hvordan går det med deg? Jeg ville bare si at jeg var 39 når jeg hadde en MA i uke 11+6, og kjenner meg veldig igjen i opplevelsen din❤️ Det er fryktelig vondt å oppleve. Jeg ble gravid igjen 5 måneder etterpå ca og fikk en frisk og nydelig gutt ett år og 2 måneder etter aborten.
 
Back
Topp