Minipiller og p-piller

Satinsky

Prinsemamma
Hei igjen.

Før graviditeten brukte jeg Qlaira, som jeg var meget fornøyd med, etter å ha hatt vansker med å finne et godt preparat for min kropp. Cerazette brukte jeg også i noen år, men var plaget med spotblødninger. Nå bruker jeg Cerazette fordi jeg ammer, men vil over på Qlaira så fort jeg kan. Må jeg ha sluttet helt å amme før jeg bytter, eller er det greit når barnet spiser fast føde i hovedsak, og supplerer med morsmelk? Jeg er litt usikker på hva slags effekt Qlaira kan gi i forhold til ammingen og barnet. Har du mer informasjon om dette?
 
Hei igjen.

Før graviditeten brukte jeg Qlaira, som jeg var meget fornøyd med, etter å ha hatt vansker med å finne et godt preparat for min kropp. Cerazette brukte jeg også i noen år, men var plaget med spotblødninger. Nå bruker jeg Cerazette fordi jeg ammer, men vil over på Qlaira så fort jeg kan. Må jeg ha sluttet helt å amme før jeg bytter, eller er det greit når barnet spiser fast føde i hovedsak, og supplerer med morsmelk? Jeg er litt usikker på hva slags effekt Qlaira kan gi i forhold til ammingen og barnet. Har du mer informasjon om dette?

Hei igjen:)

Det kan være veldig vanskelig å finne et hormonelt prevensjonsmiddel som passer for den enkelte! Så når du har funnet Qlaira og er fornøyd med den, skjønner jeg veldig godt du ønsker å bruke de igjen så raskt som mulig.

Når det gjelder amming så er det anbefalt minipiller fremfor p-piller. Det er fordi minipiller bare inneholder en hormontype (gestagen) som ikke påvirker barnet som ammes eller selve ammingen.

Qlaira, inneholder to hormontyper, både gestagen og østrogen. Østrogen kan redusere melkeproduksjonen, særlig rett etter fødselen. I tillegg kan østrogen "gå over" i morsmelken og påvirke barnet. Derfor er det vanligvis ikke anbefalt å bruke p-piller før man har sluttet helt å amme. Jeg legger ved en utredning fra RELIS som du kan titte på om p-piller, minipiller og amming: http://relis.arnett.no/Utredning_Ekstern.aspx?Relis=2&S=3451

Det er jo ikke noen absolutter her, men jeg antar at det som er mest optimalt er hvis du kan vente til du ikke ammer noen ting før du skifter tilbake til Qlaira. Hvis du synes det er helt uakseptabelt å vente kan du jo ta det opp med legen din. Da er det noen ting man kan gjøre for å redusere eventuell påvirkning av barnet så mye som mulig - for eksempel dersom du bare ammer på morgenen kan du alltid ta Qlaira rett etter du har ammet slik at det går lengst mulig tid fra du har tatt p-pillene til du ammer. Men, det optimale er å holde ut med Cerazette litt til tror jeg:)

Hilsen
Åse
 
Back
Topp