min fødsel =)

Emba_Larsen

Forumet er livet
fredag 8. Juni (terminen[;)]) slimproppen gikk på morgenen, og på kvelden var jeg og sambo på grillparty med jobben hans. rundt kl halv 1 på natta begynte jeg å kjenne kjynnere, ikke kjempe sterke, men ikke direkte svake heller[;)]  Jeg sa ikke noe til noen, hehe, for jeg visste jo egentli ikke at det var ting på gang da[8|][8D] kjynnerne ga seg ikke på natten, men de ble på en måte svakere, så jeg fikk sovet litt[:)]
morgenen lørdag 9. Juni, spurte sambo meg om vi skulle kjøre en tur til min mor.  vi spiste frokost, og satte oss i bilen. kjynnerne hadde nå tatt seg opp igjen, de var også blitt sterkere, og kom og gikk hele tiden..  nå synes jeg dette begynte å bli spennende, så jeg sa fra til sambo at nå trodde jeg ting var igang[;)] vi var borte hele dagen, stakk til og med innom hos min far før vi dro helt hjem[;)] da vi kom hjem var kjynnerne ganske så sterke, så vi dro til sykehuset bare for å få en liten sjekk[;)] meeen, ikkeno åpning, ingenting[:-] så vi dro hjem igjen vi.
etter at JM hadde vært å kjent etter åpning, var kjynnerne gått over til rier, så jeg fikk ikke akkurat sovet noe på natta. sto opp rundt kl 3 jeg, for jeg klarte ikke bare ligge der å kjenne på riene[8D] gikk frem og tilbake i mellom kjøkken, stue å entrè hele søndag, dro ikke inn på sykehuset før kl 23[8D] hadde fortsatt ikke noe åpning, men fikk være på sykehuset siden riene var så sterke at jeg ikke klarte å sitte stille.
siden jeg ikke hadde fått hvilt noe siden natt til lørdag, fikk jeg noe å sove på. fikk ikke sovet noe jeg, fikk bare døset litt, men det var nok til at jeg følte meg litt opplagt[:)] 
mandags morgen 11. Juni kl halv 8 hadde jeg 1 cm åpning, èn hel cm!!!![:D][:D]  hehe. da kl begynte å nærme seg 12 ble det ny sjekk. 4 cm.[:)] johooo, ting skjedde[:D] ringte sambo å sa at nå måtte han få ræva si bort på sykehuset, for nå var jeg i fødsel[8D][8D] så skulle de forskjellige smertestillende prøves ut, for nå var jeg sliten, igjen. først en varm dusj.. kunne sikkert funka det, hvis ikke vannet hadda vært varmt og kaldt om hverandre[&:] prøvde lystgass, ble kun nummen i trynet, ikke noe annet som skjedde[&:] hjalp ikke noe på smertene. så da valgte jeg å få satt epidural.
nå var kl blitt rundt halv 2 tror jeg. fulgte egentli ikke så mye med på klokka. vannet ble tatt.  fikk også drypp.  JM satte på dryppet, og riene ble etterhvert relativt sterke. hadde kanskje håpa at epiduralen skulle funka litt mer. så kom pressriene, men de kom alt for tidlig, hadde bare 6,5 cm åpning[&o] dette var slitsomt. det å ikke kunne presse er helt grusomt! 
JM valgte å skulle sette en bedøvelse i korsryggen (husker ikke hva den heter, saltvanns et eller annet[8|]) det var seriøst det mest grusomme jeg har vært borti. sambo sto på siden og hold meg i hånden, og han sa at jeg hylte som ei lita jente som hadde tippa på sykkel[:D][&o]  men jeg sier bare FY FA** det der svir!  å ikke hjalp det på trykketrangen hellr[>:][:(] 
lå med pressrier i ca 2 timer jeg, å da JM sa at nå er det klart, og at jeg kunne jøre akkurat det jeg følte, ble jeg utrolig letta! trykka og trykka. så kom JM med saksa[:o] [:o] klipp klipp, to klipp!
så sa JM at på neste ri, så fikk jeg ikke stoppe å presse før hun sa det. rien kom, å jeg trykka, kjente hodet gli ut, hørte så et klipp, der var det slutt på ria, men jeg trykka. JM dro lillegutt ut kl 19:50. han hadde navlestrengen så stramt rundt halsen at hun ikke fikk  en finger mellom og vippet den over hodet hans, så hun måtte klippe den før han var helt ute..  men på grunn av det, så slipper han nok gulsott.[:D]
rett etterpå følte jeg en enorm lettelse, [:D]og sambo var bare heeelt fantastisk. holdt meg i hånden, gav meg oksygen mellom riene og holdt en kald klut på panna mi[:)][:)]    
 
Back
Topp