Min fødselhistorie..

Ellise

Flørter med forumet
Jeg har nå fått fødselen litt på avstand, og kan faktisk fortelle om den og føle at jeg mimrer om noe positiv og fint. Det har tatt litt tid. Det er nå 9 dager siden fødselen. Jeg hadde hatt modningsrier i 2-3 dager. De to første dagene var det ikke vondt-vondt, men vondt nok. Tredje dagen begynte det å gjøre litt vondere. Så vondt at jeg ikke klarte å skjule smertene for datteren min på 7. Jeg måtte puste meg gjennom sammentrekningene/kynnerne/riene. Jeg visste jo ikke på dette tidspunktet helt hva det var, da jeg ikke fødte naturlig med datteren min (planlagt keisersnitt). På kvelden følte jeg for å ringe føden, og de ville ha meg inn til en sjekk. Jeg var overbevist om at vi ble sendt hjem igjen, og at smerteterskelen min bare var lav. Jordmora undersøkte meg ca 20 søndag kveld, og konstaterte at jeg hadde mellom 2 og 3 cm åpning og at mormunnen var helt flat. Jeg ble derfor lagt inn. Fikk komme i badekar og lå der en times tid. Så fikk vi komme på fødestua. Der fikk jeg lystgass. Jeg ble litt uvel, så hun skrudde den ned, og jeg brukte bare maska og 02, da jeg syns det hjalp meg å fokusere. Riene tok seg opp. Det begynte å gjøre vondt! Ca 23 ble jeg undersøkt igjen. 5 cm. Jeg syns det gikk fremover og var veldig stolt av meg selv. Kl 02 hadde jeg 7 cm, og på dette tidspunktet ville jeg bare hjem. Husker jeg skrek i lystgass-maska. Jordmor hadde skrudd opp lystgassen uten at jeg visste det, og jeg husker jeg følte meg helt drita. Fikk latterkrampe mellom riene. Ca 03 var jeg på 8 cm, og jordmor syns jeg skulle få epidural så jeg fikk slappet av før pressriene begynte. Jeg var ikke vond å be. Da hun gikk av vakt 07, hadde jeg full åpning. Da tok en annen jordmor over. Hun var nyutdanna, og ung. Husker jeg tenkte at jeg heller ville ha ei eldre og erfaren jordmor. Hun var uansett superkoselig og hadde et veldig godt vesen. Riene mine stoppet opp en periode, og hun ville jeg skulle stå oppreist og lene meg på en prekestol. Epiduralen gjorde at jeg mistet nærmest følelsene i begge bena, så å stå oppreist var ikke det enkleste. Men der stod jeg å hang over prekestolen og gjorde knebøy med jordmor. Var heldigvis høy faktor av humor! Riene avtok ikke, men tok seg heller ikke opp selv om epiduralen ble skrudd av. Ca 09:30 kom legen og vurderte. Han syns babyen lå fint til, hadde gjort den siste rotasjonen, og mente at dette skulle gå bra uten hans hjelp. Han ga meg og jordmødrene en halvtime til. Pressriene kom aldri, så jeg presset på vilja. Etter en halvtime kom legen tilbake og så at det var lite fremgang. Babyen lå for høyt opp i bekkenet. Han sa til jordmødrene at han ga det en siste sjanse. Maks et kvarter. Og hadde det ikke skjedd fremgang da, så ville han forløse med tang. Jeg pressa for harde livet så jeg skulle slippe tanga. Jeg pressa og pressa og var helt fortvila. Merka at jeg var tom for krefter etter 4 døgn med lite søvn og vondt. Plutselig kom legen inn og var sint på jordmødrene. Det hadde gått lengre tid enn et kvarter som var avtalen, og han mente de skulle ha ringt. Fra nå ble det en amper og anstrengt stemning på fødestua, og ikke minst stress. Jeg husker jeg var livredd pga at legen virka så stressa. Han satte inn tanga i en fart, og dro til. Jeg hylte! Nå hadde han dratt babyen ned i bekkenet. Så var det å dra hodet ut. Men først måtte han klippe meg. Jeg hylskrek igjen! Så satte de på dryppet på maks og ba meg presse ved neste ri. Det føltes som minutter, men var kun noen sekunder før pressrien kom og jeg pressa alt jeg kunne i håp om at jeg skulle klare det uten hans drahjelp. Når han dro kjentes det ut som hvert ben i kroppen knakk. Det kom også knekkelyd, en lyd jeg aldri glemmer! Så var hode ute. Skulderen satt noe fast så de måtte inn å hjelpe til med det også. Så var han ute. Så skulle morkaka ut, og den kom alt for fort, så de fikk ikke forberedt det de skulle. Jeg blødde. Mye. De stressa en stund før de fikk stoppet det, og da hadde jeg mistet 1,5 liter blod. Jeg var sikker på at min siste time hadde kommet. Samboeren min satt med babyen, og jeg husker jeg ikke orka se bort på de for da kom jeg til å knekke helt sammen. Så jeg lå å så i taket. Telte sekunder og minutter. De fortalte at de hadde stoppet blødningen og at alt var bra. Jordmor begynte å sy. Hun sydde i over en time. Jeg spurte hvor mange sting det hadde blitt, men hun sa det ikke var noe poeng i å telle de. Endelig turte jeg å se bort på guttene mine, og da brøt begge helt sammen. Vi gråt og vi gråt. Jordmor ble så rørt at hun begynte å grine også. Jeg var så lykkelig! Det var så mye følelser på en gang! Dagene etter fødsel var prega av mye smerter. Vi var på sykehuset en uke. Nå har vi vært hjemme i 3 dager, og det er fortsatt vondt. Jeg tror jeg har brukket/fått brist i halebenet. Skal til kiropraktor i dag. Stingene gjør også utrolig vondt! Håper det blir bedre dag for dag. Ligger her ihvertfall med verdens fineste gutt og er så lykkelig, at ord kan ikke beskrive det. Og selv om fødselen endte som et mareritt, var det drømmefødsel frem til 8 cm. Jeg føder faktisk gjerne igjen :-)

Beklager at denne kom 3 ganger!! Ikke vet jeg hvordan jeg sletter de 2 andre heller... Huff!

Litt av en opplevelse! Gratulerer så mye!
Håper du kommer deg fort. :) Kos deg masse med gullet!

Wow for en historie! Ble skikkelig rørt her jeg :D snufs...
Kos deg fremover med lille gutt, og gratulerer så masse :D

Ja, det var litt av en historie. Fikk skikkelig klump i halsen når jeg leste den.

Kos deg masse med den lille :-)

Huff, så synd at det ble slik stress på slutten, må ha vært vondt å ligge der å ikke føle seg helt trygg. Men så fikk du prinsen din til slutt, og det virker som du klarer å se positivt på det :-) Gratulerer så mye ❤

Du er en sterk jente og for en sterk historie. Helt rørt her jeg sitter. Gratulerer så mye med gutten.

Tusen tusen takk! :-) og til dere som ikke har født: dette var ikke ment som en skrekkhistorie, men en påminnelse om at kroppen vår tåler utrolig mye mer enn vi tror! Lykke lykke til :-)

Fikk tårer i øynene når jeg leste dette! Så fælt at det ble sånn på slutten! For en fæl lege... Godt du klarer å se positivt på det. Håper det ikke er noe brudd.

Så bra at du har kommet dit at du kan snakke om det som skjedde. Jeg hadde en ikke ulik fødsel sist gang og opplevde at jeg gjennomlevde fødselen hver gang jeg lukket øynene. Det som hjalp var å prate med de rundt meg, helsesøster og jordmor om hvordan jeg opplevde det, før det slapp taket. Ønsker deg lykke til i barseltiden og med tilhelingen. Bare å sende pm om du har behov for å prate :)

Jeg gråter her jeg ligger - Dette hørtes helt grusomt ut! :-( Heldigvis gikk alt bra til slutt, men det høres ikke ut som om du ble no godt tatt vare på eller gitt nok info underveis! Håper du koser deg masse nå, og godt at du klarer å se positivt på de gode opplevelsene!

Gratulerer så mye og takk for at du deler historien og opplevelsen selv om det ble tøft på slutten :)

*Flyttet*

Gratulerer så mye og takk for at du deler historien din! Nå bare renner tårene her ;) Godt å høre at du ikke ble altfor skremt. Kos deg masse med gutten deres, så håper jeg du kommer raskt i form igjen! :)

Så bra at du har kommet dit at du kan snakke om det som skjedde. Jeg hadde en ikke ulik fødsel sist gang og opplevde at jeg gjennomlevde fødselen hver gang jeg lukket øynene. Det som hjalp var å prate med de rundt meg, helsesøster og jordmor om hvordan jeg opplevde det, før det slapp taket. Ønsker deg lykke til i barseltiden og med tilhelingen. Bare å sende pm om du har behov for å prate :)
Ja, akkurat sånn hadde jeg det dagene etterpå. Jeg fikk plutselig flashbacks av en lyd, et blikk, en lukt osv fra fødselen. Jeg gråt mye og følte meg helt ødelagt! Ble du klippet opp? Hvor lang tid tok det før du følte deg "normal" igjen der nede? Opplevde du plager med bekkenet/halebenet etter fødselen?

Godt du klarer å se det positive i det :) Håper ikke du har brud ;)
Å gratulerer så mye med prinsen :) < 3 Har selv en prins på 13 dager, følelsene for det lille gullet er ubeskrivelige <3 <3

Jeg gråter her jeg ligger - Dette hørtes helt grusomt ut! :-( Heldigvis gikk alt bra til slutt, men det høres ikke ut som om du ble no godt tatt vare på eller gitt nok info underveis! Håper du koser deg masse nå, og godt at du klarer å se positivt på de gode opplevelsene!
Jeg følte meg utrolig nok trygg ifht legen. Jeg jobber i helsevesenet selv og visste at denne legen var den dyktigste og at jeg var i trygge hender. Men ja, han var litt kvass og uproff ifht at han kjefta så på jordmødrene foran meg. Dette beklaga han senere :-) men han mente de skulle holde avtalen de hadde, og ikke risikere noe. Tror pulsen til lillegull ble lav på slutten, og han hadde navlestrengen rundt halsen, så det var nok på tide at han kom ut..

Back
Topp