Migreneanfall?

Namia

Glad i forumet
Aprillykke 2017
Påskekyllingene 2020
Jeg opplevde i dag å få synsforstyrrelser relativt akutt. De utviklet seg til at jeg tilslutt hadde problemer med å se. Alt var uklart.
Jeg er 13 uker på vei, og tok kontakt med legevakt for å forklare symptomer. Ble bedt om å komme rett inn.
Synsforstyrrelsene avtok på vei inn til legevakt, men da kom en ekstrem hodeverk.
Det var nevrolog på jobb på legevakten, og han forklarte meg at han mente jeg hadde et akutt og kraftig migreneanfall. Jeg har alfri hatt migrene før, og legen presiserte at det var "vanlig" at gravide utviklet migrene eller opplevde forverring i sin migrene.

Noen som har vært borti dette før? Har jeg fått migrene jeg nå, og må håndtere flere slike anfall som kommer? :-/
Føler jeg har et utfordrende svangerskap fra før, med bakgrunn i at jeg allerede har vært innlagt pga ekstrem svangerskapskvalme.

Men det kommer heldigvis noe ekstremt godt ut av dette da:Heartbigred

Jeg har desverre ingen erfaring, men jeg håper noen kan svare deg :-)

Jeg har migreneanfall ca. et par ganger i året, men nå når jeg ble gravid har hodeverken blitt mye verre. Har hatt sterk hodepine 4 uker i strekk nå, og legen forklarte at det enten er stress eller hormonelt. Hun sa at kroppen reagerer på stress på en helt annen måte som gravid. Så det er godt mulig du har utviklet migrene nå, men det kan gjerne forsvinne etter graviditeten :-) Masse lykke til videre!

Jeg har migreneanfall ca. et par ganger i året, men nå når jeg ble gravid har hodeverken blitt mye verre. Har hatt sterk hodepine 4 uker i strekk nå, og legen forklarte at det enten er stress eller hormonelt. Hun sa at kroppen reagerer på stress på en helt annen måte som gravid. Så det er godt mulig du har utviklet migrene nå, men det kan gjerne forsvinne etter graviditeten :) Masse lykke til videre!

Tusen takk for info og lykkeønskning ! Får roe ned på ting som gir stress og krysse fingre for at det ikke vedvarer

Jeg hadde en del migrene før jeg ble gravid. har ikke hatt anfall på samme måte nå, men har nettopp hatt to perioder der jeg har hatt ordentlig hodepine i 3 dager. vil ikke ta noe for det, men måtte ta en Paracet de gangene og det hjalp ingenting. Må bare ligge stille i mørket med ispose på hodet og i nakken. får høre med jordmor neste uke når jeg skal på kontroll.

Jeg får normalt migrene et par ganger i året, med synsforstyrrelser og nummenhet og etter hvert ekstrem hodepine, noen ganger også kvalme og oppkast. Jeg opplevde forverring da jeg gikk på prøverørsmedisiner og hormonene var all over the place (fikk plutselig tre anfall på to uker, og jeg blir satt ut i to dager hver gang). Men nå som jeg er blitt gravid, har jeg ikke hatt noe enda, så det er ikke helt logisk for min del :P En del sier at de som har migrene, opplever bedring i svangerskap.

Det kan i alle fall være greit å prøve å finne ut om det var noe som slo ut for deg denne gangen. Jeg reagerer på stress, dårlig søvn, sola midt i øynene/blending av lys, spist usunt osv. Krysser fingrene for at du slipper å oppleve det flere ganger, for det er helt utrolig ubehagelig.

Jeg opplevde i dag å få synsforstyrrelser relativt akutt. De utviklet seg til at jeg tilslutt hadde problemer med å se. Alt var uklart.
Jeg er 13 uker på vei, og tok kontakt med legevakt for å forklare symptomer. Ble bedt om å komme rett inn.
Synsforstyrrelsene avtok på vei inn til legevakt, men da kom en ekstrem hodeverk.
Det var nevrolog på jobb på legevakten, og han forklarte meg at han mente jeg hadde et akutt og kraftig migreneanfall. Jeg har alfri hatt migrene før, og legen presiserte at det var "vanlig" at gravide utviklet migrene eller opplevde forverring i sin migrene.

Noen som har vært borti dette før? Har jeg fått migrene jeg nå, og må håndtere flere slike anfall som kommer? :-/
Føler jeg har et utfordrende svangerskap fra før, med bakgrunn i at jeg allerede har vært innlagt pga ekstrem svangerskapskvalme.

Men det kommer heldigvis noe ekstremt godt ut av dette da:Heartbigred

Dette er akkurat slike migreneanfall jeg har. Jeg opplever som regel alltid synsforstyrrelser. Mister enten synet på et øye, eller sidesynet eller fokusynet. Dette er mitt tegn til å komme meg hjem så fort som overhodet mulig. Det avtar like før migrene setter inn. Da bør jeg ligge i et mørkt, kaldt rom. Forhåpentligvis bare grine før jeg sovner, eller så kaster jeg opp. Har også opplevd temperatur forandringer hvor jeg blir glovarm og bare må få luft.
Min nevrolog kalte der "migrene med anfall". Jeg får det ofte på høst, vår og når det er lyst på vinteren pga refleksjon fra snø. Anbefaler gode solbriller året rundt.
Jeg får det noen ganger i løpet av året, men det hjalp veldig å finne ut av hva det var- da ble jeg ikke så redd og taklet det bedre.
Er bare i uke 11, og sniker fra mai forumet, men jeg hadde ei venninne som hadde migrene og de ble mye værre i svangerskapet.

Ønsker deg masse lykke til og foreslår at du slapper godt av. Krysser fingrene for at du slipper flere sånne :-)

Dette er akkurat slike migreneanfall jeg har. Jeg opplever som regel alltid synsforstyrrelser. Mister enten synet på et øye, eller sidesynet eller fokusynet. Dette er mitt tegn til å komme meg hjem så fort som overhodet mulig. Det avtar like før migrene setter inn. Da bør jeg ligge i et mørkt, kaldt rom. Forhåpentligvis bare grine før jeg sovner, eller så kaster jeg opp. Har også opplevd temperatur forandringer hvor jeg blir glovarm og bare må få luft.
Min nevrolog kalte der "migrene med anfall". Jeg får det ofte på høst, vår og når det er lyst på vinteren pga refleksjon fra snø. Anbefaler gode solbriller året rundt.
Jeg får det noen ganger i løpet av året, men det hjalp veldig å finne ut av hva det var- da ble jeg ikke så redd og taklet det bedre.
Er bare i uke 11, og sniker fra mai forumet, men jeg hadde ei venninne som hadde migrene og de ble mye værre i svangerskapet.

Ønsker deg masse lykke til og foreslår at du slapper godt av. Krysser fingrene for at du slipper flere sånne :-)
Tror du mener "migrene med aura". Migrene uten aura er når hodepinen kommer uten forvarsel.

Ønsker deg masse lykke til og foreslår at du slapper godt av. Krysser fingrene for at du slipper flere sånne :)

Takk for svar og lykkeønskning :Heartred har nå blitt anbefalt å seponere kvalmestillende medisin som jeg har gått på de siste ukene, for å se om det kan redusere hodeverk. Det kunne vist være en bivirkning på de. Men dette resulterte jo selvfølgelig at jeg nå er i full gang med kvalme, brekninger og oppkast igjen :yuck:
Håper den slipper taket snart:wtf:

Høres ut som migrene ja. Det eneste som hjelper er å lukke øya og slappe av til "kalediskop"-ringene forsvinner. Jeg var MYE plaget før, så å si alltid pga stress.

Håper du slipper å oppleve dette så mange ganger i svangerskapet :)

Back
Topp