Mimrer om gamle barnebøker...

Oh Dear

Forumet er livet
VIP
Januar 2017
Sitter på nettet og googler, og finner masse barnebøker som jeg leste som barn. Jeg er litt for ung til å si at det er min barndoms bøker, de fleste er vel min mors barndoms bøker. Det er jo også ungdomsbøker da, men jeg leste alt som barn. [8D]

De jeg husker best er disse:
- Bobseybarna
- Frøken Detektiv
- Maaange av bøkene i Disney Junior Bokklubb
- Noen bøker fra en hesteklubb, tror det var gamle pennybøker. Husker bare en tittel da: Vertshuset den sorte ponni. Ellers hadde bøkene jeg vagt husker navn etter ei jente og evt en hest.
- Gulltopp
- Lykkebarna
- Far til fire
- Astrid Lindgren sine bøker
- Anne Kat Vestly sine bøker
- Ina-serien. (Ina Innepike var den første. [:D])
- Anne fra Bjørkely og de andre Anne-bøkene
- Bøkene om Jolly

Ellers leste jeg Donald som bare juling. Onkelen min hadde en samling med gamle blader og masse pocketer fra han var liten som stod hos farmor. [:D]
Og så var jeg stamgjest på biblioteket, leste nesten alt jeg kom over. ALT. Fra grøsserne til romantikk og humør og mysterier og triste bøker. You name it.
Har en bok stående i hylla som heter "Ei jente for mye". Den var jeg veldig glad i.
Så er det jo også noen fra tl-klubben som slo gjennom hos meg da.

Og jeg har hele tiden vært sånn at jeg leser bøker jeg liker maange ganger.
De fleste av barnebøkene jeg husker her er bøker som vi hadde hjemme, men mamma har kvittet seg med dem nå. Og jeg er siint, for jeg ville gjerne hatt dem! Har funnet en del på qxl da, men jeg får lete rundt på bruktbutikker og sånt.

Håper frøkna blir en lesehest, kommer iallefall til å lese sammen med henne, ta henne til biblioteket når hun blir stor nok, og oppmuntre henne til å lese. [:)]

Så, dere andre lesehester, mimre til meg! Det er hyggelig å høre! [:D]
Og kanskje dere gir meg tips eller minner meg på noe jeg har glemt. [:)]

Last edited:
Da jeg var liten eller barneskole, så var det vel mest Atrid Lindgrend det gikk i.. Og bøkene fra Pennyklubben.. [:D] Mener å huske det var ei bok som het Drømmehesten eller noe.. Den var stor favoritt..
Så gikk jeg over til tl-klubben.. Barnevaksklubben var kjempemorsomme.. Og så var det Evi Bøgenes..!! Ho skrev mange fine bøker.. K for kjærlighet, Sommeren for/med Marianne og mange fler.. Lånte samtlige på biblioteker og opptil flere ganger.. [:D]

Alltid likt å lese, og elsker det enda..! Håper barna her og blir glade i å lese, for det er jo så morro og opplevelsesrikt.!

ååå, bobseybarna og frøken detektiv har jeg lest masse av!!![:)]
Jeg savner høne-pøne boka mi[:(][:(][:(]
også hadde jeg en som het Follyfoot som jeg las hundre ganger[;)]

Alle bøkene fra TL klubben, spesielt om de to tvillingjentene Elisabeth og Jessica Wakefield, husker ikke hva bøkene het da men[:)]

[:)]Tenkte du på Britta og Silver bøkene? Det var ei jente og en hest..

Ellers husker jeg best Marens lille ugle - skikkelig skummel bok.
Og Onkel Toms hytte.
Alle de du ramset opp var også bra bøker. Jeg var - og er en skikkelig lesehest. Da jeg var 6-7 år nektet jeg å åpne jule - eller bursdagsgaver om ikke den første presangen var en bok[:D].
[8D]Er litt slik ennå.....
Har forresten en ENORM Donaldsamling[:D] ,og en GIGANTISK boksamling.. Vår eldste sønn lærte å lese da han var 4 år,og er fortsatt en lesehest i en alder av 16. Alexander elsker å bli lest for - så vi leser jo hver dag. Her i huset er det jo vanligst at vi leser,lite tv titting.[;)]

ORIGINAL: *Sandermamma*

Alle bøkene fra TL klubben, spesielt om de to tvillingjentene Elisabeth og Jessica Wakefield, husker ikke hva bøkene het da men[:)]

Var ikke det Sweet walley high-serien? [:)]

Jeg må forresten også nevne Elisabeth-serien, om ei jente som ble adoptert da hun var ganske stor. Den er skikkelig søt, iallefall den første boka. Litt vel kristen for min smak, men koselig og fin. [:)]

ORIGINAL: Hønni Bønni

Og Onkel Toms hytte.
Alle de du ramset opp var også bra bøker. Jeg var - og er en skikkelig lesehest. Da jeg var 6-7 år nektet jeg å åpne jule - eller bursdagsgaver om ikke den første presangen var en bok[:D].
Har forresten en ENORM Donaldsamling[:D] ,og en GIGANTISK boksamling.. Vår eldste sønn lærte å lese da han var 4 år,og er fortsatt en lesehest i en alder av 16. Alexander elsker å bli lest for - så vi leser jo hver dag. Her i huset er det jo vanligst at vi leser,lite tv titting.[;)]

Hehe, nei, men det var et godt forslag. Jeg hadde ei bok i den serien. Men de jeg tenker på er forskjellige jenter i hver bok. [:)] Tror kanskje det var ei som het Anniken på glattisen. Og tror også det var ei som handlet om ei som het Madelene eller noe sånt.

Jeg tror jeg må ha et bibliotek hjemme, jeg.
Og jeg er mye mer glad i barnebøker enn "voksenbøker". Selv om det er mye bra i voksenavdelinga også da. [8D]

ORIGINAL: Hønni Bønni

Og Onkel Toms hytte.

Den husker jeg og!! [:)] skummel[&o]

Oh, kom på disse også nå:
- Den uendelige historien
- Mesterdetektiv blomkvist

Og så klart er jo Potter og Narnia med.

Når var 4-5år så hadde jeg en greie med ludde bøkene, også emma hos tannlegen. men leste mye av de løve bøkene når jeg var yngre.. ja også bøkene til elsa beskow.. [8|] 
men når jeg ble litt eldre så valgte jeg bøker etter forsiden..[8|]

Å herregud Narnia!! Hvordan kunne jeg glemme de.. [8|]
Åsså leste jeg om Lassie..

Husker forresten noen en serie/bok om ei sygøynerjente?
Hun bodde på barnehjem, og ble enten adoptert av sygøynere eller så var hun i familie med dem, så de hentet henne.

Det vesle huset i den store skogen[:)] og aurora i blokk z, knerten og alle de[:)]
åå, så koselig å mimre litt!!

ORIGINAL: annem82

sjekk ut brukbarbok.com, masse billige brukte bøker!!![:D]

Uh, takk for tips. [:)]

Jeg leste mange av bøkene i hovedinnlegget. Var medlem av bokklubben barn (het den det? Den med marihøna som logo?) og fikk noen favoritter blant bøkene der;
- det lille huset på prærien
- smultringene
- gutten og delfinen

Jeg leste også mye blader, og da gikk det gjerne i supermann, donald, billy og sølvpilen.. og så de som har blitt filmatisert nå; the fantastic four eller hva de heter - de var tegneserie da jeg var liten (vi snakker 70-tallet her altså).

ORIGINAL: toneany

Husker forresten noen en serie/bok om ei sygøynerjente?
Hun bodde på barnehjem, og ble enten adoptert av sygøynere eller så var hun i familie med dem, så de hentet henne.

den leste jeg å[:D] husker ikke navnet.. men ser for meg boka..

Leste en som het den hemmelige hagen flere ganger
Også SOfies verden og kabalmysteriet vaar favoritter[:)]

oooh!

-Gulltopp
-Nancy Drew/Frøken Detektiv
-Bobseybarna
-Fem-serien
-Lykkebarna
-Sweet Valley High
-Barnevaktklubben
-Overnattingsgjengen ("Spøkelseshistorie"-serie i TL)
-Narnia
-Battlecry for alltid (fyrste boka eg fekk i penny-klubben)
-Ina-serien
-Den lille vampyren
-Elisabeth-serien
-Miranda-serien

-Den hemmelige hagen
-Kjære Timo
-Neverending Story
-Bibbi Bokens magiske bibliotek

oooh. masse morosame bøker. Dessuten var eg særs glad i pocketbøkene til Lurlene McDaniel som kom i TL-klubben. Handla som oftast om jenter med sjukdommar som var dødelige + masse romantikk.

ORIGINAL: zarafina

Leste en som het den hemmelige hagen flere ganger
Også SOfies verden og kabalmysteriet vaar favoritter[:)]

Jeg prøvde meg på Sofies verden en gang, jeg var kanskje 11 år eller noe. Gav raskt opp. [8D] Det ble for mye, rett og slett. Men kanskje man skulle prøvd på nytt.

Den hemmelige hagen har jeg tenkt å lese, har bare sett filmen til nå. Den er veldig søt da. [:D]

Back
Topp