Minifom

Annejenta

Glad i forumet
    Hmmm.. det gav jeg til dattera mi når hun hadde vondt i magen når hun var baby.. Å det virkelig funker å[;)]
Men det jeg ikke husker, er når kan vi begynne med det??? Når de er 1 uke gammel, er de for små da?? Eller må man vente til de er noen uker eldre??
Jeg skal ihvertfall kjøpe det inn å ha liggende, helt genialt å gi når de får luft smerter[:D]

har ikke hørt om dette før jeg[8|] må man ha resept for å få det?

Minifom har det jo vert en del diskusjoner om er bra for barnet p.g.a. parabener som de vise mener kan være skadelige. Jobber på apotek å for ca. 1 år siden fikk vi et skriv om ikke å anbefale bruk av minifom til baby uten at foreldrene hadde fått klarsignal fra legen.

http://www.helserevyen.no/index2.asp?newsid=5116

Hørt mangen gir sukkervann og,skal visst funke kjempe flott [:)]

Søk på www.felleskatalogen.no du, eller hør med de på føden kansje? Jordmor eller helsesøster må vel vite sånt..

Vår sønn hadde kolikk, så vi var storforbrukarar av minifom når han var liten baby. Huskar ikkje akkurat kor gammal han var når vi starta å bruke det, men det var iallefall heilt genialt for oss[:)] 

Grunnet de tidligere nevnte parabenene skal man unngå Minifom, ja.
Fennikkelte har mye av den samme virkningen, og anbefales av både HS og leger, både til mor (om hun ammer) og barn.
Ammete inneholder fennikkel, men ville gitt "ren" fennikkelte til de minste.

ORIGINAL: annki53

Minifom har det jo vert en del diskusjoner om er bra for barnet p.g.a. parabener som de vise mener kan være skadelige. Jobber på apotek å for ca. 1 år siden fikk vi et skriv om ikke å anbefale bruk av minifom til baby uten at foreldrene hadde fått klarsignal fra legen.

http://www.helserevyen.no/index2.asp?newsid=5116

Oi... det visste jeg ikke..[&:] uff.. nei.. da tror jeg heller ska prøve det andre som ble nevnt litt under her. Vil jo ikke ta noen sjangs.. brukte jo en del på dattera mi som sagt!!! Rart at de selger sånn på apoteket hvis det kan være noe som helst farlig...

ORIGINAL: Minerva

Fennikkelte har mye av den samme virkningen, og anbefales av både HS og leger, både til mor (om hun ammer) og barn.

Jeg vil heller prøve det du nevner.. men heter det fennikkelte??? vanskelig ord må jeg si.. hehe[:-] Å hvor får man kjøpt det?

ORIGINAL: Anne_82

ORIGINAL: Minerva

Jeg vil heller prøve det du nevner.. men heter det fennikkelte??? vanskelig ord må jeg si.. hehe[:-] Å hvor får man kjøpt det?

Svarer litt på denne jeg selv om spørsmålet ikke var til meg....

Du kan kjøpe fennikkelkapsler på apoteket- de er det du som spiser å da får babyen din det gjennom morsmelken eller du kan kjøpe fennikkelfrø på apoteket, men et lite glass med frø er dyrt der. Gå heller en tur innom en invandrerbutikk å kjøp en stor pose for nesten ingen penger. Du får oppskriften på teen på apoteket.

Det var ikke meningen å skremme verken deg eller andre med minifomen, syntes bare det var greit å vite. babyer har jo brukt det i alle år. men men sånn er det når de begynner å forske å får litt historikk.

ORIGINAL: annki53

Svarer litt på denne jeg selv om spørsmålet ikke var til meg....

Du kan kjøpe fennikkelkapsler på apoteket- de er det du som spiser å da får babyen din det gjennom morsmelken eller du kan kjøpe fennikkelfrø på apoteket, men et lite glass med frø er dyrt der. Gå heller en tur innom en invandrerbutikk å kjøp en stor pose for nesten ingen penger. Du får oppskriften på teen på apoteket.

Det var ikke meningen å skremme verken deg eller andre med minifomen, syntes bare det var greit å vite. babyer har jo brukt det i alle år. men men sånn er det når de begynner å forske å får litt historikk.

Da er jeg like frekk, og svare til deg[:)] Jeg fikk barn i fjor, og ei på barselgruppa brukte minifom. Jeg hadde jo lest at man ikke skulle bruke dette, og fortalte henne det. Nei det trodde hun ikke noe på, for dette hadde man jo brukt i "alle" år... [:@] Ja, og man forsker ikke hele tiden svarte jeg da,hehe. Så hun spurte helsesøster på ett barseltreff, og fikk akkurat det samme svaret som jeg gav[:)] Oi da, jaja, hun dør vel ikke var kommentaren, så fortsatte hun bare med minifom...

Jeg synes det er veldig bra at du(og alle andre) svarer som dette, for hvordan skal man ellers holde seg oppdatert???[:)][;)][8D]

Jeg hørte litt med legen min ang dette når det gjaldt Andrea og hun sa det samme.. prøv andre ting først! og hvis en ikke har noe effekt kan man gå over til minifom [:)] Her i huset hadde vi faktisk veldig god effekt av litt malt i melka (nå fikk hun flaske da) [:)]

Jepp.. helt enig[;)] MEN dere... det er ikke sikkert jeg skal amme da.. så hva gjør jeg da??  Det var det som var så greit med Minifom, at enten hadde jeg det i melka eller så kunne jeg gi 10 dråper på en skje til henne.
Men hvis dette er farlig, så vil jeg jo ikk bruke det. Men jeg må jo ha noen annet som jeg kan gi henne. vet det med sukker vann, men jeg prøvde det å.. å etter min mening så funka ikke det like bra da.
Er det noe annet man kan gi et spedbarn med luft i magen?

malt på flaska.. blandet i erstatningen [;)] (det meste kan blandes i erstatning.. ser litt ekkelt ut, men går ned.. hehe, har prøvd det meste der ja)

ORIGINAL: AngeLine

malt på flaska.. blandet i erstatningen [;)] (det meste kan blandes i erstatning.. ser litt ekkelt ut, men går ned.. hehe, har prøvd det meste der ja)

Om h*n ikke vil ha det, kan du jo prøve med en teskje med fennikkelte[;)]

Ja.. sant det... malt er jo en fin ting å gi da[;)][:D] Men det funker vel ikke helt med en gang hvis barnet har akutt mage smerte da...
Uff.. håper inderlig at jeg ikke får et barn med kolikk....[:o][&:] Det lille dattera mi hadde var nok for min del... hun hadde ikke kolikk da, men innimellom så fikk hun skikkelig vondt i magen.

ORIGINAL: brummemor

ORIGINAL: AngeLine

Om h*n ikke vil ha det, kan du jo prøve med en teskje med fennikkelte[;)]

Ja, går det ann altså?? trodde det kom i kapsler eller no.. får man det i dråper altså?? Eller er det te??

Nei, du lager te[;)]

Oki.. hehe.. bare jeg som er litt blond[;)] hihi.. men da skjønner jeg vettu[:D] da skal jeg kjøpe inn sånn te ihvertfall[;)]

Hehe, er ikke alltid like lett[8D]

Back
Topp