Merket de siste par dagene at det er litt mindre melk i systemet enn det pleier, må ofte gi fra begge puppene nå istedet for bare den ene. Inatt våknet Felixen hver time for mat, og det syns jeg ikke noe om hverken for min eller hans skyld.
Jeg kjenner heller ikke at jeg orker å begynne å styre med intervallamming, pumping, og ræl igjen for å øke produksjonen.
Hva tror dere om å erstatte siste måltidet på kvelden med mme før/etter grøten? Er på kvelden det knapt er melk igjen, natta er det så som så med mat.
Jenta mi har hatt en slik periode på en liten uke og pluselig i går våknet jeg med stappfulle jur
Legger ved litt om økedøgn:
Økedagene:
– Økedager kan forekomme når som helst i ammeforløpet.
– Det er langt fra sikkert at du merker at barnet har økedager.
– Dersom du har trappet ned på ammingen og av ulike årsaker ønsker å amme oftere igjen, kan du ta noen økedager.
– Hvis du skal jobbe aktivt for å øke melkeproduksjonen, må du være innstilt på å følge barnets matbehov og amme når barnet gir tegn til å ville die, natt som dag.
– La barnet få melk så ofte det vil.
– Hvor mange måltid dere ”bør” ha, vil variere fra barn til barn. La barnet selv avgjøre hvor ofte, og hvor lenge det vil die.
– Ikke vær redd for å gi fra begge bryst til hvert måltid, hvis barnet vil ha såpass.
– Ikke vent at måltidene blir så lange som vanlig, her er det hyppigheten som teller.
– Hvis du pumper deg, skal du ikke bli skuffet om du ikke får ut de store mengdene hver gang. Når brystene tømmes såpass ofte, bygger du ikke opp store lagre innimellom, men i sum øker produksjonen.
– Ikke ha store planer for andre ting disse dagene. Legg deg gjerne samtidig med barnet, sørg for at du selv får nok drikke, og overlat husstell og matlaging til noen andre.
Ville heller gidd mme på dagtid hvis jeg skulle gidd, da du trenger stimulering på kveld/natt.