Mindre/lite liv etter å ha kjent daglig?

Hippolita

Flørter med forumet
Forrige uke, fram til lille julaften, kjente jeg daglig liv i form av små spark og en som snudde seg rundt. Til og med kunne mannen kjenne utenpå, det ble sterkere og sterkere. Etter lille julaften har det bare blitt mindre og mindre liv, samt svakere. Har ligget mye i ro for å kjenne etter uten å kjenne noe. Er 16+5 i dag.
Er forferdelig bekymret, vi har jo aldri opplevd at en graviditet ender i en liten baby. Tenker jo også at jeg har hatt annen døgnrytme og lille sikkert bare har snudd seg så jeg kjenner lite.
Hva ville dere gjort så "tidlig" i svangerskapet? Ringt lege/jordmor?

Jeg hadde tatt kontakt med noen som kunne lyttet eller sett etter liv bare for å blitt roligere.. jordmor her er veldig forståelsesfull ved slike bekymringer.. ring å hør om Eventuelt jordmor kan høre etter hjerte..

Jeg merker også mye mindre liv nå i juleferien. Har tatt meg tid til å kjenne etter, men nei. Jeg har doppler, og vet det er liv - fosterlyden er veldig sterk og klar. Jeg vet at det er lettere å høre fosterlyd når fosteret ligger med ryggen mot min mage, og siden fosterlyden er så sterk når jeg lytter, har jeg konkludert med at han nok ligger mye med ryggen mot min mage, og da kjenner jeg jo ikke bevegelser heller.

Jeg hadde ringt jordmor eller føden, om ikke annet, så kan de helt sikkert berolige deg!

Det kan variere en del hvor mye man kjenner, så alt er sikkert i orden. :-)

Jeg har kjent mye siste uka, men må de siste to dagene har det vært roligere og kjent lite liv. Prøver å tenke at lille ligger dumt til så det er vanskelig å kjenne.. De får jo ikke gjort noe enda på føden. Er 17+1.

Når vi enda ikke er så langt på vei er det helt normalt å ikke kjenne noe en dag til tross for at man har kjent mye tidligere. Stresser jeg ekstra med å kjenne etter, blir det også stille i magen. Jeg er veldig sikker på at alt er som det skal :-) Babyen kan ha snudd seg og sparker derfor mot ryggen din i stedet for magen. Prøv å roe helt ned (vet det er vanskelig) også tenker jeg at du plutselig kjenner liv igjen når du minst venter det :-) Daglig liv skal man i grunn ikke kjenne før man er nærmere 28 uker på vei, hvis jeg husker rett :-)

Jeg har morkaka på framveggen og kjenner derfor lite. Kjente disse boblene ganske tidlig. Nå er det sånn at noen dager kjenner jeg masse liv og andre dager ikke noe. Kan gå lenge imellom. De har fremdeles masse plass til å snu seg slik at de sparker inn i f.eks. morkaka, da kjenner du ikke så mye..

Kjenner du så mye liv så tidlig:eek: Er vel litt tidlig med et mønster enda.

Det er bare 30% av bevegelsene du kjenner på dette tidspunktet sa JM til meg, så om lille ligger bittelitt feil til, vil du ikke kjenne noe.
De har ofte ikke noe døgnrytme så tidlig, så når h*n er aktiv kan variere veldig.
Hvis du er bekymret, ville jeg ringt til helsestasjonen og hørt om jordmor har tid og kan bekrefte liv for deg.
Når du har kjent så mye liv så tidlig, er det veldig sannsynlig at babyen har det bra.
Føden vil normalt ikke ta deg inn for sjekk før 23+0. Husk at mange kjenner de første bevegelsene rundt uke 20, og det er helt normalt :)

Bedre å ringe enn å sitt å bekymre seg
Men hvem skal man ringe til? Fødeavdelingen tar helst ikke inn gravide før etter OUL ( i hvert fall her), og jordmødre er ofte presset nok tidsmessig, om man ikke skal ringe for hver minste lille ting. Når man ikke en gang er halvveis i svangerskapet, er det ikke å forvente at man skal kjenne liv daglig, selv om man kanskje har vært heldig, og opplevd akkurat det i en periode. Barnet har MASSE tumleplass, og som den kloke damen over meg sier, så kjenner man bare omtrent 30% av alle bevegelsene barnet gjør så tidlig. Jeg hører masse bevegelse når jeg lytter med doppler, uten at jeg nødvendigvis kjenner at barnet beveger seg.

Selv om føden ikke tar inn gravide før senere i svangerskapet, kan de vel gi råd på telefonen? Det er nok mer beroligende å høre fra en som jobber med dette, enn å lese på et forum, skulle jeg tro.
Jeg har snakket med fødepoliklinikken et par ganger (av helt andre grunner), og ble på ingen måte avvist. Fikk også beskjed av jordmor om å ringe rett til føden her hvis det var noe, nå mens jeg er på juleferie.

Jeg kjente noe 4 dager på rad og nå har jeg ikke kjent noe på flere dager igjen. hehe. Men tenker at frem til uke 20 så vil det være sånn frem og tilbake. Ligger de med ryggen ut så kjenner man jo nada =)

Hadde d sånn jeg også...var stille mange dager og så plutselig kjente jeg liv i gjen. Alt er nok sikkert bra med den lille.

Oi denne tråden kunne jeg skrevet selv!! Lille julaften var sist gang jeg kjente liv, så vært bekymret. Ikke vits å ringe jordmor eller føden fordi de gjør ingenting, du må gå privat om du vil få svar, Evt ta en time hos fastlegen og be han finne hjertelyd. Jeg har doppler selv, men er elendig på å finne hjertelyd så har ikke turt bruke den før igår. Da fant jeg hjerte som slo godt :-)

Med andre ord, jeg kjente bevegelser daglig i er par uker og plutselig ingenting på en uke men mini har det bra :)! Men om du er stressa over det hadde jeg tydd til privat, det hadde jeg tenkt til om jeg ikle fant hjertelyden med doppler :)

Har hatt det akkurat likt! For 3 uker siden kjente jeg bobling hver dag, men i julen har det vært helt stopp. Var på ordinær ultralyd idag og fikk se en aktiv gutt ❤️ Han beveget seg masse, men jeg kjente ingenting!
Ta kontakt med jordmor eller helsestasjon for å bli lyttet på om du bekymrer deg veldig ❤️

De siste dagene nå har det tatt seg opp igjen for meg. Mye liv og røre i perioder. Har bestemt meg for å ikke bekymre meg for lite liv, før det faktisk er slik at barnet skal kjennes hver dag, og det er enda en stund til.

Så godt det har vært å lese så mange beroligende ord og flere som har de samme bekymringene! :)

Var på juleferie mange timer unna, kom hjem for et par dg siden. Valgte å ikke ringe verken føden eller jm siden jeg oftest kjente 1-2 små bevegelser i døgnet. Her vi bor er de så sykt strenge og travle, får ikke jordmortime før uke 16 en gang... I går kjente jeg masse liv igjen heldigvis, og lånte en doppler og hørte fin fosterlyd ❤
Det vil sikkert komme flere dager og perioder med tilsvarende bekymringer igjen, men det er jo sjelden noe galt.

Føler meg veldig heldig som har fått kjenne liv så tidlig og til og med iblant kunnet kjenne utenpå :happy: Det har vært en lettelse for meg/oss etter at de første minst 3 mnd var psykisk helt utmattende. Livredd for å miste igjen og hadde en del blødninger. Nå klarer jeg å slappe av littegrann, bare 10 dg til OUL jo!❤

Back
Topp