1.desember
NISSEN SOM HADDE REVEROMPE (Kjell Aukrust)
Det var en gang en liten bustete nisseskrott som lå innpå mørkeste låven og spekulerte sånn like innunder jul. Jammerlig kaldt var det ute, og stort bedre var det ikke innendørs heller nå vinterstid. "Ja blir en ikke sjuk av dette, er en ikke frisk" hutra nissen og dro topplua helt opp til ørene. Korsla armene og trakk bena godt oppunder seg. "Nei en skulle ikke være nisse i gamle gisne hus lell" momla han med seg sjøl, mens han nagla de små svarte nisseøynene på en frostbleik måpnesigd gjennom en sprekk i monsåsen. Og så urimelig fort som tia gikk da, han ble nesten ilter på det gamle sveitseruret som lå der og tikka og tikka, og harka og slang seg fram mot firetallet. Han fikk bryte seg ut av topplua, og få det unnagjort før det ble orntli lyst ute, for nå skulle det skje, og det på timen. Han var lei av og gå som en annen Mikkel rev og få fantord slengt etter seg av Nordistunissen for denne dumme halen, som han fikk i oppveksten fordi han ikke kunne holde opp med revestrekene sine.
Ja, idag skulle halen vekk, for på julekvelden i år, ville han se ut som nisser flest, han med! Så rusta han seg ut med fettlærstøvler og innleggssåler, rota fram grå bladvotter fra redaskrinet, trakk topplua godt over ørene, og pusla bortover låvebrua på knurkende golvplanker.
Men jammen var det hustre og kalt ute, lell. Det kniksta iltert i snøen på vei imot stallen, og frostrøyken sto som ei yre rundt nissen i stalldøra. Det var riktig vær til slik en utferd, momla han mens han rota ned et langt reip fra stallveggen. Så bar det ut i kulda til bjørkeskiene ved kjellerlemmen, og der glei han ned bakken ved Nordistua, ned på elva og over isen. Men da gaulte og sang det gjennom låvegluggen på Nordigarden: "Å reven rasker over isen, å reven rasker over isen". Det var nok grautnissen på Nordigard som ble var naboen på bjørkeski der ute på elva.
Nei noe så fortærende som denne Nordigardsnissen!. Nå gaulte og lo han slik at han riusta der oppe i låvegluggen. Å skratte gjorde han så lenge det var luft igjen i bringen. Hahaha hihihi hohoii. Nå ja, han skulle nok stoppe bæljen på denne flisespikkeren på Nordigarden, når han bare fikk kvitta seg med denne rompa! Heisann! Han ble lystigere til sinns bare ved tanken - og oppover bar det mot brattberget. Han kava og peste seg frem i løssnøen, prata med seg sjøl, og kom riktig i godlag.
"Ja, her var lende for en Trysilknut, sann. Jo, jo, det skulle nok bli utforkjøring når han kom seg sånn passe opp i berget". Det siste stykket bar han skiene, for her var det nå så reint for kronglete lende og mase seg frem i. Men opp kom han da på et vis. Pesende og pustende feide han snøen unna skiene, rota frem en liten parafinvoks fra vestelomma, og gav seg til å vokse. Først på tvers, så på langs, og så på tvers. også på langs igjen. Ja, her skulle bli gli, sann! Han hadde rent på bjørkeski en dag før han Lars! Så var det rompa da. Han knisla ved tanken på det lure påfunnet sitt. Sett slik at han ikke hadde kommet på det knepet før, da!
Han surra repet godt fast i halen, og derfra bort i en bjørkerank litt ovafor. Slik ja! Han slo på et par knuter til for sikkerhet skyld. Rykte til. Jo, jo den stubben sto nå fast i rota. Han måtte ha seg noen gode drag av pipa, før han lot det stå til, fingra frem tennstikkene, smatta og dro, og blåste svære røykskyer ut i frostnatta, du og du, for en vederkvegelse! Nei slik som det rauk, da. Det var no så rent over lag og det da.
Han skotta nedover ufsa, fulgte de opptråkka spora sine nedover til de forsvant i vidjekrattet nede ved elva, der nede på Nordigardslåven sitter han vel ved gluggen og koper på månene, lusker, og koser seg, og flirer av han. Det surkler og spraker reint vederstyggelig i pipa, da han tar de siste magedragene, før han putter den på plass i busserullen. Ja, ja, sann! Nå fikk han se til og komme i veien. Han spytter langt bortover snøen, spenner på seg skiene - trekker topplua ned i øyenene, huker seg sammen, og lar det stå utfor. Heisann og hopp! - Nå er det like før - farten auker. Et nytt iltert stavtak og skrotten fremover nå, ja, nå skulle det snart være gjort.
Det svartner for Lars da rykket kommer, at det var noe som løsnet var sikkert. Han gjør et kjærringbyks rett ut i vær og vind, også kast i kast nedover ufsa, mens bjørkeskiene ligger igjen som småflis nedover hele brattberget. Men enten du tror meg eller ei, kommer det også en bjørkerank med reip i, susende etter. Og det som verre er, rompa sitter like fast den, og på samme sted som før. Den var bare en tanke lengre.
Det var alt.
"Ja, ja, så får den bare sitte der den sitter, da, sa Lars da han fikk summet seg litt. "Og god og ha, er den saktens nå i sprengkulda, så aldri så galt at det er godt for noe, skal du se". Han glaner bistert oppover brattberget., fomler til seg topplua, og rusler nedover mot elva - over isen, i en stor bue rundt Nordigarden, og inn på låven.
Og skulle du noen gang treffe en slik en med rompe på. så vet du da hvem det er!
2. DESEMBER
Den vesle gutten og julenissetoget (Alf Prøysen)
Det var en gang ei lita jente, som skulle gå ned i stasjonsbyen søndag før jul, og se i butikkvinduene. Og som hun gikk bortover vegen, fikk hun se en liten gutt i grå klær som satt på snøplogkanten og slang med bena. Jenta stansa, for hun hadde aldri sett den vesle gutten før, og hun visste at når de var så små som han, så fikk de ikke lov til å være ute alene etter at det hadde blitt mørkt.
"Hvorfor sitter du her?" sa jenta.
"For ikkeno akkurat", sa gutten. Han hadde så tynn rar stemme. "Har faren og moren din gått fra deg for å se på juleutstillingen?" spurte jenta. "Kom og bli med meg nå, så skal vi nok finne dem igjen", sa hun og tok gutten i hånda. Han hadde ikke votter på seg, men han var god og varm. "Nå skal vi gå og se på alle nissene i butikkvinduet,vi", sa jenta. "Nisser, hva er det for noe?" sa gutten. "Vet du ikke hva nisser er"? lo jenta. "Da skal du jammen meg få se det snart".
Også gikk de til de kom utafor den store butikken. Der hang det nissemasker i alle vinduene, og i det største vinduet, var det et tog. Et stort leketog, og i alle vognene, satt det nisser, og toget hadde orntli lys og gikk gjennom tuneller og over bruer.
"Der ser du nisser", sa jenta. "Heter alle vognene nisser"? spurte gutten. "Neida, men de så mennene som sitter i vognene, det er nisser, ja det er ikke orntlie nisser, altså, for det er ikke noe som heter nisser, det er bare noe vi sier når det er jula. Det er bare bittesmå unger som tror på nisser". "Sånne små unger som meg", spurte gutten. "Da vil jeg jammen tro på nissene".
"Morn, nisser", ropte han. Og jenta ble helt paff, for alle nissene smilte og blunka med øynene til den vesle gutten. Alle som sto og så på, sa: "Nei, men du store verden, tenk at nissene kan blunke med øynene, og smile. Ja, nå finner de på mye rart, for å lokke penga av folk. Men jammen var det moro. Nå skal vi stå her, og se om nissene snart smiler igjen." Men nå satt nissene akkurat som før, stive i ansiktet med røde, små luer og kjørte inn i tunneller og ut av tunneller. Og en av de minste nissene som satt i den siste vogna, holdt på å dette ut. Hver gang toget skulle springe opp på brua, så lente nissen seg mer og mer over sia. "Pass deg så du ikke detter ut, nisse!" ropte den vesle gutten. Og nissen gjørde et kast på seg, og satte seg rett og fint midt i vogna. Og nå ropte folk ende over seg.
"Maken til morsome nisser! Ja, i år har de jammen vært flinke til å lage vindusutstilling her! Nå skal vi se om de andre nissene gjør noe rart." Men nissene bare satt som stive pinner, og kjørte over bruer, og forbi små stasjoner. "Er det ikke en nissestasjonsmester her da?" sa gutten. " Nei, det er nok ikke det,"sa jenta. "Det kan hende, Tittei nissestasjonsmester!" ropte gutten. Og med en gang kom det ut en liten nissestasjonsmester, og blåste i fløta si, og smatt inn igjen nesten før noen hadde sett han. "Nei, men det var noe av det morsomste!" Sa de som sto og så på. "Det må være noen som dirigerer det hele inne fra butikken. Vent litt nå, så kommer han nok ut igjen." Men stasjonsmestern kom ikke ut igjen. Og toget gikk i kroker og svinger. Gjennom tunneller og over bruer. "De må da bli slitne av og kjøre sånn uten oå stoppe", sa gutten "Det der er jammen en troskyldig liten gutt," sa de. "Tenk at han tror nissene er levende." "Jeg tror det jeg vil, jeg," sa gutten, "og nissene er slitne nå. Nå kan dere stoppe!" ropte gutten, og akkurat da, stoppet toget. "Å, det begynner nok snart og gå igjen," sa folkene som sto og så på. "vi får stå og vente." " Det begynner ikke å gå igjen nå, vel, jeg ba dem jo om å stoppe," sa gutten. "Så får du be dem om å kjøre videre igjen også da!" sa folkene, for nå begynte de nesten å bli sinte på gutten "Ja, så kjør videre da hvis dere vil," sa gutten," " men nå må jeg gå hjem" Også begynte toget og kjøre igjen.
Og jenta tok gutten i hånda, også gikk de bortover vegen. "Nå får du si meg hvor du bor hen, da," sa jenta. "Jeg bor i nisseland!" lo gutten. "Jeg er en liten nisse!" "å, nei, da" sa jenta. " men åssen kunne du få nissene til og smile og gjøre akkurat det du sa til dem?" " det hadde vel du greid også, det?" sa gutten. "Nei, det hadde jeg vel ikke," sa jenta "Å nei, du hadde vel ikke det. Men det var nære på, " sa den vesle gutten. "morna! Takk for i kveld, og god jul!" sa han og sprang inn på en sidevei og ble borte.
3. DESEMBER
Nissen som fikk nye bukser til jul (Sagn fra indre Østfold, fritt fortalt)
Det var på en gard at de hadde en nisse de var så inderlig fornøyd med. Denne nissen var så flink med dyrene, og især hestene fikk det beste stell. Så vel var det at mannen på garden, aldri trengte å stelle hestene når han kom hjem etter dagens dont. Nissen tok av dem seltøyet, fikk dem på plass i stallen, og gav dem for og vann.
Da det led mot jul, fant gardsfolket ut at de ville gi nissen noe igjen for at han var så snill og flink. Dermed fikk de sydd noen små, fine skinnbukser til han. På selve julekvelden, da kjærringa satte ut grøt til nissen, la hun også skinnbuksene opp på stalltrevet.
Tidlig juledag var det et overhendig vær, med regn og snø og blåst. Likevel dro gardsfolket til kirke, slik som skikken var. Vel hjemme igjen satte de hestene fra seg fremfor stalldøra - de var jo vant til at nissen ordnet resten. Men da mannen lagt på dag var et ærend ute, fikk han se at hestene fortsatt sto som han hadde forlatt dem. Ingen hadde tatt av dem seltøyet, ingen hadde sørget for dem, de var søkkvåte og kalde.
Mannen ble rent sint, han fikk hestene under tak, og prøvde så godt han kunne å få varmen i dem igjen. Så snudde han seg mot stallrevet, og skjente opp mot nissen som hadde sviktet dem sånn, og det enda de hadde gitt han nye bukser!
Da kom det tynt der oppe fra: "Men jeg kunne jo ikke gå ut!"
"Hvorfor kan du ikke gå ut", ville mannen vite.
"Det var så stygt vær, og jeg hadde fått så fine bukser - de kunne blitt våte!"
4. DESEMBER
Juletreet fra havet (Regine Normann)
Det lå en syvårs jente på kne ved vinduet og stirret igjennom et gløtthull hun hadde smeltet tvers igjennom vindusrutens isblomster. Det var moren hun speidet efter, hun hadde gått for å finne brisk til å lage juletre av.
Men det snedde og snedde og usikkert var det om hun fant noe.
Gi meg litt og drikke, Magnhild, bad faren. Han lå nede med spanskesyke, og kunne ikke være til noen slags nytte, hverken skru grenene fast i stammen når mor nu kom med brisken, eller hjelpe til med alt det andre som nødvendigvis skulle være unnagjort til helgen ringtes inn i morgen kveld.
Jenta hentet suppeskålen i ovnporten, og bar den bort til han. Han tok den med begge hendene, drakk begjærlig og la seg igjen som om han sov.
Hun skyndte seg tilbake til gløtthullet. Holdt det nu ikke snart opp med og sne, fant mor aldri i verden en eneste briskelunge også ble det ikke noe juletre i år. Og hun som hadde gledet seg så! stilt gled hun ned av stolen, og listet seg varlig for ikke å vekke faren, bort til komoden, så dro hun frem den nederste skuffen, tok opp en stor pappeske med julepynt og åpnet lokket. Der lå alt sammen vel forvart: glasskuler, stjerner, glitter og flagg., og alle de pene papirkurvene hun og mor hadde moret seg med å lage den gang far var borte, og det bare var de to alene hjemme. Han skulle ikke vite om det før han så det på treet. Forsiktig bredde hun stasen utover bordplaten, og så den over ennu en gang. Det kunne være ett eller annet som ikke var i stand.
Mor kom inn, hun var rød og varm, og stivfrossen rundt skjørtekanten.
- sover han, hvisket hun og skottet bort på den syke. Magnhild slapp stasen.
- Ja, han sover, sa hun - men fant du brisk?
- Nei, det var aldeles nedsnedd på alle de stedene jeg vet om. Jeg var innom på Nordset o spurte om de hadde et par klunger og avse, men de hadde stoøt på trygt vær, liksom vi, så de hadde ikke noe å lage tre av de heller.
Magnhild tasset tibake til bordet og ga seg til å sanke stasen sammenog legge det tilbake i esken. Hun klemte munnen tett sammen, og stred for ikke å gråte, så lei var hun. Jul uten juletre, det ble liksom ikke jul det.
Utpå kvelden, røk det opp til et forferdelig uvær, så hele huset skaket og skalv. Magnhild måtte bli med mor ut, og se til at båten var forsvarlig bundet og vær dør lukket og stengt med lås og slå. Det siste de gjorde var å slå igjen lukene for vinduene på den siden av huset hvor været sto på. Far bad dem ikke være redde, og de kledde av seg, og la seg., men lampen hang og lyste.
Klokken viste bortimot to da Magnhild våknet av et veldig vindstøt som skaket huset så veggene knaket. Redd satte hun seg opp i sengen, men foreldrene sov, og hun ville ikke vekke dem. Aller minst far, stakkar, som var syk av spansken. Men ikke torde hun legge seg og sove heller, så ble hun liggende og se på lampen som hang og gjynget.
Også var det at hun foldet hendene, og sa til Gud at hun var redd for at vinden skulle blåse huset overende, og at hun var så bitterlig bedrøvet fordi mor ikke hadde funnet noen brisk. Men kunne ikke Gud lage det så de fant, om bare et par klunger, til et ørlite tre? Det kom ro over henne mens hun bad, og sikker på at Gud ville ta vare på dem, sovnet hun.
Da hun våknet satt far i sengen med kaffebrettet foran seg, Han var nesten frisk forsikret han, og han kunne gjerne stå opp og hjelpe til. Men mor sa nei. Hun hadde Magnhild, og trengte ikke hjelpen hans.
Da det hadde lysnet av dag, sparang Magnhild ned til fjæra for å se efter båten. Den værste stormen hadde gitt seg, men havet gikk hvitt, og skumsprøyten sto høyt om steinene i fjæra.
Hun stanset innved båtsiden og stirret på noe stort, bustet og mørkt som fulgte dragsuget. Der ble det møtt av brytende båer, og slynget høyt opp i fjæra. Var det ikke et grantre? Slik et de hadde hatt på ungdomsforeningen i fjor!
Hun styrtet nedover den våte fjæra, fikk tak i en av grenene og halte og slet det hun orket for å få treet flofritt. Mor ropte ned til henne og spurte hva hun balte med? Og tvers igjennom stormen skrek hun tilbake:
- Skynd deg mor, og kom hit og se! Vår Herre har latt havet komme med juletre til meg!