• Forumet vil være nede på grunn av nødvendig vedlikehold februar 11. juli kl. 00:00 til kl. 02:30.

Militæret!

Forstår godt at både du og han gruer dere. Håper det ordner seg for dere! Klem

ORIGINAL: Lissyjane

ORIGINAL: Heijdii

ORIGINAL: Heijdii

ORIGINAL: Hege og Chris

ORIGINAL: Hege og Chris

ORIGINAL: Senator Malin

ORIGINAL: Fridasinmamma

Må signere Lizzy er altså! Tenk om alle skulle ha vært sånn.. da hadde det jammen ikke vært noe forsvar her!

JEg ville ikke tro at det å få barn.. eller ha barn er god nok grunn til å slippe unna..

De fleste som blir innkalt er 18-19 år og barnløse da..

At barn ikke skal være grunn til å slippe fatter jeg ihvertfall ikke. DET er helt høl i hodet. Men en kompis av meg fikk slippe fordi han hadde fast jobb som var godt betalt som han ikke kunne slutte i?!
Da må virkelig jeg og militæret ha forskjellig syn på diverse.. Barn som trenger pappaen sin/jobb? OMG...

Må være enig med deg Malin, er jo uansett bare 1/3 av de som er tjenestedyktige de tar ut i tjeneste pga militæret nå er så nedprioritert, så da må det da være mulig å ta noen som ikke har barn eller har lyst!

Det er akkurat det det ikke er. Og hvis dere tror det dere selv sier nå,så tar dere så feil som det går an å ta... De aller fleste er ikke 18-19 og barnløse.

Det er det jeg har da hørt, lest om og sett på om dokmentarer om militæret. Men for all del kan jo hende mannen min fikk helt feil informasjon og at det er det militæret selv har sagt også!

Jeg tror neppe militæret har sagt at de fleste blir innkalt når de er atten år. Til det har vi for mange attenåringer. Og jeg tror heller ikke de har sagt det til mannen din. Og det er vel strengt tatt ikke den infoen de får utdelt i milten heller[;)]

Vil bare nevne at broren min ble innkalt når han var 18.. men reiste ikke før i dag, nå er han altså 21..
alle blir innkalt når de er 18, men det betyr ikke at de reiser da![:)] det er det jeg vet fra min bror..

Ja men å bli innkalt til sesjon og bli stasjonert er to forskjellige ting. Det er ikke alle som må reise ut når de er atten. Militærets gyldne bud TTT (ting tar tid)

Nei, etter min erfaring er det nesten som som er 18 som reiser.. de fleste reiser ikke før
de er ferdig med skole/lærlingstid..[:)]

Ja sant hehe. Ble nesten forvirret selv her nå. Men jeg gikk utifra at vi snakket om stasjonering[8D]

skulle stå etter min erfaring er det nesten ingen som er 18 som reiser..
herregud, men er bare enig med deg.. ville bare si at det jeg vet er at de fleste får brev om at de
skal i militæret, først på sesjon som du sier.. så kommer ett brev med dato de skal reise..
så du har rett i det du sier liksom![:D]

ORIGINAL: ThereseTherese

Ettersom han har ei datter under 1 år og ett barn til på vei tror jeg nok han slipper.. Han hørt "dårligere" grunner enn det der for å slippe.

Han slipper vel ikke? Han får i såfall utsettelse og må inn igjen senere...[;)]

Har hatt mange kompiser som ikke har vært i militæret jeg... Ikke utsettelse, men sluppet..

Me 2..

Typen min slapp å være i militæret fordi han kom drita full på sesjon.
Syns det burde vært frivillig å være i militæret, og ikke tvang. Det er jo helt sykt at man tvinges til det, jeg hadde aldrig vært i militæret hviss jeg var gutt.

ORIGINAL: bekki90

Syns det burde vært frivillig å være i militæret, og ikke tvang. Det er jo helt sykt at man tvinges til det, jeg hadde aldrig vært i militæret hviss jeg var gutt.

Trur eg hadde aldri tørt å seie høgt at min kjæreste drog full på sesjon. Og man tvinges ikkje inn i militæret, man kan også ta sivilteneste heller....

Søk om utsettelse!
Typen fikk innkallelse når han han var 21 og jeg var gravid.
Han søkte om utsettelse 1 år på grunnlag av dette og at vi bodde i leilighet som de måtte betale for.
Fikk utsettelse 1 år,men etter 1 år var gått fikk han brev om at slapp.

Hvis han må inn igjen etter 1 år så har dere ihvertfall kommet dere litt til rette med den nye babyen osv.
Vet hvor kjipt det er når dere ikke har lyst.
Ønsker dere lykke til :)

ORIGINAL: Svartengel

Trur eg hadde aldri tørt å seie høgt at min kjæreste drog full på sesjon. Og man tvinges ikkje inn i militæret, man kan også ta sivilteneste heller....

Hvorfor hadde du ikke turt å si det? :S er vell ikke noe flau over det, hadde sansynligvis gjort det samme selv.

Hvorfor hadde du ikke turt å si det? :S er vell ikke noe flau over det, hadde sansynligvis gjort det samme selv.

Ja, for dere virker voksen [8|] Smarte

Klart det er noko å vera flau over... Man bør vera så pass vaksen at man stiller opp, i skikka tilstand, på slike ting. Og etter som du seier, så burde virkeleg kjæresten vore 1år i militæret, så hadde han tidsnok lært korleis ting fungerer i samfunnet. Ville han dukket opp full på jobb? Hadde det der stått i papira eller han hadde sagt at han hadde gjort det, hadde eg aldri ansatt han...

Det sier vel mer om dere... Komme dritings på sesjon er som å komme dritings på et jobbintervju. Vitner ikke om så veldig mye intelligens. Tror nok ikke han slapp forsvaret utelukkende pga det. Da er det mange som hadde brukt den. Men du kan faktisk bli straffet i opp til to år for å prøve å lure deg unna eller som typen din gjorde, komme dritings på sesjon[;)] Han var heldig som ikke ble anmeldt[;)]

Det er vell 5 år siden ha var på sesjon, han var 18 år ung å dum, noe som alle har vært. Men jeg er jo ikke flau over at han har vært ung en gang :S
Ening at det ikke er så voksent gjort, han ville nokk ikke gjort det nå. Men jeg mener personlig at det var bra fordi jeg liker ikke militæret, jeg er mot krig.
Det er jo ikke et jobbintervju da :S et jobbintervju er frivillig og noe man har lyst til selv. Militære er det mange som ikke har lyst til. Og jo han slapp militæret :) ehhh det er ikke ulovlig å drikke alkohol da :S

Klart det er noko å vera flau over... Man bør vera så pass vaksen at man stiller opp, i skikka tilstand, på slike ting. Og etter som du seier, så burde virkeleg kjæresten vore 1år i militæret, så hadde han tidsnok lært korleis ting fungerer i samfunnet. Ville han dukket opp full på jobb? Hadde det der stått i papira eller han hadde sagt at han hadde gjort det, hadde eg aldri ansatt han...

Nei men så har han ikke søkt om jobb hos deg heller da

hadde synest det var helt forferdligt om mannen min måtte i militære når eg var gravid!
tenk og gå glipp av nesten det hele første året til babyen din[:(]
hadde vel ikkje villet det sjølv,så forventer ikkje at andre vil det[8|]
man burde få utsettelse i slike tilfeller.

Signerer også Lissy her altså! Merkelig hvordan enkelte her inne er mer enn villige til å ta imot alle rettighetene sine, men ikke fullt så villig til å bidra med noe...

Har mange kompiser som har sluppet LETT unna!

X'n slapp unna av en så enkel grunn at han hadde tapt så UTROLIG mye penger på å være i militæret. Skjønner godt dere gruer dere begge..

syns det er helt forferdelig at atortsett alle må i militæret...det passer aldeles ikke for alle.vi lever i en moderne tid med gamle regler..og syns det er veldig enkelt for denne høneklubben og sitte hjemme i sin egen stue i godstolen og mene at det er dårlig gjort av de at de prøver og slippe unna.

pell dere i militæret selv da!!! og ikke halshugge en stakkars en for at hun har lyst og ha mannen sin hjemme..

Er faktisk ikke alle som er i en livssituasjon der det passer å reise i militæret?? er det meninga man skal misstrives i 1 år da for man blir tvunget.. vet om mange som vil i militærer men ikke får lov av helt idiotiske grunner. så syns faktisk det burde være litt bedre system på det jeg.. å skjønne at noen er veldig for militæret og forsvaret å det må dere bare få lov til.. jeg tror mange har godt av det året.. men syns ikke noen skal tvinges eller nektes med mindre d er heeelt nødvendig..

Håper det går bra og ordner sæ for dere..

Grunnen til jeg sa det med barn er for jeg følte jeg hadde hørt om noen fedre som har fått dimme for de kona venta barn. men er tydeligvis på jorde..

Godt mannen min var så skada at an slapp militæret da.. For et år med han vekke å kunn hjemme på perm hadde vært fæææælt!!
å militæret har jo virkelig teite regler og straffer om man gjør noe galt.. så er ikke noe jeg ønsker å delta i..
å forventer ikke om jeg får en sønn en gang at han skal ville dette heller.. men skal ikke ta fra han lysten heller...

Jeg jobber i forsvaret på mitt 5 år. Forsvaret dekker leie evt lån mens din mann er i militæret. Jeg vil vel helst anbefale å ikke lage unnskyldninger da dette vil følge din mann hele livet. Det er ikke så veldig positivt å søke jobb uten å ha vært i militæret, det viser styrke, pågangsmot og man lærer veldig mye om seg selv i militæret. Om jeg var din mann ville jeg heller forklart situasjonen og forklart at han ikke ønsker å være der. Da er det mulig han kan slippe evt ta siviltjeneste hvor dere bor. Jenter blir også innkalt nå og det er derfor enklere å "slippe". Så forklar situasjonen heller fremfor å lage unnskyldninger om hans helse eller psyke for det vil han tape stort på seinere for det vil stå på hans militære rulleblad. :) Lykke til

ORIGINAL: juliejepp

syns det er helt forferdelig at atortsett alle må i militæret...det passer aldeles ikke for alle.vi lever i en moderne tid med gamle regler..og syns det er veldig enkelt for denne høneklubben og sitte hjemme i sin egen stue i godstolen og mene at det er dårlig gjort av de at de prøver og slippe unna.

pell dere i militæret selv da!!! og ikke halshugge en stakkars en for at hun har lyst og ha mannen sin hjemme..

Hva vet du om hvem som har vært i militæret da? Og prøve å lure seg unna militæret er faktisk et lovbrudd på lik linje med fyllekjøring!!!!
det er en ærlig sak at man ikke vil i militæret..og nei jeg vet ikke om noen har vært i militæret...men stå fram om det så skal jeg be om unskyldning...men har du vært da? du som står så sterkt for det du sier?

Det sier vel mer om dere... Komme dritings på sesjon er som å komme dritings på et jobbintervju. Vitner ikke om så veldig mye intelligens. Tror nok ikke han slapp forsvaret utelukkende pga det. Da er det mange som hadde brukt den. Men du kan faktisk bli straffet i opp til to år for å prøve å lure deg unna eller som typen din gjorde, komme dritings på sesjon[;)] Han var heldig som ikke ble anmeldt[;)]

Det er vell 5 år siden ha var på sesjon, han var 18 år ung å dum, noe som alle har vært. Men jeg er jo ikke flau over at han har vært ung en gang :S
Ening at det ikke er så voksent gjort, han ville nokk ikke gjort det nå. Men jeg mener personlig at det var bra fordi jeg liker ikke militæret, jeg er mot krig.
Det er jo ikke et jobbintervju da :S et jobbintervju er frivillig og noe man har lyst til selv. Militære er det mange som ikke har lyst til. Og jo han slapp militæret :) ehhh det er ikke ulovlig å drikke alkohol da :S

Nei men det er ulovlig og omme ruset på sesjon[;)] Ja og hva mener du at vi skal gjøre om vi blir angrepet da? Stå med hendene i lommen og si at nei beklager. Vi er i mot krig vi. Dere kan vel ta Sverige i stedet for?

Det er ingen lov som sier det da, men det er ikke aksetablet.
Norge kommer nokk aldrig til å bli angripet da men.

Må han reise langt bort? Når jeg fikk min første sønn så måtte bf i militæret men han søkte og slapp å reise bort og heller være her i militæret. Og han var fra 8-16 hver dag, sånn at han kunne få være i lag med oss på ettermiddagen og helgene. :) Det eneste var at han var borte 6 uker mens jeg var høygravid ettersom han var litt sein å søke om overflytting. Men det overlevde vi :) Og så fikk vi dekt strømmen og husleie fra militæret :)

Back
Topp