Min hverdag

Bompimamma

Flørter med forumet
Hei,

Jeg har Morbus Crohn og ME, og mannen min har Ulcerøs Colitt - så hell i uhell er vi begge hjemmeværende, og sånn får jeg en del avlastning av mannen min.

Jeg fikk svangerskapsforgitning med veldig høyt blodtrykk og masse vann i kroppen på slutten av svangerskapet, og min planlagte keisersnitt ble hastet frem 5 dager før det var planlagt, og sånn kom min lille pike til verden den 22. august. Hun er nå blitt 11 uker.

Jeg hadde ikke melk i brystene (sannsynligvis på grunn av brystreduksjon for 11 år siden) og har måttet gi henne MME. Vi prøvde å gi henne MME uten kumelk (nutramigen) de første dagene på sykehuset, men hun spydde opp igjen alt og ble sår i rumpa av det, så vi måtte bare gi henne NAN.
Etter vi kom hjem fra sykehuset gikk vi over til NAN Hypo Allergen, for å forebygge en eventuell melkeallergi (både mor og far har melke- og gluten allergi) - men stakkar lita har fremdeles kolikk, og skriker gjerne i 8-10 timer i strekk.
Kjenner lufta boble på magen hennes, gjennom både klær og helseteppe.
Tok henne med til kiropraktor som var spesialist på babyer for å se om det kunne hjelpe, men uten hell.
Fikk deretter mange gode råd og tips om kolikk, og valgte å prøve ut fenikkelte først - og med godt hell. Hun har nå vært mer eller mindre smertefri siden vi begynte med det for nesten 2 uker siden. Hun liker det slettes ikke, rynker på nesen og lager grimaser og spytter det ut - men litt kommer jo heldigvis i henne.

De første ukene av hennes liv la vi henne selvfølgelig på ryggen for å sove, men hun sov dårlig og skreik bare, helt til vi la henne på magen.
Så vi startet med å la henne sovne på magen, for å så snu henne når hun var i dyp søvn. Men hun våker alt fra umiddelbart til innen et kvarter, uansett om vi legger henne på ryggen eller en av sidene. Våkner og skriker utrøstelig, helt til hun får ligge på magen igjen.
Hun har ikke navlebrokk, så det er ikke årsaken til at hun bare liker å ligge på magen.
Vi har fått noen tips fra helsestasjonen om hvordan vi kan lure henne til å ligge på ryggen, men det virket ikke.
Har fått flere tips fra andre, om å bygge henne opp foran og bak for at hun skal ligge støtt på siden, men det fungerer heller ikke.
Nå har hun blitt såpass vanskelig med å ligge på ryggen at hun vil ikke ligge i vogna engang - de siste trilleturene har jeg måttet bært henne mesteparten av veien, siden jeg ikke tør å la henne ligge på magen i vogna - ser eller hører ikke at hun puster da.
Til slutt måtte vi bare finne en løsning for å få hvile, og sånn vi gjør det her hjemme er at vi våker over henne på skift. Jeg har henne om dagen, og mannen har henne om natta. Hun ligger derfor bare på et lammeskinn på sofaen og sover der gjennom døgnet - får ikke våket over henne når hun ligger i senga si. Noe som er litt dumt.
På helsestasjonen sier de at det er greit at de sover på magen fra da de begynner å snu seg selv, så vi går bare å venter på at den dagen skal komme.
Forhåpentligvis bare 3-4 måneder igjen før det skjer.
Har nå fått time hos manuell terapeut, i håp om at han kan finne noe som gjør at hun bare vil ligge på magen. Hadde jo vært greit å få se mannen min igjen :)
Hun sover heldigvis godt når hun ligger på magen - kan sove i timesvis. Spesielt på natt. Må vekke henne omtrent til hvert måltid da hun veldig sjelden sier ifra at hun er sulten. Og i de siste par ukene har hun spist litt dårlig, så vekker henne om natta også så hun får i seg mat.

De siste ukene har hun begynt å bli mere våken og får mye mer kontakt med henne. Smiler og pludrer når vi tuller med henne.
Er lite interessert i leker eller babygymmen - hender av og til hun liker å strekke seg litt etter den ene kosekluten. Det som er mest gøy er å løfte hodet og å ligge og se.

Allerede første levedøgnet hennes løftet hun på hodet, og kiropraktoren merket det godt på nakken hennes. Hun er mye sterkere i bakmuskulaturen enn den fremme på grunn av at hun begynte å løfte hodet så tidlig, og har fått noen øvelser vi skal gjøre for å trene opp muskulaturen fremme.

Hvis noen har gode råd eller tips til hva en kan gjøre for en bedre hverdag så tas det imot med takk. :)

- Ninamamma

Last edited:
Hei! Har desverre ingen råd å gi, men må bare si at jeg syns det er trist at hverdagen deres er så vanskelig med den lille når dere begge er syke! Min mor har Morbus Crohn så jeg vet hva det innebærer! :( håper virkelig dere finner en løsning på problemet og at hverdagen blir lettere for dere! Masse lykke til! :)

Sent from my iPhone using BV Forum

Sniker fra juli :)
Det der hørtes ut som en tøff hverdag. Håper det blir bedre med søvn på dere snart :)
Ang melk. Storebror her har melkeproteinallergi. Vi brukte og denne nan ha1 fra apoteket. Hos spesialist fikk vi nutramegin men den kasta både jeg og guttungen opp av. Fikk da istede althera. Den inneholder laktose men kanskje er den et alternativ for dere ;)
Ønsker dere masse lykke til i tiden framover :)

*Lillesøster 26.07.13♡*
*Storebror 20.12.11♡*
*Gifta oss 12.12.12♡*
(har vært *sønnfødt20.12/11*)

Takk for tips.
Er klar over at det kan være melkeprotein allergi, og da hjelper det vel ikke med NAN HA1. Siden guttungen din har melkeproteinallergi, får dere det på resept? Hvordan fungerer dette? Noen steder har jeg lest at man får det på blå resept, mens andre steder har jeg lest at en må legge ut selv, for så å få det refundert av HELFO.
For oss som har inntekt fra NAV (jeg har uføretrygd og mannen min har AAP, og begge har minstesats) så blir det vanskelig å legge ut for å så vente på å få det refundert, så håper på løsningen med blå resept :)
Hvordan fikk dere påvist melkeallergi? Fastlegen min sa det ikke blir tatt prøver av de, at de blir sendt til barnelege - men utdypte ikke noe særlig mer enn det når jeg tenker meg om.
Hva er det barnelegen gjør som gjør at en får en eventuell resept på melkefri MME?

Takk for gode ønsker fra dere begge :)

Har ikke så veldig mange råd, men har selb ME og vet hvor viktig det er at du tar avlastning! Det må du huske på. Virker jo som det er litt av hvert hos dere! Men det stemmer ift melkeallergi at du må kjøpe selv og evt se om det hjelper, men vil nok anbefale deg å bli henvist til barnelege. De vil nok be deg prøve melkefri kost en stund

Sent from my SM-N9005 using BV Forum mobile app

Takk for tips.
Er klar over at det kan være melkeprotein allergi, og da hjelper det vel ikke med NAN HA1. Siden guttungen din har melkeproteinallergi, får dere det på resept? Hvordan fungerer dette? Noen steder har jeg lest at man får det på blå resept, mens andre steder har jeg lest at en må legge ut selv, for så å få det refundert av HELFO.
For oss som har inntekt fra NAV (jeg har uføretrygd og mannen min har AAP, og begge har minstesats) så blir det vanskelig å legge ut for å så vente på å få det refundert, så håper på løsningen med blå resept :)
Hvordan fikk dere påvist melkeallergi? Fastlegen min sa det ikke blir tatt prøver av de, at de blir sendt til barnelege - men utdypte ikke noe særlig mer enn det når jeg tenker meg om.
Hva er det barnelegen gjør som gjør at en får en eventuell resept på melkefri MME?

Takk for gode ønsker fra dere begge :)
Hos storebror her tålte han nan ha1 selvom han fikk påvist melkeproteinallergi så det hjalp nok. Men han ble enda bedre med Althera. Nan ha1 får du ikke på blå resept, du får heller ikke tilbakebetalt.
Storebror ble henvist til Pediatricus t Trondheim og ved en prikktest ble det påvist melkeproteinallergi. Fikk Althera eller Nutramegin på blåresept samme dag. (Noe papirarbeid men ikke noe problem)
Vil råde deg og få henvist baby til barnelege som kan veilede deg og få tatt prøver :) tror ikke du får noe på blåresept utn en diagnose. Men vet ikke.
Jeg skal få helsesøster til å henvise lillesøster nå :) håper de kan ta prøver av henne snart :)

*Lillesøster 26.07.13♡*
*Storebror 20.12.11♡*
*Gifta oss 12.12.12♡*

Tusen takk for svar! Så ble jeg litt klokere på hvordan det gjøres. Får ikke resept/blåresept uten diagnose nei, så må nok til med en barnelege., men er jo greit det så lenge vi bare får henvisning :)

Tusen takk for svar! Så ble jeg litt klokere på hvordan det gjøres. Får ikke resept/blåresept uten diagnose nei, så må nok til med en barnelege., men er jo greit det så lenge vi bare får henvisning :)
:) ønsker dere masse lykke til vertfall :)

*Lillesøster 26.07.13♡*
*Storebror 20.12.11♡*
*Gifta oss 12.12.12♡*

Hei :-) Så utrolig flinke dere er! Med min bakgrunn i helsevesenet, kjenner jeg godt til sykdommene deres. Hatten av for dere! I forhold til det at babyen kun klarer å sove på magen, og har noe muskulatur i nakken som er klart sterkere så tidlig, er det mye som tyder på at timen dere har hos manuellterapeut kan løse problemet. Virker som om det er en klassisk Kiss/Kidd. Jeg kan ikke bidra med så mye, mens synes dere er flinke. Stå på :-)

Takk for det :) I dag har vi vært hos en som er spesialist i manuellterapi, og han undersøkte henne grundig og lette spesielt etter kiss/kidd, men det finnes ingen antydninger til det en gang. Det var heller ingen andre feiler eller mangler på henne, så han konkluderte med at hun er ei sta lita jente som rett og slett bare vil ligge på magen.
Så da er jeg like rådvill som før. Det er vel bare å vente på at hun begynner å snu seg selv, men hadde vært veldig kjekt om det gikk an å trille tur i det minste. :)

Nei, det har jeg ikke prøvd, tror ikke det vil hjelpe henne med å sove på ryggen - men kanskje det kan gjøre så hun ser litt som du sier, så det kan jo prøves :) Takk for tips!

Back
Topp