Mine beste oppskrifter!

har du sjekka ut www.detsoteliv.no? der er det masse godt[:)]

Ja... de har masse finer oppskrifter dær![:)] Har prøvd mange! Nam..[:)] kaker, fikk så lyst på det nå! hehe...[:)]

Nam.. oreokake... [:D] Det er så godt! Ligna litt på den oppskrifra jeg har fra før! Men jeg må sjekke for sikkerhetskyld! [:)] (syns den jeg har er litt sånn for søt på en måte!)

jeg bruker å bake en jorbærkake å den er så god! :) her kommer den;)

Bunnen:
5 eggehviter
250 gr melis

dette skal stivpiskest

250 gr mandler skal malest helt fine
2 ts bakepulver
2 ss hvetemel

bandest og rørest i eggene og melisen.

ha det i en rund form og stek på 180 grader i ca 30-40 min.

Fyllet:

På toppen av bunnen har du på sånn rennende smil, bruker ca halve boksen.
2-3 bananer som du skjerer i passelige runde skiver og legger over slik at det dekker hele botnen
så dekker jeg hele kaken med krem og har over jordbær som jeg har delt i fire deler. Bruker vertfall to bokser med jorbær. skal vere mye på;)

:)

Legger ut oppskrifta mi på aniskringler jeg da. De er kjempegode!!!

Aniskringler
100 g. Margarin
3 dl. Melk
1 dl. Sukker
50 g. Gjær
2 ts. hel knust anis
Ca. 8. – 9. dl. Hvetemel
Egg til pensling

Smelt smør og tilsett melken. Varm til 37 grader. Bland sukker og gjær. Tilsett halve mel mengden.  Elt deigen kraftig. Tilsett knust anis og resten av melet, elt til en smidig deig. Deigen skal være ganske løs. (Bruk så lite mel som mulig ved utbaking.) Sett til heving.
Del deigen i 16 biter og form til kringler.
Hev til dobbel størrelse. Pensles.

ORIGINAL: EmsN

Vi skulle ikke lagt denna under topp-tråder,a....?
*sikle*

det syntes jeg, alltid kjekkt å ha oppskrifter tilgjenlig,[:)] så kan folk skrive inn oppskrifter etterhvert som de føler for det??????

ORIGINAL: EmsN

Consider it done[:D]
Kan jo legge inn matoppskrifter og alt, så har vi det...??

Ja...[:)] Hørtes bra ut![:)]

JAAAAAAAAAAAAAAAAAAAA, legg denne inn under topptråder[:)]

Jeg er et matvrak om dagen, men er desverre ikke så flink til å bake......[&:]
(men den oreo-kaken SKAL jeg klare[8D][:D][:D][:D])

MUFFINS - ca. 16 stk

Ingredienser:
- 150gr smør
- 150gr sukker
- 2 egg
- 1 ts bakepulver
- 175gr hvetemel
- 2 dl bær/rosiner/sjokolade (valgfritt)

Fremgangsmåte:
1. Rør smør og sukker lyst. Rør inn eggene - ett av gangen. Bland inn bakepulver, mel og det meste av bærene/sjokoladebitene og lag en deig.
2. Hell deigen i muffinsformer, og putt gjerne noen sjokoladebiter/bær på toppen.
3. Stek muffinsene gyldne i stekeovnen ved 175 grader i 20 min.
4. Avkjøles på rist

GRUNNDEIG
Skillingsboller, vanlige boller, horn, rosin/bær/sjokoladeboller, etc

Ingredienser:
500gr. hvetemel
1 dl sukker
1/2 ts bakepulver
100gr. smør
3,5 dl melk
50gr. gjær

Fremgangsmåte:

1. Ha i alt det tørre og bland
2. Smelt smøret, og spe i melken. (Mål gjerne opp melken og la den få romtemperatur. Hvis du blander nysmeltet smør med melk rett fra kjøleskapet vil smøret bare klumpe seg igjen)
3. Rør sammen til en deig. Den skal være liiitt klissete.
4. La deigen heve i 30-40min
5. Form bollene
6. Pensle med smeltet smør eller med eggehvite for en gylden og sprø overflate
7. Stekes i ovnen i ca. 12-15 min på 225 grader

Egenskaper:
Dette er en deig som er veldig lett å arbeide med. Skal ikke behøve å bruke mye mel. Den er litt klissete uten at det skal henge noe igjen på fingrene.

Bildet:
Her er oppskriften 8-doblet (deigen han holder på med er bare halvparten):

slinsie's boller [:)]

Kan brukes til boller, kanelboller, skoleboller [:)]

300gr melis
150gr smør
1 l melk + 1 kopp
1,5kg mel
100gr gjær ( bruk gjerne tørrgjær)
2 egg

melis + smør + melk varmes opp. (litt varmere enn 37 grader siden du bruker tørrgjær)

Det går som regel nærmere 2,5 kg mel selv om det står 1,5kg, så pass på å ha ekstra for hånden [:)]

200grader i ca 10 min.

Grunndeig til ca 40-50 boller

0,5 liter melk
0,5 liter vann
250 g smør
250 g sukker
2 egg
100 g fersk gjær
3 ts. kardemomme
ca. 2 kg. hvetemel

Smelt smør, tilsett melk til fingervarmt. Rør ut gjæra i noe av væsken. Tilsett også vannet (lunkent). Tilsett så egg, sukker og kardemomme. Bland oppi mel litt etter litt (gjem litt til utbakinga). Rør i deigen en god stund. (Fint med kjøkkenmaskin...) Deigen skal være luftig. La den hvile ca 20-30 minutter. Bak ut boller og etterhev.

Stekes ved ca. 225 grader i 8-10 minutter.

Av samme oppskrift kan man lage f.eks:
Rosinboller
Kanelsnurrer
Skoleboller

CHOCOLATE COOKIES

160 g smør
160 g brunt sukker
120 g sukker

Rørast lett og luftig

2 egg - bland inn et og et

320 g hvetemel
1 ts vaniljesukker
2 ts bakepulver

Blandast og rørast inn i resten

ca. 250(!) g hakka sjokolade (velg den DU lika best!) - bland sammen

Rull pølser på ca 3 cm i diameter og hiv i frysen. Ta dei opp når du plutselig får besøk(eller lyst på noke godt) og skjer skiver på ca 1 cm. Steik på 180grader i 10-15 min.

NAMNAMNAM!!!

Forresten smaka deigen fantastisk i seg sjølv![:)]

*OSTEKAKE*

225 g Digestive kjeks (knuses)
100 g smeltet margarin

Bland kjeks og smeltet smør, og press det jevnt i bunnen på en springform (ca. 25 cm i diam.) Jeg bruker å sette formen med bunnen i kjøleskap eller i fryseren mens jeg lager ostemassen, slik at bunnen blir kald, og ostemassen stivner raskere.

200 g Philadelphiaost
1 lite beger (ca 3 dl) lettrømme
1 boks kremfløte
100 g melis
1-2 ts vaniljesukker
1 pakke sitrongele
(+ 1 pakke gele til lokk, valgfri smak, men jeg foretrekker bringebær)

Bland philadelphiaost, lettrømme, melis, vaniljesukker.
Lag gele etter anvisningen på pakken, men bruk kun halvparten av vannmengden. Avkjøl geleen, og bland med ostemassen.
Pisk kremfløte til krem, og bland sammen med ostemassen, slik at det blir en jevn masse. Hell det over kjeksbunnen, og sett i kjøleskap i 2-3 timer.

Når ostemassen har stivnet, lag gele etter anvisning på pakken. Bruk vanlig mengde vann. For å få den til å avkjøles raskere kan du lage den med halv mengde vann, og deretter tilsette resten av vannmengden, men la vannet være så kaldt som mulig. Når geleen er avkjølt, helles den forsiktig over ostemassen. La stå kalt til den har stivnet.

Denne kaka er veldig lett å lage, og blir veldig god! Ikke så mektig som mange andre ostekaker.

*Kjempegod Osteiskake, laga på 10 minutt!*

12 bizkit kjeks knusast og leggast i botnen av ei springform 20-25 cm dm.

4 egg
250 g sukker
Vispast til eggedosis.

3 dl kremfløte
1 pk kremost (best med mandarin, men kan bruke naturell)
Visp krem av fløten og bland i osten.

Bland så alt dette og tøm det over kjeksbotnen.

Knus 5-6 kjeks til og strø over. Sett i frysaren over natta. Ta ut 5-10 min før servering. NAM!

Her kommer oppskriften på den som blir Ovedies dåpskake.. Selvkomponert [;)] Testa den ut på svigers i hælga.. MEGET VELLYKKET [;)] pssst. oppskriften er ikke så komplisert som den kan virke ved første øyekast [;)]

OVEDIES DÅPSKAKE

MMF (marsmellowsfondant):
200   gr      marsmellows
         2       ss       vann
         2       ss       FLOTT matfett (smeltet)
Ca    400   gr      melis

Ha vann og marsmellovs i en stor bolle og sett det i micro ca 1,5 – 2 minutter til det ”puffer opp”. Alternativt i vannbad på komfyren, men dette tar temmelig mye lengre tid. Ha i matfettet (og evt. Farge om ønskelig) og rør godt. Ha i melis litt av gangen og rør godt (for eksempel med mikseren så lenge den orker å dra). Hell ut på bakeunderlag og kna så inn resten av melisen litt etter litt. Når all melis er knadd inn er den ferdig til bruk.
MMF holder lenge i kjøleskap så den er grei å lage en stund før den skal brukes. Bare husk å ta den ut av kjøleskap i god tid før den skal kjevles ut så den blir temperert først. Lurt å elte massen godt før du starter å kjevle. Bruk hvetemel (IKKE melis) når du kjevler ut.
Mengden passer til en normalt stor kake og litt blomster/ pynt.

Bunn:
200   gr      mandler (malte)
200   gr      melis
  3             eggehviter (stivpiskes først)

Stekes nederst i ovnen 170 grader ca 30 minutter  -  avkjøles.

Smørkrem med sjokolade:
100   gr      margarin
100   gr      FLOTT matfett
500   gr      melis
   6    ss       melk (evt. Fløte)
   2    ts       vaniljesukker
   1    pl      dronningsjokolade

Matfett og dronningsjokolade smeltes sammen i kjele på ovnen. Piskes sammen med margarin og melk/ fløte. Bland melis og vaniljesukker og tilsett dette litt etter litt i resten. Pisk godt til du får en jevn smørkrem.

Bærmousse:
  3     pl      gelatin
140   gr      pure av bringebær og bjørnebær (fjern overflødig saft)
90     gr      marengs
1,5    dl      fløte

Gelatinplatene legges i bløt i kaldt vann. Varm forsiktig opp ca 0,5 dl av bærpureen i en kjele, ta kjelen av platen. Klem vannet ut av gelatinplatene og la disse løse seg helt opp i den varme pureen. Tilsett resten av pureen og rør inn *marengsen til du får en glatt røre. Pisk fløten til krem og VEND denne inn i blandingen. Konditorfarge kan tilsettes om det ønskes en sterkere farge.

*Marengs:
0,75  dl      vann
150   gr      sukker       (vann og sukker kokes til sukkerlake)

100   gr      eggehvite
  1     ts       limesaft
 50    gr      sukker

Pisk eggehviter litt før du tilsetter limesaft og 50 gr sukker og pisker dette stivt. Kok sukkerlake. Hell den varme sukkerlaken forsiktig ned i marengsen mens du pisker på lav hastighet. Vær forsiktig og hell ikke nær vispen da sukketert kan kastes rundt og lage klumper (kan evt fjernes ved å sile marengsen i etterkant). Til forskjell fra andre marengser så tåler denne ganske røff behandling. Etter du har blandet inn sukkerlaken piskes dette til marengsen er avkjølt. Massen vil da ha en softis-lignende konsistens.

Når alt er avkjølt:
-         Smør et tynt lag smørkrem med sjokolade på bunnen, sett
      kakeringen rundt kaken (evt. Lag dikk/ demning rundt kanten)
-         Fordel moussen jevnt utover og la det stivne i kjøleskapet.
-         Smør resten av  sjokoladefyllet (ikke for tykt lag)utover massen (topp og rundt kanten), rester kan brukes til å pynte kaken.
-         Kjevle ut MMF (passe tykk = ca 3 med mer), bre den over så
     hele kaken (inkl. kant) er dekket.
-         Pynt kaken med f.eks figurer av mmf, spiselig bilde, smørkrem
     osv. etter fri fantasi.
-    Oppbevares i kjøleskap.
-    Kaken er klart best når den har stått ett døgn i kjøleskapet [;)]

ORIGINAL: madame

*Kjempegod Osteiskake, laga på 10 minutt!*

12 bizkit kjeks knusast og leggast i botnen av ei springform 20-25 cm dm.

4 egg
250 g sukker
Vispast til eggedosis.

3 dl kremfløte
1 pk kremost (best med mandarin, men kan bruke naturell)
Visp krem av fløten og bland i osten.

Bland så alt dette og tøm det over kjeksbotnen.

Knus 5-6 kjeks til og strø over. Sett i frysaren over natta. Ta ut 5-10 min før servering. NAM!

Dette hørtes ut som kaka svigerinna mi laga 29/12. Den var god iallfall. Ble liksom både iskake og ostekake på en gang[;)]

Back
Topp