Mindre liv

Lillemor89

Blir kjent med forumet
Har kjent liv siden uke 17-18 og daglig siden uke 21. Er nå 24+2. Den siste uka, og spesielt de siste dagene har jeg kjent mye mindre og svakere liv, er så vidt jeg kjenner at babyen gir liv fra seg. Før kunne jeg se det utenpå magen. Var til jordmor idag på kontroll. Hjertelyden var fin, men hun sa det var rart at det var mindre liv nå. Fikk beskjed om å kjenne etter liv i helga og evnt ta kontakt med føden etter helga for å komme på kontroll. Når jeg kom hjem kjente jeg litt liv, men maks i ett minutt. Har ikke kjent noe liv etter det, selv om jeg har ligget på sofaen nesten hele tiden. Drikker saft og klemmer på magen for å prøve å få respons, men det har ikke vært noe til nå :/ begynner å bli veldig bekymret! Er jeg hysterisk om jeg ringer til føden imorgen dersom jeg ikke kjenner liv ikveld, natt eller imorgen formiddag? Noen som har andre forslag for å prøve å få liv fra babyen? Kan legge til at jeg kom hjem fra kontroll kl 15, så det er 5-6 timer siden jeg kjente liv.

Last edited:
Forrige gang jeg gikk gravid ringte jordmor føden om jeg hadde kjent mindre liv og jeg ble sendt på spaketest hver eneste gang på føden. Spesielt at du ikke ble det. Om du er bekymret så synes jeg virkelig du kan ringe føden og fortelle ståa! Lykke til:D

Det er etter uke 28 man skal kjenne liv jevnlig og hver dag.
Selv ble jeg litt bekymra da jeg i noen dager kjente veldig lite liv. Men plutselig for 2 dager siden ble det litt mer igjen.(jeg har kjent en del lov siden uke 15-16).
Babyen er så liten enda at den snur seg mye og ligger nok å sparker mot ryggen din.
Jeg er 23+4. Var 22+5 til 23+2 de dagene jeg nesten ikke kjente liv(ene dagen kjente jeg ingenting utenom 2 dult på kvelden)

Jente2009, 2011 og 2015:)

Termin 15.01.2015

Ja, kan stemme det at jeg var lenger på vei da jeg ble sendt inn. Men er man bekymret så kan man fint ringe inn for å bli litt beroliget, tenker jeg...

Jeg kjenner også mindre liv. Har kjent siden uke 14. Er 23 uker i dag. Fram til nå har jeg sett store bevegelser utenpå magen. Nå er det veldig svakt inni mellom. Vet ikke hva jeg skal tro eller gjøre:s Føler det blir litt over hysterisk å ringe føden når jeg faktisk kjenner noe:s

Sent from my iPhone using BV Forum

Det er etter uke 28 man skal kjenne liv jevnlig og hver dag.
Selv ble jeg litt bekymra da jeg i noen dager kjente veldig lite liv. Men plutselig for 2 dager siden ble det litt mer igjen.(jeg har kjent en del lov siden uke 15-16).
Babyen er så liten enda at den snur seg mye og ligger nok å sparker mot ryggen din.
Jeg er 23+4. Var 22+5 til 23+2 de dagene jeg nesten ikke kjente liv(ene dagen kjente jeg ingenting utenom 2 dult på kvelden)

Termin 15.01.2015

Jordmoren min sa at det er fra uke 24 man skal kjenne jevnlig med liv :-/

Tror det er det nye som har har kommet, at man skal kjenne liv daglig fra uke 24. Tror også dette er veldig individuelt.

Kan være at lille har snudd seg og sparker mot ryggen at det er derfor du kjenner mindre liv.

Ville ha sett ann helga for spark, som JM sa. Hadde en dag selv her hvor det var lite liv, men det var fordi jeg har vært rolig selv. Mer aktiv her når jeg har vært aktiv :P

Noen babyer kan bli veldig rolig om man har vært i mye aktivitet løpet av dagen.
Husk, det begynner å bli trangere i magehulen nå også :)

Jeg tenker, er du veldig bekymret før helgen er over, synes jeg du skal ta kontakt med legevakten eller føden.

Alt er nok i orden, men skjønner man blir fort bekymret.

Men det er forskjell på jevnlig og daglig liv. Å kjenne et lite dult 1 gang iløpet en dag er jo viktig fra uke 24. Men jevnlig og ofte i løpet av en dag er mer senere når de blir større.
Er bare å ringe føden å høre evt da, men jeg ville prøvd å ikke tenkt over det så lenge du kjenner bittelitt hver dag:)

Termin 15.01.2015

Back
Topp