Mindre liv, når kontakte føden?

Pseudomamma

Elsker forumet
Sensommerbarna 2016
Septemberlykke 2016
Høsthjerter 2017
Jeg har kjent mindre liv i dag, har ikke tenkt noe særlig over det tidligere på dagen men innså hvor lite liv jeg har kjent når jeg gikk å la meg sånn i 22-tiden. Jeg har kjent liv, men kun noen forsiktige dunk. Jeg blandet meg litt saft med isbiter og la meg i sengen igjen for å kjenne etter spark. Kun noen få dunk nå også. Har også dyttet på magen for å provosere frem litt spark men det har vært minimalt med reaksjon. Jeg har heller ikke kjent noen hikke i dag som jeg vanligvis kjenner minst 2 ganger om dagen. Det er vanligvis en veldig aktiv baby der inne, og jeg reagerer vanligvis flere ganger om dagen på hvor mye liv det er og hvor hardt h*n sparker.
Men jeg kjenner jo liv så jeg lurer på om det er noen grunn til å ringe føden?
 
Det er selvfølgelig det! Jeg har og kjent mindre liv i dag enn "vanlig" vurderte å ringe selv, men har jo kjent han så... Har også lest at mindre liv kan være tegn på at babyen forbereder seg til fødsel, så vi kan jo håpe? Hvis du er redd ville jeg ringt!
 
Ring om du er redd. Heller en gang for mye, enn en gang for lite. Alltid :)
 
Jeg ville også absolutt ringt. Alt er sikkert fint, og bevegelsene vil endre seg nå mot slutten. Men de skal vel i utgangspunktet ikke bli mye mindre hyppige av den grunn. Det er jo det alle sier og som står skrevet overalt om grunner til at man bør ta kontakt med jordmor/lege: Merker du store endringer i bevegelse, ta kontakt!
 
Min 'regel' har vært at hvis jeg reagerer på lite aktivitet ringer jeg. Heller tusen gang for mye, terskelen for å komme på sjekk her omkring er ihvertfall veldig lav. Og en rolig og trygg mamma, som vet at lille har det bra er mye bedre for mageboer enn en stresset og bekymret mamma. Det koster så lite å ta den ekstra telefonsamtalen:Heartred
 
Jeg har kjent mindre liv i dag, har ikke tenkt noe særlig over det tidligere på dagen men innså hvor lite liv jeg har kjent når jeg gikk å la meg sånn i 22-tiden. Jeg har kjent liv, men kun noen forsiktige dunk. Jeg blandet meg litt saft med isbiter og la meg i sengen igjen for å kjenne etter spark. Kun noen få dunk nå også. Har også dyttet på magen for å provosere frem litt spark men det har vært minimalt med reaksjon. Jeg har heller ikke kjent noen hikke i dag som jeg vanligvis kjenner minst 2 ganger om dagen. Det er vanligvis en veldig aktiv baby der inne, og jeg reagerer vanligvis flere ganger om dagen på hvor mye liv det er og hvor hardt h*n sparker.
Men jeg kjenner jo liv så jeg lurer på om det er noen grunn til å ringe føden?
Det er selvfølgelig det! Jeg har og kjent mindre liv i dag enn "vanlig" vurderte å ringe selv, men har jo kjent han så... Har også lest at mindre liv kan være tegn på at babyen forbereder seg til fødsel, så vi kan jo håpe? Hvis du er redd ville jeg ringt!
Med min første kjente jeg lite liv. Drakk isvann og la meg ned, likevel lite liv. Ringte føden og de ba meg prøve med brus. Hjalp ikke. Så måtte inn til føden. Hadde rier uten å kjenne det og babyen var stresset og hadde svak hjerterytme, så endte med haste KS. Sier ikke det for å skremme, men kjenner dere lite liv er det best å ringe føden så får de ta vurderingen videre. Bedre å ringe en gang for mye enn for lite :) Vår første hadde navlestrengen rundt halsen også. Så ha litt lav terskel for å forhøre dere med fagfolk ;)
 
Jeg har ringt i dag pga min bekymring,og fikk time 14.50 hun har å bevegt seg mindre noen dager nå. Ring inn du,får din del,så du kan roe deg og ikke stresse deg opp unødvendig :)
 
Med min første kjente jeg lite liv. Drakk isvann og la meg ned, likevel lite liv. Ringte føden og de ba meg prøve med brus. Hjalp ikke. Så måtte inn til føden. Hadde rier uten å kjenne det og babyen var stresset og hadde svak hjerterytme, så endte med haste KS. Sier ikke det for å skremme, men kjenner dere lite liv er det best å ringe føden så får de ta vurderingen videre. Bedre å ringe en gang for mye enn for lite :) Vår første hadde navlestrengen rundt halsen også. Så ha litt lav terskel for å forhøre dere med fagfolk ;)
Jeg sitter på sykehuset nå og gjorde rett i å ta en tur :)
Etter nesten en time med ctg med null registreringer på liv på ble det en ultralyd. Lege fikk provosert frem noen spark som jeg kjente, men fikk også se noen bevegelser som jeg ikke kjente :) men ctg så fortsatt veldig dårlig ut, og viste en veldig rolig baby der inne, så nå har jeg fått beskjed om å spise litt og gå en tur før turen går opp på føden for en ny ctg. Blir nok sendt hjem, heldigvis ikke noen prat om keisersnitt enda, men dersom baby er like rolig så blir det innleggelse for å se om baby virkelig trives der inne :)
 
Så bra du dro inn da. Lykke til det går nok fint skal du se :)
 
Jeg sitter på sykehuset nå og gjorde rett i å ta en tur :)
Etter nesten en time med ctg med null registreringer på liv på ble det en ultralyd. Lege fikk provosert frem noen spark som jeg kjente, men fikk også se noen bevegelser som jeg ikke kjente :) men ctg så fortsatt veldig dårlig ut, og viste en veldig rolig baby der inne, så nå har jeg fått beskjed om å spise litt og gå en tur før turen går opp på føden for en ny ctg. Blir nok sendt hjem, heldigvis ikke noen prat om keisersnitt enda, men dersom baby er like rolig så blir det innleggelse for å se om baby virkelig trives der inne :)
Så fint at du ringte! Lykke til! :) ❤️
 
Lykke til! ❤️
 
Glad på dine vegne! Godt at du tok den avgjørelsen. Lykke til. La oss håpe det betyr en rolig baby i framtiden! :D
 
Godt du ringte da.
 
Da er jeg hjemme igjen, det var en rolig baby der inne og ble sendt hjem etter mye om og men! Skulle ha lav terskel for å komme inn på nytt og jeg må være nøye på å kjenne ekstra mye etter spark :) jeg hadde ganske mye kynnere og de var ganske kraftige, men hodet var ikke festet så jordmor var usikker på om baby kommer snart eller ikke! Håper hodet fester seg snart og at kynnerne fortsetter så vi snart får møte babyen i magen ❤️ krysser fingrene for at dette betyr en rolig baby i fremtiden også :)
 
Var også på føden i dag, småen var rolig men våknet litt! Men jeg hadde rier :eek: og 1 cm åpning og ganske moden :p spennende tid framover
 
Så fint at du dro og fikk sjekket det! Krysser fingre for en rolig baby og at alt er fint! Greit å få en påminnelse om å kjenne litt etter..
 
Back
Topp