Min fødsel..

lisabet86

Elsker forumet
Aprilbarna`15
❤ Juliskattene 2018 ❤
Det hele startet på termin datoen 22.04.15, jeg skulle bli satt i gang med ballongkateter.
Ca kl 13 ble den satt i, og 20 min senere kom smertene.. Sikkert det di kaller modningsrier, men syntes det var utrolig vondt. Ikke godt å hverken sitte, ligge, stå eller gå.. Så den dagen gikk utrolig tregt.
Pga at jeg sliter mye med panikk angst og sterk angst, fikk jeg bli på sykehuset, men sambo måtte hjem. Da han dro trillet tårene, hadde så utrolig vondt og følte meg veldig ensom..
Natteg gikk, så og si null søvn pga smerter.. På morgenen fjærnet di ballongen, og satte på ctg, en time senere kom jordmor og legen, da fikk jeg gelé som også hjelpe til og modne.. Og måtte da ligge en time til med ctg.
Så kom sambo tilbake, modingsriene denne dagen var myyye bedre, og hadde ikke like intense smerter. Igjen mått sambo reise hjem på kvelden, men jordmor hadde lovet meg noe å sove på denne kvelden så jeg skulle være mer opplagt til fødsel. Men det hjalp lite, litt mer søvn enn natten før, men ikke nok.
På morgenen kom igjen legen og jordmor, og jeg hadde da nok åpning til at di ville ta vannet for og sette i gang riene/fødselen.
Jeg kjente jeg fikk litt panikk, og ville di skulle vente til samboeren min kom, men fikk bare ett spydig svar om at "babyen kom ikke akkurat innen en time"..
Etter litt kløning fikk di tatt vannet, og koblet til ctg. Jeg fikk ringt sambo som kom med en gang.. Da startet riene, og siden jeg delte rom med en annen kvinne, kom også angsten og tårene, jeg ville IKKE dele rom på dette tidspunktet!
Heldigvis kom jordmor inn, ho fortalte at ho hadde bukket "fødesuiten", og at vi kunne pakke tingene våre og flytte inn dit. Følte meg mye lettere med en gang.
Da vi kom inn der ble riene enda sterkere, og jeg fant virkelig ingen behagelig stilling. Og siden jeg hadde fått gelé fikk jeg ikke lov til å benytte meg av badekaret :-( I stede kunne jeg ta en dusj, noe som hjalp pent lite på smertene og tårene rant nok en gang.. Jeg ble sjekket for åpning, og hadde bare 3 cm.. Riene var så vonde, og jeg lå i bue/helspenn av smerter, var så fortvilet :'(
Etter en times tid sa jeg rett og slett til jordmor at jeg heller ville "hoppe ut av vinduet, enn å ha mere vondt".. Etter mye om og men, og samtale med lege bestemte di at jeg skulle få en tidlig epidural. Etter en god time kom anestesilegen, og på 3 forsøk satt den.
Smertene ebbet ut, men desverre gjorde også riene det.. Så da ble det satt i gang drypp! Klokka var nå ca 14, og hadde fortsatt bare 3 cm åpning..
En time senere sank pulsen til baby, og dryppet ble stoppet. Etter samtale med lege satte di på dryppet igjen etter en time, men om det igjen ble lavt ville di ta haste ks.
Ting gikk nå bedre, og sakte men sikkert kunne di øke dryppet, og med epiduralen gikk alt veldig bra.
Etter vaktskifte var jeg heldig og fikk min egen jordmor, og da ho sjekket åpningen rundt kl 18, var jeg endelig 4 cm, 2 timer senere var jeg 6 cm, vi jobbet godt sammen, og jeg følte meg veldig trygg.
Men fikk ikke født før ho gikk av vakt, og jeg fikk igjen en ny jordmor. En nyutdannet, men super dyktig søt jente.
Igjen drøyet det veldig med å få mer åpning, og epiduralen begynte å miste virkingen, og jeg fikk rier uten noe pause.. kl 01 hadde jeg så intense smerter at jordmor måtte skru av dryppet.. Da ebbet riene ut, og jeg fikk "av og til rier". En time senere kom legen, di sjekket åpningen og jeg hadde nå 8 cm.. Og du ville igjen sette på dryppet, men jeg nektet plent! Di sa di skulle hjelpe meg med sugekopp osv, men da fikk jeg bare enda mer panikk, og nektet enda mer.. Atpåtil fant di ut at prinsen var stjernekikker..
En time senere fikk jeg valget, drypp eller ks.. Jeg ble redd for hva alle ville syntes om meg, spesielt sambo, men valget ble ks, og jeg følte meg lettet endelig..
Etter forberedelsene ble jeg trillet ned til operasjonsstuen, og skulle få bedøvelse, den funket DÅRLIG på meg, og måtte brått ha full narkose. Samboer ble fulgt ut, og jeg neddopet.
Kl 04.15 kom prinsen til verden, far fikk komme bort der han lå og klippe navlestrengen <3 Og siden jeg ble ferdig operert og sendt til overvåking, fikk han også lov til å ha prinsen på brystet i 2 timer <3
Kl 07.15 ble jeg vekket, da skjønte jeg pent lite. Di sa jeg hadde fått ett velskapt barn, og jeg kjente med ett trangen til og møte han. Lengste timen i mitt liv!!!
Kl 08.15 ble jeg trillet inn på romme vårt, der lå sambo og sov, 2 min etterpå fikk jeg møte det vakreste jeg noen gang har sett, vår sønn <3

For meg var dette en grusom opplevelse, og føler skam over valget om å ta ks.
Men jeg hadde null energi og rier uten pause, så ville aldri klart å presse han ut..
Jeg mistet 1.2 L blod, men verdiene var fine etter ett døgn. Spør du meg nå vil jeg aldri få flere barn, men spør du om 2-3 år kan svaret være noe annet..

tusen takk for at du deler selv om det ikke var en god opplevelse!
synes ikke det er noen skam i det heletatt st du til slutt valgte ks da det virket som det var veldig mye fram å tilbake og ikke stabilt i det heletatt, som det burde vært ifht angsten din..
Håper du nå koser deg kjempemye & masse Gratulerer :D

Gratulerer- takk for at du deler.
Ks var helt sikkert er godt alternativ, hvis ikke hadde de ikke gitt deg valget :)
Bra jobba!

Gratulerer, for en tøff historie :/syns du var kjempe tøff jeg! Du jobbet hardt og gjorde ditt beste :) ks er ikke et nederlag :)

Gratulerer! Du er tøff! Det hørtes ut som en veldig tøff fødsel og opplevelse. Og kanskje litt respektløst personale? Høres ut som ks var helt riktig valg etter så mange timer med smerter, og det er ikke noe pysevalg det.

Gratulerer så mye. Du hadde holdt på i 3intense døgn, men mange inntrykk. Du skal ikke føle skam for noe som helst. Alt gikk bra med mor og barn, det er det som teller. Håper du får mulighet til å bearbeide fødselen, slik at du ikke er skremt for livet.

Nyt dagene :)

Gratulerer så mye med en liten prins! Jeg syns du høres ut som en supertøff dame, du skal være stolt av deg selv! Mitt hastekeisersnitt opplevdes nok ikke like dramatisk som ditt, men likevel kjenner jeg igjen følelsen du beskriver. Det er en rar følelse i etterkant å ikke ha født barnet sitt, men det viktigste er jo at både mor og barn kommer seg helskinnet gjennom. De største opplevelsene skjer når dere kommer hjem og kan starte livet sammen. Det er bare å glede seg! :)

Tusen takk jenter ♡
Godt med oppmuntrende ord :-) Dere er herlige ♡

Gratulerer så mye :) ks er på ingen måte noe å skamme seg over, men om jeg tørr å gjette så kan det hende at du føler deg litt snytt for en vaginal fødsel? At det kanskje er derfor du føler det slik?

Gratulerer så mye <3
Ikke noe skam å ta ks, du lå i mange timer.. Brukte selv 2 døgn fra 2 cm til 3-4 cm. Med mye smerter, så kan skjønne valget ditt :) ;) Vær stolt av deg selv :)

Kjære deg, kjente meg en del igjen i det du skrev om frekke kommentarer og smerte ut av ville helv***..(følte det også sånn med nr1) Synd at du måtte oppleve fødselen slik. Synes du var tøff jeg som tok KS! Gratulerer så mye med en sønn :) lykke til som mamma ;)

Gratulerer så mye :) ks er på ingen måte noe å skamme seg over, men om jeg tørr å gjette så kan det hende at du føler deg litt snytt for en vaginal fødsel? At det kanskje er derfor du føler det slik?
Ja på en måte, hadde gledet meg masse til å få han på brystet osv.. Så kan jo si at jeg føler meg snytt på en måte.. :-/

Gratulerer så mykje! Du burde absolutt ikkje sjå på KS som eit nederlag, eg syns du er tøff! Kos deg masse med babyen :-)

Gratulerer så mye med gutten din! :-)
Du har absolutt ingenting å skamme deg over. Det hørtes ut som en veldig tung og tøff opplevelse, og jeg klarer ikke engang å forestille meg det.

Selv gikk jeg fra 2-3 cm til baby var ute på 39 minutter. Det var da veldig intense rier. Men kortvarig.

Det å skulle gå med vonde rier, drypp av og på, osv over lang tid må ha vært en veldig påkjenning! Du valgte det som føltes riktig for deg, og antakelig ville mange valgt det samme!

Vær stolt av deg selv, og husk at det er mange veier fram mot målet. KS er ikke noe dårligere vei mot baby, enn hva drypp og vaginal fødsel ville vært.

Håper du klarer å kose deg masse med babyen din framover! :-)

Tusen takk for mange fine og oppmuntrende ord jenter. Betyr mer enn dere aner ♡

Koser meg masse med prinsen vår, kunne virkelig ikke vært for uten :-D ♡

Gratulerer så mye med prinsen <3
Så flott at du deler din historie!
Deler av fødselen din minner om min fødsel. Jeg ble og satt i gang, hadde dårlige rier og fikk drypp som de måtte justere hele veien. Fødselen drog ut, og jenta mi måtte bli tatt med vakuum. Det var snakk om keisersnitt hvis ikke vakuumet ville ha effekt.
Jeg hadde forestilt meg at jeg skulle føde uten smertestillende. Men siden det drog sånn ut valgte jeg å få epidural. Dette var ikke en del av min plan, men sånn måtte det bare bli, jeg var utslitt.
Jeg har måtte forsone meg med at det var sånn det ble for min del. Jeg håper at du kan tenke at KS var det riktige valget for deg. Av og til skjer det endringer, men det kan snus til noe positivt <3

Vi skal få en samtale med legen som tok i mot jenten vår, for å høre hvorfor det drog sånn ut, og hvorfor det måtte bli vakuum. Vi vet jo sånn noelunne hvorfor det ble sånn, men vi skal få mer detaljer. Jeg tenker at en sånn samtale kanskje ville være godt å få for deg? Vi venter og på utskrift av journalen/epikrisen fra fødselen. Kanskje du hadde syns det hadde vert greit å få en utskrift fra din fødsel?

Gratulerer så mye med prinsen <3
Så flott at du deler din historie!
Deler av fødselen din minner om min fødsel. Jeg ble og satt i gang, hadde dårlige rier og fikk drypp som de måtte justere hele veien. Fødselen drog ut, og jenta mi måtte bli tatt med vakuum. Det var snakk om keisersnitt hvis ikke vakuumet ville ha effekt.
Jeg hadde forestilt meg at jeg skulle føde uten smertestillende. Men siden det drog sånn ut valgte jeg å få epidural. Dette var ikke en del av min plan, men sånn måtte det bare bli, jeg var utslitt.
Jeg har måtte forsone meg med at det var sånn det ble for min del. Jeg håper at du kan tenke at KS var det riktige valget for deg. Av og til skjer det endringer, men det kan snus til noe positivt <3

Vi skal få en samtale med legen som tok i mot jenten vår, for å høre hvorfor det drog sånn ut, og hvorfor det måtte bli vakuum. Vi vet jo sånn noelunne hvorfor det ble sånn, men vi skal få mer detaljer. Jeg tenker at en sånn samtale kanskje ville være godt å få for deg? Vi venter og på utskrift av journalen/epikrisen fra fødselen. Kanskje du hadde syns det hadde vert greit å få en utskrift fra din fødsel?
Huff, føles ikke godt når ting ikke kan gå som man ønsker. Men viktigste er at mor og barn har det bra tenker jeg :-)
Neste uke skal jeg få en samtale med min jordmor, som også jobber på sykehuset jeg fødte, og tror/håper jeg kan få snakket ut om det og at jeg får en forklaring som du sier :-)
Håper det vil hjelpe meg til å forsone meg med alt sammen!

Huff, føles ikke godt når ting ikke kan gå som man ønsker. Men viktigste er at mor og barn har det bra tenker jeg :)
Neste uke skal jeg få en samtale med min jordmor, som også jobber på sykehuset jeg fødte, og tror/håper jeg kan få snakket ut om det og at jeg får en forklaring som du sier :)
Håper det vil hjelpe meg til å forsone meg med alt sammen!

Det har du rett i!
Så bra :-) vi skal på samtale neste uke og, ser frem til det :-) Vi får nok gode svar og en avslutning på det! Lykke til :-)

Back
Topp