ORIGINAL: Snuppeluppe
ORIGINAL: toneany
ORIGINAL: Snuppeluppe
ORIGINAL: toneany
Ja, det sier seg selv at de kurene funker. De inneholder en viss mengde kalorier, så så lenge du får i deg passe mengde shaker eller barer el, så går det bra.
Jeg tror jo de kan funke fint for kickstart, for å bryte rutinene man allerede har, minske magesekken litt og gå en god start, kanskje i kombinasjon med litt frukt og grønnsaker og melk, så lenge man faktisk følger opp med kosthold og trim etterpå. For en ting lover jeg: Om du bruker shaker og går ned 7 kg på to uker, og så går tilbake til samme gamle livsstil med en gang etterpå, så legger du på deg igjen (og gjerne mer enn du startet med).
Så ja, det funker, men langtidseffekten er opp til deg og hvordan du bruker det.
Når jeg er ferdig med en kur, hva gjør jeg da? Hvis jeg spiser sunt og trener også etter kuren er ferdig, da går det bra?
Altså... Det du må gjøre, er å passe på at du ikke spiser alt for mye kalorier.
Hvis jeg var deg ville jeg først tatt en sånn test for å finne ut hvor mange kalorier du burde spise i løpet av en dag. Det kan man regne ut på nett. Det varierer jo veldig ut fra høyde, vekt, og aktivitetsnivå.
Så må du passe på at du ligger ca på det nivået du skal. Når du har nådd målvekta di, må du gradvis øke inntaket av kalorier mens du fortsatt trener osv.
Det er sånn man må gjøre det uansett hvilken måte man slanker seg på.
Man må gradvis stabilisere inntaket på et nivå man kan leve med.
Jeg og mange andre bruker lavkarbo, andre teller kalorier. Du må bare se hva som funker for deg.
Shaker er lavkaloridiett, og noen shakekurer er MYE lavere kaloriinnhold i enn det som er anbefalt på en dag for noen. Så du må ta ansvar uansett for at du får i deg rett mengde næring, ellers vil kroppen gå i sparemodus.
Takk for oppklarende svar [:)]
Kan du forklare litt mere om lavkarbo? Er det noen steder jeg kan lese om det, hva jeg skal spise og ikke osv?
Lavkarbo er jo at man minimerer inntaket med karbohydrater. Det kan man gjøre på flere nivåer da.
Vanlig lavkarbo er vel at man ligger på ca 60 gram karbohydrater om dagen.
Jeg skal tilbake på ketolyse, en spesiell verson av lavkarbo som endrer forbrenningen til å brenne fett i stedet for karbohydrater.
Generelt for lavkarbo er at man ikke spiser poteter og andre rotgrønnsaker, ris, pasta, vanlig brød eller sukker.
Man spiser mye proteiner (kjøtt og fisk), egg, grønnsaker som vokser over jorda, feite meieriprodukter som fløte, seterrømme og ost, saus til maten, og man kan spise lavkarbobrød/knekkebrød.
Det er mindre å holde styr på på lavkarbo, fordi den maten som det ikke er karbohydrater i kan man spise ubegrenset av, så man trenger kun å veie den maten som er karber i (i forhold til kaloritelling hvor man må veie alt).
Ulempen som mange plages med er at man må spise mer fett enn man er vant til, fordi vi er vokst opp med å høre at fett er farlig, så mange syns kosten kan bli litt ekkel pga det.
Jeg syns det er storfint å kunne spise saus til sunn middag, dropper heller poteter uten problemer. [:)]
Det finnes egne lavkarboforum, og ketolyse kan du lese om på
www.ketolyse.no. Ketolyse er altså ikke anbefalt til folk som skal ned mindre enn 10 kg.