Min fødselshistorie (lit lang...

Sebastians`mamma

Forumet er livet
Etter en laaaaang ventetid (2 uker over tiden) hadde jeg overtidskontroll på sykehuset fredag 12.01.07. Jeg møtte opp der klokken 09.00, tok Ctg som viste sterke kynnere. Jeg sa at slik har jeg gått i hvertfall 1 måned nå og det utvikler seg ikke.
Deretter tok vi ultralyd. Legen mente fortsatt at han var liten av vekst, men et større problem var at hun ikke fant noe fostervann. En bitteliten lomme var det eneste som var, så og si ingenting. Hun for ut døra og snakket med sjefen..[&:]

Kl 10.30 fikk jeg første modningspille. De ville sette igang p.g.a. fostervannet.Deretter ble jeg sendt hjem og skulle komme tilbake klokken 18.00 til kontroll av utviklingen.
Klokken 13.00 fikk jeg første rie, og den var skikkelig sterk. Sånn at jeg ikke klarte å stå, sitte ,ligge, ingenting egentlig.[8D] Og etter den fulgte det rier med halvt minutt mellomrom. Fikk aldri slappe av før neste ri begynte og det var utrolig slitsomt. Men det er jo det som er risken med å bli satt igang, jeg tente skikkelig på den pilla og ble nærmes kastet inn i fødsel[:)]
Jeg klarte ikke spise eller noe, ringte sambo og ba han forte seg hjem. Klokken 16.30 klarte jeg ikke mere. Vi dro avgårde til sykehuset i full fart.


Så var det inn til ny registrering, jeg fortalte hvor vondt jeg hadde og at jeg ville ha smertestillende nå!![:D] De så rart på meg og la meg til Ctg registrering.
Det var først når de kom inn og så på utskriften de ble stor i øya, der var det høye fjell av rier uten pause[:)] Så begynte dramatikken. 2 leger kom plutselig inn og sier, ok- nå ser det bedre ut![8|]
Det viser seg at Sebastian ikke hadde rørt seg under hele registreringen så nå tok de blodprøver av meg og gjorde klart til keisersnitt, men forløpig skulle de se det an.
Jeg fikk en fødestue, ba på mine knær om smertestillende men fikk ikke siden jeg bare hadde 2 cm åpning[&o]og det var kl 17.30. og siden de kanskje ville ta keisersnitt.
Riene fortsatte og jeg fikk etterhvert lystgass. Det hjalp ikke meg en dritt for å være helt ærlig... [:)]Kastet den fra meg i sinne jeg da..
Rundt klokken 19 fikk jeg endelig epidural, det var DEILIG![:D] Men riene ble enda sterkere og jeg sa til jordmor at jeg kjenner en rar følelse.
-Det er bare epiduralen som virker sa hun[:)]- og ved neste ri sa jeg at nå brenner det nedover beina på meg??![:D] Er nok bare epiduralen sa hun igjen.. Til slutt fikk jeg hun til å sjekke åpninga.- OJ! 5 cm åpning der gitt!! Så begynte epiduralen å virke og jeg var kjempefornøyd he he. Så begynte dramatikken igjen.., begynte å blø masse og legene kom inn igjen, etter ny vurdering og visking fant de ut at blodet var gammelt og at de skulle se det an igjen.. Pulsen til Sebastian var heelt på kanten til hva som var bra. Slitsomt for han med så tette rier..

Så begynte jeg å kjenne press. Det presser sa jeg[:D] Jordmor jatta med.. Nå presser det enda mer sa jeg! Og nå presser det enda mer!
Jordmor sjekket meg igjen- full åpning!!![:)] Hun måpte og så på meg hi hi. Hun ble sånn passe stressa og løp og hentet barnepleieren og ba hun ordne vann osv.
Klokken 20.35 sa jeg at nå presser jeg bare!! Jordmor så hodet hans. Og etter 12 minutter med pressveer var han ute klokken 20.46.[:D]Jeg ble kalt hun som fødet så fort på barsel hi hi.
Jeg revnet ikke, fikk 4 små pyntesting.Det første han gjorde da han ble lagt på magen var å tisse på mamman sin, og det har han fortsatt med under bleieskift he he. [&o][:D]

Og den lille gutten min som var antydet max 3000g, veide 3970g, var 52 cm lang og 37 rundt hodet[:D] Stoor gutt!
Jeg synes fødselen var en utrolig fin opplevelse! Jeg vil ikke settes igang nestegang (selvom jeg ikke kan velge det men..) for det var tøft.. Men resten var bare helt utrolig.
 
Ååå, det der med å bli satt i gang er jeg så enig med deg i.. Høres ut som om din fødselsopplevelse var ganske lik min.. Bortsett fra at de ikke satt epidural på meg,for jeg var alt for urolig.... Det var sinnsykt vondt, og jeg synes det gikk alt for fort.. Ikke vanlig å starte en fødsel med de kanon riene som kommer uten [:)]stopp...
 
Back
Topp