Mikrobølgeovn..

milla30

Elsker forumet
Jeg har hørt at man helst ikke skal varme mat til de små i mikroen pga at all næring forsvinner. Er det noen som bruker/har brukt mikroen til å varme opp mat?

Jeg har tenkt til å kjøpe mikrobølgeovn for har kjøpt sånn sterilisator til flasker og evt varme opp mat til den lille, men tror ikke jeg skal gjøre det nå. Heller bare koke opp vann i kjelen..

Det har jeg aldri hørt! Jeg har jo den store planen om å lage mat selv å ha i fryseren for å varme til mini.. Har tilogmed kjøpt rådyr microbølgeovn [8|]

Hei hei. Jeg aner ikke om mikroen fjerner noe mer. Men bare for å si noe så vet jeg at en del av næringsinnholdet "forsvinner" allerede da maten blir laget pga den lange holdbarheten på slike produkter. 

Det eneste jeg har hørt er at man ikke skal varme morsmelk eller ferdigblandet mme i mikrobølgeovn. Aner ikke hvorfor. Men jeg kommer til å varme opp både mat og grøt i mikrobølgeovnen, når tiden for slik mat kommer. [:)]

Har bare fått med mæj at man skal være forsiktig når man varmer melk og mat, fordi det varmes så ujevnt...man må være flink til å riste melka godt og røre godt i maten -og sjekke at det ikke blir for varmt...

Dette står på ammehjelpen sine nettsider ang mikrobølgeovnbruk:

"Mikrobølgeovn gir ujevn oppvarming og kan angivelig skade melkens immunologiske egenskaper. Ved oppvarming i mikrobølgeovn kan melken bli ujevnt varm mens flasken er fortsatt lunken. Dette kan føre til brannskade i barnets munn.

De samme forhåndsreglene med oppvarming gjelder for morsmelkerstatning som for morsmelk. Egentlig bør man kanskje være strengere med erstatninger for de inneholder ingen bakteriehemmende substanser slik som morsmelk.
"

jeg tenker litt "alt med måte". Kanskje greit at det ikke er hovedregel å bruke mikroen, har også hørt at mikrobølgene dreper alle enzymene i maten, også de gode...

Jeg bruker microbølgeovn til å varme alt det jeg skal ha varmet opp, det eneste jeg ikke bruker den til er å varme opp morsmelk eller mme da det frarådes. Jeg har også sånn sterilisator som brukes i micro, den er superbra!

ORIGINAL: Benedicte23

Jeg bruker microbølgeovn til å varme alt det jeg skal ha varmet opp, det eneste jeg ikke bruker den til er å varme opp morsmelk eller mme da det frarådes. Jeg har også sånn sterilisator som brukes i micro, den er superbra!

sign sign [:)]

Vi har denne, tar mindre plass en en micro [:)]

Såvidt jeg vet er det kun morsmelk som ikke skal varmes i mikro..står det i bruksanvisningen til brystpumpa mi iallefall..

Har ikke micro, skal ikke ha, har aldri hatt......det er jo så stygt....[:)] Vi brukte bare vannkoker o.l sist, ikke at vi fikk mye bruk for det heller. Snuppa tok ikke flaske, så det ble ikke noe mme på oss.......

Har hørt at barnemat man kjøper har høyere næringsinnhold enn den man lager selv........fikk høre det sist sv.skap.At det er mer vitaminer osv i den butikklagde maten......

Så bra at flere er fornøyd med sterilisatoren[:)]
men da skal det vel gå greit å varme annen mat i mikroen da. Sånn som barnemat på glass å sånn..

ORIGINAL: lulu81

Har ikke micro, skal ikke ha, har aldri hatt......det er jo så stygt....[:)] Vi brukte bare vannkoker o.l sist, ikke at vi fikk mye bruk for det heller. Snuppa tok ikke flaske, så det ble ikke noe mme på oss.......

Har hørt at barnemat man kjøper har høyere næringsinnhold enn den man lager selv........fikk høre det sist sv.skap.At det er mer vitaminer osv i den butikklagde maten......

Det sier jo seg selv at det er bare tull, det er jo omvendt... Alle tilsetningstoffer og dritt de har i for at det skal være holdbart..
Jeg kommer ikke til å kjøpe et eneste glass med barnemat. Lager alt selv!!

Jeg kommer og til å lage så mye av barnematen som jeg kan selv,å skal det bli kjøpe-glass så får det bli til de få gangene jeg er ute på noe og ikke har med meg mat.
Søsteren min og lagde det aller meste selv (hun er kokk vel å merke),og i tillegg til at det er sunt og godt,så vendte ungene seg til mye forskjellig mat,så de spiser virkelig det aller meste som blir satt på bordet:)

Ja kokk er jeg og:) og jeg er veldig lite fan av ferdigmat.. Ungene mine skal få smake ordentlig mat;)

ORIGINAL: Maja87

Ja kokk er jeg og:) og jeg er veldig lite fan av ferdigmat.. Ungene mine skal få smake ordentlig mat;)

Omtrent min tanke:) Jeg er ikke kokk da,annet enn hobby-kokk "",men liker godt å lage mat,så greit å venne poden til variert,hjemmelagd kost fra starten av:)

ORIGINAL: pinkness

Jeg kommer og til å lage så mye av barnematen som jeg kan selv,å skal det bli kjøpe-glass så får det bli til de få gangene jeg er ute på noe og ikke har med meg mat.
Søsteren min og lagde det aller meste selv (hun er kokk vel å merke),og i tillegg til at det er sunt og godt,så vendte ungene seg til mye forskjellig mat,så de spiser virkelig det aller meste som blir satt på bordet:)

Kom gjerne med oppskrifter ol etterhvert [:)]
Jeg er ikke så god på kjøkkenet at jeg skal ta på meg å lage all mat fra bunnen av, men håper å få til mye [:)]
Har egentlig ikke tenkt på det før, før jeg fikk smake maten til niesa mi. Greit at småbarn sikkert ikke skal ha så sterke smaker, men det må jo smake NOE!

Vi har brukt micro, og det er gull verdt!! Hjemme hos svigers har de ikke micro, og det er SYKT tungvindt å skulle varme opp maten i vannbad[8D] men det kan jo være pga jeg har blitt bortskjemt[;)]

Ferdigglassene smaker jo PYTON!! Julia har likt noen av dem, men det er like lettvint å lage maten selv og fryse den. Billigere blir det også[;)]

Back
Topp