Migrene/spenningshodepine, og Paracet

Ønskegull

Glad i forumet
Assistert-jentene
Januarlykke 2020
sliter med migrene og spenningshodepine, og har hatt en del vondt allerede hittil i svangerskapet. Prøver så godt jeg kan å la være å ta smertestillende (har tatt kun Paracet), da jeg har lest mye rart om Paracet også :/
Flere her som sliter med det samme?
Hvor ofte har dere tatt Paracet i svangerskapet?
Er en gang i uka mye? Og regnes det som langvarig bruk, eller vil langvarig bruk si flere dager sammenhengende med inntak av Paracet?

Har stort sett hodepine hele tiden. Tar paracet når jeg har behov for det. Det kan være hver dag i perioder, eller sjeldnere i gode perioder. Kan ikke gå uten smertestillende hele tiden. Det går rett og slett ikke. :wtf:

Jeg sliter til vanlig med det samme. Forrige svangerskap hadde jeg en del migrene og hode/nakkevondt. Da tok jeg vel en paracet i snitt annenhver uke, tror jeg. Husker at jeg leste at det ikke var bra med så mye paracet og prøvde derfor å unngå å ta det. Da er det bare å sove som helper for min del. Jeg har hatt et par dager nå med vondt i hodet og nakken, men har ikke hatt migrene. Tenker å spørre legen min om bruk av paracet ved neste anledning, for det er jo ikke så lett å tolke hva som er langvarig bruk osv...

Vist det er migrene du har kan det være bedre med migrene medisin. Jeg ville tatt det opp med lege.

Har hatt endel vondt i hodet ja, og har da tatt Paracet. Men som deg prøver jeg å unngå det for ofte. Er det derimot ille så er det bedre å ta Paracet enn å vri seg i smerte og ikke få sove.

Søsteren min har migrene og er gravid. Legen så til henne at hun måtte bare vurdere hva hun holdt ut. Den medisinen hun bruker til migrene er i alle fall ikke anbefalt ved graviditet, så legen mente at om hun greide bør hun leve uten den i denne periode. Hun var vært heldig da å ikke få så voldsomme anfall mens hun har vært gravid.

Jeg har slitt en del med migrene før svangerskapet (typ 3 anfall i uka), da gikk jeg på en medisin som ikke var grei å ta (relpax som er eleptriptan). Jeg har fått utskrevet imigran som er et sumatriptan og tar det kun ved sterke smerter. Det anbefales jp ikke å gå på medisiner, men det er bedre å ta en tablett og slippe sterke smerter enn å gå med de lenge. Bedre for deg og bedre for fosteret.

Jeg har slitt en del med migrene før svangerskapet (typ 3 anfall i uka), da gikk jeg på en medisin som ikke var grei å ta (relpax som er eleptriptan). Jeg har fått utskrevet imigran som er et sumatriptan og tar det kun ved sterke smerter. Det anbefales jp ikke å gå på medisiner, men det er bedre å ta en tablett og slippe sterke smerter enn å gå med de lenge. Bedre for deg og bedre for fosteret.
Jeg må si meg enig med deg, Sånn selv om jeg ikke er helsepersonell.
Men er du usikker, så snakk med Tryggmammamadisin.no eller fastlegen din!

Sniker litt, sist jeg var gravid fikk jeg beskjed om at jeg kunne ta 2tabelletter ×3 ganger for dag i maks ei uke. Etter det burde jeg ha ett opphold på minimum 3 dager (helst ei uke) før jeg tok de igjen.

Men hør med egen lege, ingen av medisinene jeg brukte å kunne ta mot migrene var ok kunder svangerskap/amming. Men, det gikk greit for meg, ble noen ekstra dager jeg måtte gå hjem fra jobb for å hvile, men ellers greit.

Jeg er sterkt plaget med migrene nå som jeg er gravid. Har hatt kronisk migrene i 8 år og har de siste 3 årene fått botox injeksjoner med god effekt. Har etter dette vært nesten migrene fri, ihvertfall i forhold til hvordan det var. Nå som jeg ble gravid har jeg måttet kutte ut botox og de anfallsmedisinene jeg er vandt med å bruke. Migrenen har kommet tilbake for fullt og jeg er tilbake der jeg startet før botox behandling. Har fått imigran, men fikk beskjed av min fastlege å kun ta dette når smertene er uutholdelig. Tar Paracet litt sporadisk når hodepinen er som verst og jeg har planer, 1-3 ganger i uka. På bakgrunn av dette er jeg 80% sykemeldt og er kun på jobb et par timer når jeg har en grei dag. Har nesten konstant hodepine/migrene i varierende grad, men min fastlege ønsker helst å sykemelde meg 100% ut svangerskapet for å unngå unødvendige triggere som kan føre til anfall. Fastlegen min har også konferert min problemstilling med en annen nevrolog, som mente at dette er den beste løsningen for migrene under svangerskapet og et forsøk på å redusere inntaket av medisiner for migrenen. Denne muligheten er redningen for meg, da jeg ikke klarer å gjøre alt for mye gjennom en dag uten at jeg blir sengeliggende. Syntes du burde ta en prat med fastlegen din hvis dette er et problem for deg. Migrene er så mye mer enn bare hodepine og det finnes kanskje løsninger som kan hjelpe deg å få en bedre hverdag nå som du er gravid. Vi er gravide i en kort periode av livet og da er det viktig å ta vare på seg selv:happy:

Takk for svar alle sammen! 3 dager sammenhengende hodepine sist før det forsvant. Og nå i dag var hodepinen på plass igjen.
Har migrene diagnose og bruker vanligvis sumatriptan! Men er jeg tidlig ute så kan jeg klare å stoppe et anfall med 1 gram Paracet. Dog er det ofte for sent før jeg kjenner det igjen, da jeg også har spenningshodepine, som plutselig glir over i migrene. Er heldigvis 100% sykemeldt.
Sliter veldig med søvn, så mye mulig det er det som gjør at hodepinen er ekstra ille nå.

Her er det mye spenningshodepine og smerter i nakken. Blir å bestille time til massasje for å se om det letter litt.

Back
Topp